Kwietniowa Architektura-murator

Aktualności

02-04-2015  Autor: Autor zewnętrzny   Źródło: ARCHITEKTURA-murator   Kategoria: News o publikacjach

Gdy w tegorocznej edycji nagrody UE im. Miesa van der Rohe na końcowej krótkiej liście znalazły się trzy obiekty z Polski, a w finałowej piątce filharmonia w Szczecinie, nie tylko w środowisku architektów, ale też zainteresowanych architekturą mediach rozgorzała gorąca dyskusja, czemu nie polscy architekci, lecz obcokrajowcy, zaszli tak daleko. Publikowana w tym numerze „Architektury-murator” rozmowa Romana Rutkowskiego z Hansem Ibelingsem, wieloletnim redaktorem naczelnym pisma „A10”, skłaniałaby nas do wniosku, że … jesteśmy zbyt skromni i za mało się promujemy, by osiągać sukcesy na świecie. Pewnie jest w tym spora część prawdy, choć akurat zagraniczni autorzy Muzeum Śląskiego, Filharmonii Szczecińskiej i Muzeum Historii Żydów Polskich, których obiekty weszły na tzw. krótką listę nagrody UE im. Miesa van der Rohe, robią na mnie wrażenie ludzi nie promujących się nadmiernie, więc powodów sukcesu szukałabym raczej w ich świetnych realizacjach. Tak czy inaczej, trudno się nie zgodzić z Ibelingsem, że znane od lat dysproporcje między zainteresowaniem międzynarodowych mediów realizowaną we wschodniej i zachodniej Europie architekturą ciągle są znaczące. Zdjęcie wstępne Ewa P. Porębska redaktor naczelna

W numerze

Muzeum dla przejezdnych - o Muzeum Ognia Krzysztof Mycielski

W nieogarniętej przestrzeni biegnącej przez Żory krajowej drogi nr 81 budynek wybił się dzięki swojej krzykliwej, dekonstruktywistycznej formie. W tym sensie budzi skojarzenia z realizacjami Franka Gehry’ego, który tworząc swoje ekstrawaganckie bryły, zakochiwał się w chaosie przedmieść Los Angeles i w składach portowych Bilbao – pisze architekt i krytyk architektury Krzysztof Mycielski.

Przebudowa wnętrz Muzeum Architektury we Wrocławiu

W 2016 roku Wrocław stanie się Europejską Stolicą Kultury. Z tej okazji w muzeum rozpoczęto pierwszy od blisko 50 lat poważny remont. Prezentujemy historię instytucji i cztery opinie na temat I etapu modernizacji – Macieja Miłobędzkiego, Tomasz Fudali, Zbigniewa Maćkowa i Marcina Kwietowicza.

Biblioteka publiczna w Szynwałdzie

Budynek usytuowano na tarasowym zboczu. Choć skromny, został zaprojektowany z finezją. Centralne przełamanie, widoczne w bryle i dwuspadowym dachu, akcentuje plac i przeszkloną strefę wejściową – pisze Tomasz Głowacki.

Muzeum miejskie w Żorach

W ramach współpracy Katowickiej Strefy Ekonomicznej z władzami Żor rozbudowaną część zabytkowej willi w centrum przeznaczono na muzeum miejskie. Biura spółki KSE zajęły jedynie górne piętra historycznego obiektu.

Hans Ibelings – nowa historia architektury

Wy, architekci, ale też krytycy architektury z Europy Wschodniej, jesteście niedocenieni w światowych mediach. Jedna strona to postawa Zachodu, ale strona druga jest taka, że jesteście zbyt skromni. Powinniście zainwestować więcej w marketing. O odkrywaniu architektury Europy Środkowej, różnicach między Wschodem i Zachodem oraz globalizacji – z holenderskim krytykiem rozmawia Roman Rutkowski. Dodatkowo, specjalnie dla nas, Ibelings wybiera i komentuje pięć najciekawszych według niego polskich budynków.

Hala Buddów w Warszawie

Z powodu złego stanu technicznego zdecydowano o wyburzeniu całego wnętrza hali i pozostawieniu tylko jej ścian zewnętrznych. Dzięki wykonaniu wieloprzęsłowych ram żelbetowych, o rozpiętości umożliwiającej swobodne kształtowanie planu, uzyskano między innymi jednoprzestrzenną salę o powierzchni ponad 200 m2 – o przebudowie zabytkowego pawilonu na terenie osiedla Koło II projektu Heleny i Szymona Syrkusów na centrum medytacyjne Buddyjskiego Związku Diamentowej Drogi pisze Marta Lewandowska z pracowni Grupa 5 Architekci.

Wieżowce Vertical Forest w Mediolanie

Zespół dwóch punktowców mieszkalnych powstał w centrum Mediolanu, jednego z najbardziej zanieczyszczonych miast Europy. Projekt odpowiada na postulat dogęszczenia śródmieścia i zwiększania bioróżnorodności oraz ma być inspiracją dla rozwiązań obniżających emisję dwutlenku węgla. Charakterystycznym elementem obiektów są rozległe balkony o wysięgu dochodzącym do 3,35 m, na których posadzono łącznie ponad 16,5 tys. roślin, w tym 730 drzew o wysokości od 3 do 6 metrów.

Pawilon Józefa Czapskiego w Krakowie

Obok Muzeum Emeryka Hutten-Czapskiego, twórcy najcenniejszej kolekcji numizmatycznej w Polsce, stanie pawilon poświęcony jego wnukowi - Józefowi. Budynek zaprojektowało biuro ESAL - Danuta i Olga Fredowicz.

 
 
Copyright by W-A.pl 2007, e-mail: admin@w-a.pl      W-A.pl      www.wydział-architektury.com