Memorandum inwestycyjne – jak udokumentować sprzedawany grunt

Aktualności

18-07-2014  Autor: Autor zewnętrzny   Źródło: magazyny.pl   Kategoria: Wiadomości z kraju

Podstawą udanej transakcji sprzedaży gruntu jest dobrze przygotowane memorandum inwestycyjne, czyli wszystko o co nabywca może i zechce zapytać.

Czym jest memorandum inwestycyjne

Memorandum inwestycyjne jest dokumentacją gruntu – dokładną i całkowitą. Uwzględnia wobec tego dane charakteryzujące nieruchomość, także pod kątem potencjału gruntu, który dla inwestora jest kluczowy podczas podejmowania decyzji o kupnie. Żeby dobrze opisać działkę, należy sięgnąć do dokumentów urzędowych. Kopalnią wiedzy jest w tym zakresie Ewidencja Gruntów i Budynków, zawierająca wyrys i wypis konkretnego gruntu. Informują one o granicach działek, konturach budynków, czy zasięgu użytków gruntowych. Tę dokumentację uzupełnić należy opracowaniami kartograficznymi, które są podstawą wszelkich analiz, ponieważ pokazują zagospodarowanie gruntu, włącznie z obiektami naziemnymi i podziemnymi. O wydanie wypisu zgłosić się można do starosty, czy prezydenta miasta.
W skład memorandum wchodzi również księga wieczysta, która stanowi podstawę określenia stanu prawnego nieruchomości. Ze względu na zaszłości historyczne w księgach, stan ten nie zawsze jest bezsporny, w razie wątpliwości jednak, prawo umożliwia powołanie się na zasadę rękojmi wiary publicznej ksiąg wieczystych, która rozstrzyga na korzyść osoby nabywającej własność od podmiotu ujawnionego w księdze, nawet gdyby rzeczywiście nie był on uprawniony do sprzedaży nieruchomości. Dlatego na etapie kompletowania dokumentacji gruntu, trzeba postarać się odpis księgi wieczystej, który uzyskać można, składając wniosek do odpowiedniego sądu.

Co może zachęcić inwestora
W memorandum warto zamieścić informacje, które mogą potencjalnego nabywcę nakłonić do podjęcia decyzji kupna. Takimi czynnikami będzie na przykład układ komunikacyjny, ułatwiający inwestorowi przepływ siły roboczej ( liczy się tu dostęp do to transportu miejskiego i ewentualna możliwość przejazdu własnymi pojazdami mechanicznymi), regularne dostawy przebiegające bez zakłóceń, czy swobodną dystrybucję towarów. W związku z tym, w memorandum powinna znaleźć się decyzja zezwalająca na lokalizację zjazdu z drogi publicznej, wydawana przez jej zarządcę. Dzięki takiej decyzji, inwestor będzie pewien, że jego nieruchomość ma połączenie z układem drogowym.
Inwestor na pewno zainteresuje się także infrastrukturą techniczną i możliwościami przyłączenia mediów. Informacji na temat warunków i kosztorysu doprowadzenia prądu, gazu, czy wody do nieruchomości mogą udzielić gestorzy. Pomogą się oni zorientować inwestorowi w tym, ile czasu i środków finansowych będzie potrzebował, żeby doprowadzić media. Co więcej tak zwane warunki techniczne przyłączenia do sieci pokazują rozdział prac jakich trzeba dokonać między inwestora, a dostawcę sieci oraz stan ogólny sieci. Dzięki temu, już na etapie podejmowania decyzji o kupnie, nabywca zna dodatkowe koszty, jakie ponosi za sobą modernizacja gruntu.

Autor publikacji
Artykuł został przygotowany przez ekspertów portalu magazyny.pl specjalizującym się w rynku powierzchni magazynowej i przemysłowej w Polsce.
 
 
Copyright by W-A.pl 2007, e-mail: admin@w-a.pl      W-A.pl      www.wydział-architektury.com