Pod koniec lat 90. XIX wieku pojawiły się we Wrocławiu
nowe tendencje artystyczne, które były propagowane głównie
w miejscowej Królewskiej Szkole Sztuki i Rzemiosła Artystycznego.
W tym czasie dyrektorem uczelni był, pochodzący z Wiednia,
architekt i projektant form dekoracyjnych Hermann Kühn.
Młodzi artyści początkowo skupili się w pracowni malarza
Albrechta Bräuera. Studiujący tam Fritz i Erich Erlerowie,
Eugen Spiro, Hermann Völkerling, Moritz Heymann i Heinrich
Wolff kontynuowali później studia w Monachium, gdzie
związali się z miejscową Secesją. W tym czasie z inicjatywy
Śląskiego Centralnego Związku Rzemiosła podjęto realizację
programu odnowy rzemiosła artystycznego. We wrocławskiej
uczelni przystąpiono do organizowania warsztatów rzemieślniczych
- w myśl sformułowanej przez Hermana Obrista zasady,
że "jedyna naprawdę dobra metoda nauki rzemiosła
artystycznego to wykształcenie w warsztacie". W
roku 1900 Hermann Kühn powołał do Wrocławia berlińskiego
architekta, Hansa Poelziga, który objął w Królewskiej
Szkole Sztuki i Rzemiosła Artystycznego stanowisko nauczyciela
rysunku architektonicznego. W 1903 roku Hans Poelzig
objął kierownictwo szkoły, a w 1911 roku przekształcił
ją w Akademię Sztuki i Rzemiosła Artystycznego. Poza
akademią miejscem rozpowszechniania nowych prądów artystycznych
był salon prowadzony przez małżeństwo Neisserów - Alberta,
profesora dermatologii i miłośnika muzyki, oraz Toni,
z pasją rozwijającej zainteresowania sztukami plastycznymi.
W swoim wrocławskim domu, w którym często bywał Hans
Poelzig, gościli wybitnych muzyków, m.in. Richarda Straussa
czy Gustava Mahlera, ale przede wszystkim artystów i
profesorów Królewskiej Szkoły Sztuki i Rzemiosła Artystycznego,
a także bohemę karkonoskiej kolonii artystycznej - na
czele z pisarzami Carlem i Gerhartem Hauptmannami.
Hans Poelzig od samego początku działalności we
wrocławskiej szkole sztuki przyczynił się do zreformowania
sposobu kształcenia studentów w duchu idei wypracowanych
przez angielski ruch ăArts and CraftÓ. Za Johnem Ruskinem
i Williamem Morrisem dążył do zlikwidowania rozdziału
rzemiosła (artes mechanicae) od sztuk pięknych (artes
liberales), sięgając do tradycji średniowiecza, kiedy
artysta był jeszcze dumny z mistrzostwa swego rękodzieła.
Hans Poelzig - podobnie jak Theodor Fischer i Fritz
Schumacher - swoją twórczość oparł na etosie rzemieślnika.
Reforma nauczania wrocławskiej Akademii Sztuki polegała
na tym, że dla każdego ucznia był przygotowany osobny
program, ustalany podczas konferencji nauczycieli. Hans
Poelzig starał się rozwijać kreatywne zdolności uczniów,
tym samym jego reforma kształcenia artystycznego antycypowała
osiągnięcia Bauhausu z lat 20. XX wieku.
Ciąg
dalszy wraz z zestawem ilustracji na stronach Muzeum
Architektury
w dziale AKTUALNE WYSTAWY > ARCHITEKTURA WROCŁAWIA
> > >
W Portalu W-A.pl zakupisz:
Jerzy Ilkosz
Hala Ludowa Maxa Berga
Bogato ilustrowane - krótkie i zwięzłe
opracowanie na temat słynnej hali we Wrocławiu.
więcej
informacji
Jerzy Ilkosz
Hala Stulecia i Tereny Wystawowe
Hala Stulecia i Tereny Wystawowe we
Wrocławiu - obszerne opracowanie o dziele Maksa Berga!
więcej
informacji