|
Przedstawiciele
ReD przypomnieli zgromadzonym gościom historię rozwoju
oprogramowania [początkowo] inżynierskiego i [później]
architektonicznego. Początki działań CAD datowane na późne
lata '70 ubiegłego wieku można uznać za eksperymenty.
Właściwe działania w tej dziedzinie rozpoczęły się dopiero
we wczesnych latach osiemdziesiątych. Stopniowo były one
zapożyczane z innych dziedzin projektowych np. zaawansowanej
inżynierii, technologii kosmicznej czy też produkcji samochodów.
Jednym z pionierów takich prób był m. in. Frank O. Gehry.
Podczas, gdy wielu gości wczorajszego wykładu przychodziło
na świat, lub miało wczesne doświadczenia z komputerami
typu Atari czy też Commodore - architekci "zachodu"
już tworzyli cyfrowe projekty. Ówczesne działania nie
były skomplikowane, programy nie dawały wielu możliwości,
i co najważniejsze, nie istniała tak dobra jak teraz komunikacja
pomiędzy różnymi platformami oprogramowania, a przez to
branż projektowych i etapów tworzenia samego projektu.
Wspomnijmy chociażby stosowane jeszcze dziesięć lat temu
stare wersje Autocada 12, pierwsze wersje Archicada czy
też ograniczone działania graficzne w pierwszych Photoshop'ach
czy też najstarszych Corel'ach.
Grupa ReD płynnie przeniosła
nas do czasów aktualnych, w których to istnieje lub zaczyna
istnieć coraz to lepsza współpraca w dziedzinie digitalizacji
projektów pomiędzy wieloma branżami i etapami pracy. Systemy
CAD/CAM coraz lepiej współpracują ze sobą i pozwalają
nam bardzo szybko widzieć efekty naszych pomysłów, co
ważne jeszcze przed ich finalnym zbudowaniem!
Jako autor
tego tekstu śledzę rozwój systemów CAD od wspomnianego
Autocad'a 12. Kilka lat temu spotkałem się z systemami
druku 3D prosto od Z-Corporation. Niewątpliwie był to
dla mnie szok tak duży, jak dla starego pokolenia profesorów
(uczących mnie kiedyś, że liczy się tylko rysunek odręczny...)
wprowadzenie cyfrowych rysunków oraz wizualizacji (i później
animacji komputerowych). Dla Marty Malé-Alemany drukowanie
trójwymiarowe i inne cyfrowe technologie przestrzennego
tworzenia realnego modelu to standard tak jak dla nas
aktualnie drukowanie i plotowanie dwuwymiarowe. Firma
Z-Corporation na swojej stronie internetowej (www.zcorp.com)
również zachęca do współpracy. "Połączenie drukarek
ZPrinter System z oprogramowaniem CAD było dla nas największym
krokiem w kierunku polepszenia sposobu tworzenia projektu,
komunikacji z dostawcami oraz pokazania naszych produktów."
- oznajmia klient firm Z-Corporaion Mike Wood z Trinity
Products. Jak daleko rozwiną się technologie trójwymiarowego
tworzenia realnych modeli? Aktualne wersje drukarek już
poza nakładaniem kształtów nadrukowują kolory i rastry.
Co będzie dalej? Wystarczy poczekać.
Grupa ReD podczas wczorajszego
wykładu pokazała nam swoje następujące przedsięwzięcia:
- działania w dziedzinie nauczania akademickiego. ReD
zafascynowani najnowocześniejszymi technikami komputerowymi
uczą studentów jak racjonalnie podejść do aktualnych
sposobów projektowania, miejmy nadzieję nie zapominając
o zdolności rysowania odręcznego.
- We współpracy z Abalos & Herreros pomoc projektowa
i koordynacja działania CAD/CAD przy tworzeniu betonowych
ławek o formie bardzo organicznej. Kwestią gustu jest
sam odbiór wizualny projektowanych siedzisk, które finlanie
w 2004 roku ustawiono w Barcelonie. Imponuje natomiast
możliwość działań integrujących projektowanie płaskie
z cyfrowym wycinaniem modeli w skali 1:1.
- MORSlide (alf. morsa: -- --- .-. ... .-.. .. -.. .
) to przesuwana grupa ścian wewnętrznych w apartamencie
mieszkalnym wytworzonych z drewna przy pomocy programu
Rhinoceros 3D oraz nieskomplikowanych wycinarek stolarskich.
Sam raster uzyskany na płycie drewnianej zdawał się
być kontrowersyjny, jednakże finalny efekt wnętrzarski
bardzo ciekawy. Zdawał się łączyć japońskie ścianki
przesuwne zaaranżowane właśnie przy pomocy najnowszej
technologii komputerowej.
- Projekt poczekalni w przychodni lekarskiej zakładał
stworzenie "pomieszczenia w pomieszczeniu".
Poprzez system transparentnych ścianek z pleksi pokrytych
cyfrowym ornamentem [ponownie] wytworzonym dzięki współpracy
oprogramowania CAD z wycinarką, architekci oddzielają
w bardzo sprytny osób osoby czekające na wizytę lekarską
od chłodnego widoku gabinetu.
- Ostatni projekt to aranżacja przestrzeni wystawienniczej
w znanym (i omawianym w W-A.pl) budynku Kunsthaus Graz
o nazwie M-CITY. Powstały dwie instalacje na dwóch różnych
poziomach galerii sztuki. Dolny to działania "odwrotnej"
topografii czyli elementów przestrzennych przyczepionych
do sufitu tworzących wrażenie odwróconego terenu w skali
mniejszej od rzeczywistości
Drugi poziom to projekt kilku "stożków", których
zadaniem jest skupienie uwagi widzów na prezentacjach
multimedialnych prezentowanych podczas wystawy. Wynik
działania projektowego najlepiej ukazały prezentowane
zdjęcia oraz filmy, z których dużą cześć można oglądać
na stronie internetowej ReD: www.re-d.com
Z uwagi na fakt, że Grupa ReD od zawsze
jest związana z najnowocześniejszymi metodami projektowania
- architekturą dla nich jest po prostu praktyka, w której
mają okazję się wykazać.
Marta Malé-Alemany
José Pedro Sousa
wykład odbył się
w p i ą t e k
2.02.2007
w Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej
www.manggha.krakow.pl
ReD - pracownia zajmująca się
badaniami i realizacją projektów została założona przez
architektów Martę Malé-Alemany i José Pedro Sousa. ReD
specjalizuje się we wprowadzaniu w życie zaawansowanych
technik cyfrowych wspomagających projektowanie - (CAD/CAE/CAM),
oraz badaniu związku między nowymi możliwościami projektowymi
w dzisiejszej erze cyfrowej w kontekście kulturowym
i technicznym. Zrealizowali już projekty w Hiszpanii,
Portugalii, Austrii i USA. Swoje prace prezentują regularnie
podczas wykładów, spotkań naukowych, wystaw na całym
świecie a także w międzynarodowych publikacjach. Za
projekt M-City przygotowany dla Kunsthaus w Grazu ReD
otrzymało I nagrodę w Konkursie FEIDAD 2005 (Far Eastern
International Digital Architecture Design Award).
Więcej informacji www.re-d.com
Wykład odbył się także dzięki działaniom
Fundacji Twórców Architektury.
|
|