|
W 2005
r. Rada m.st.Warszawy poprzez Biuro Naczelnego Architekta
Miasta uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania otoczenia
P.KiN. - definiujący w sposób konkretny przeznaczenie
i kształt przestrzenny tego rejonu miasta. Mimo wielu
kontrowersji, jakie wywołał w środowisku urbanistów i
architektów Warszawy jest on jedynym obowiązującym dokumentem
- prawem lokalnym.
Na podstawie jego ustaleń
sformułowano wytyczne lokalizacyjne dla zamierzonej budowy
Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
W celu wybrania najlepszej
pracy władze miasta ogłosiły międzynarodowy konkurs, którego
jednak pierwsza edycja w 2005/2006 roku z powodu zbyt
rygorystycznych wymogów, wynikających z ówcześnie obowiązującej
ustawy o zamówieniach publicznych, dotyczących uczestników
zagranicznych, nie doszła do skutku.
W 2006 roku udało się
powtórnie wznowić prace nad konkursem. Należy podkreślić,
że warunki kwalifikacji zgłoszeń określały konieczność
posiadania odpowiedniego doświadczenia projektowo-realizacyjnego
uczestników konkursu, umożliwiające uzyskanie odpowiedniego,
wysokiego standardu projektów.
Władze miasta we współpracy
z SARP powołały międzynarodowe, ze wszech miar swoją wiedzą
i doświadczeniem kompetentne Jury (Paweł Althamer
- artysta, Warszawa, Christine Binswanger - architekt,
Herzog/de Meuron, Bazylea, Michał Borowski - Przewodniczący,
Naczelny Architekt Warszawy, Jacek Lenart - Sędzia
referent, przedstawiciel SARP, Daniel Libeskind
- architekt, Nowy Jork, Bohdan Paczowski - architekt
i krytyk, Luksemburg, Maria Poprzęcka - Dyrektor
Instytutu Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Anda Rottenberg
- Przewodnicząca Rady Programowej Muzeum Sztuki Nowoczesnej
w Warszawie, Andrzej Rottermund - Dyrektor Zamku
Królewskiego w Warszawie, Sir Nicholas Serota -
Dyrektor Tate Gallery, Deyan Sudjic - Dyrektor
Design Museum w Londynie, Adam Szymczyk - Dyrektor
Kunsthalle w Bazylei, Tadeusz Zielniewicz - Dyrektor
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie).
Na konkurs wpłynęło
109 prac z całego świata.
W wyniku demokratycznej,
sprawdzonej w konkursach krajowych i międzynarodowych
procedury, wielokrotnych głosowań, umożliwiających wyłonienie
najlepszych prac, Jury wybrało 12 prac wyróżnionych i
3 nagrodzone.
W trakcie ostatecznego
głosowania, jako I nagrodę, większością głosów 7 do 6
wybrano pracę architekta szwajcarskiego Christiana Kereza
(Architekt ETH/SIA).
Jest to architekt wysokiej klasy, którego zrealizowane
w Vaduz (Lichtenstein) Muzeum jest świadectwem jego umiejętności
i doświadczenia.
Decyzja dyrektora Tadeusza
Zielniewicza podania się do dymisji i rozpoczęcia publicznej
dyskusji podważającej wynik konkursu jest wydarzeniem
bezprecedensowym. Członek Jury, uczestniczący od początku
w tworzeniu programu Muzeum, biorący czynny udział w organizacji
konkursu i w pracach Jury, kształtujący jego werdykt,
jest za niego odpowiedzialny. Niezależnie od osobistego
zdania, mogącego różnić się od ostatecznego rozstrzygnięcia
nie ma prawa podważać jego wyników.
Podobnie krytycznie oceniamy
wystąpienie Rady Programowej Muzeum.
Propozycja publicznej
dyskusji w celu przeforsowania do realizacji pracy tylko
wyróżnionej przez Jury, nie spełniającej zresztą formalnych
wymogów warunków konkursu (niezgodność z zapisami planu
miejscowego) jest niedopuszczalna. Rzutuje to na wiarygodność
zarówno organizatorów konkursu jak i władz miasta oraz
Stowarzyszenia Architektów nie tylko w kraju ale w Europie
i na świecie.
Stowarzyszenie Architektów
SARP podkreśla, że w trakcie dalszych prac nad projektem
możliwe są jego zmiany, zgodne jednak z ewentualnymi zaleceniami
Sądu konkursowego i Zamawiającego tzn. Prezydenta m.st.Warszawy,
reprezentowanego przez władze urbanistyczno -architektoniczne
miasta.
Wnosimy zdecydowanie
o zaprzestanie działań niezgodnych z prawem i dobrymi
obyczajami i tym samym umożliwienie prowadzenia laureatowi
dalszych prac projektowych, zakończonych oby w jak najkrótszym
czasie realizacją Muzeum.
Za Zarząd Oddziału Warszawskiego SARP
Prezes - arch. Jakub Wacławek
|
|