Wstępu do wykładu dokonała tym razem dr arch. Marta
Urbańska, która wdzięcznie wyręczyła nieobecnego tym
razem kuratora cyklu wykładów "Co to jest architektura?"
Adama Budaka.
Luca Galofaro zręcznie prowadził widzów poprzez znaczące
projekty biura IaN+. Zrezygnował z pokazu wszystkich
projektów IaN+ - gdyż zajęło by to według niego całą
noc. Jak słusznie i po raz kolejny żartobliwie zauważył
- ich działania przez lata skoncetrowane były na projektach
koncepcyjnych - konkursowych. Przez prawie dekadę
praktyki zawodowej zrealizowali jeden istniejący teraz
budynek. W prezentowanych projektach zaznaczał działania
architektów związane z urbanistyką i kontekstem miejsca
- ingerencją w środowisko lokalne i co najważniejsze
wpływ projektowanego budynku lub zespołu zabudowy
na to co dzieje się dookoła. Takim przykładem mogły
być projekty placu - a zarazem "nie placu"
znajdującego się na obrzeżach Rzymu czy choćby parking
zaprojektowany w okolicy stacji kolejowej również
w okolicy Rzymu służący okolicznym mieszkańcom, którzy
po pozostawieniu samochodu udają się pociągami do
pracy. Budynek parkingu w elewacjach zawierał charakterystyczne
elementy "komórek", które pojawiały się
tam w różnej wielkości tworząc swoisty raster.
Jednym z ciekawszych projektów była realizacja budynku
uniwersyteckiego o niskim budżecie, który zlokalizowany
był w wolnej przestrzeni otoczonej wiejską zabudową.
Przy tej budowie architekci spotkali się z typowym
dla okolic Rzymu problemem znalezienia kawałka ziemi
bez śladów historii z czasów cesarzy rzymskich...
Architektom projektującym w Krakowie nieraz przeszkadzał
wpływ historii na działania projektowe, ale z tego
co przekazał gość wykładu w Rzymie jest o wiele trudniej
cokolwiek wybudować lub zaadaptować.
Wiele działań biura IaN+, które Luca Galofaro bagatelizował
jako ciągnące się latami konkursy, zaowocowało aktualnymi
projektami, które Galofaro i Baglivo realizują bądź
będą realizować w najbliższym czasie. Jednym słowem
- architektura eksperymentalna staje się faktem co
cieszy zwłaszcza przy istniejącej ilość nowoczesnej
zabudowy w Rzymie, który w porównaniu z Paryżem lub
innymi miastami architektury współczesnej wypada blado.
Na koniec zręcznie wypytaliśmy Luca Galofaro o typowe
dla pracy architekta sprawy zawodowe, gdyż dekada
pracy nad konkursami brzmi bardzo ekscytująco, zwłaszcza
gdy na początku wiekszość z nich przegrywamy by w
końcu zacząć realizować dzieła na poziomie wyższym
niż przeciętna architektura XXI wieku. Otóż obaj wspólnicy,
jeszcze długo przed założeniem biura praktykowali
- nasz prelegent u Massimiliano Fuksasa (1 rok) oraz
w kilku pomniejszych biurach zdobywając podstawowe
doświadczenie oraz sporą wiedzę teoretyczną, jego
wspólnik zaś u Petera Eisenmana. On podczas praktyki
kilkuletniej nauczył się pracy przy wielkich projektach
i starał się koncentrować na organizacji pracy i tym
podobnych zagadnieniach. Po założeniu firmy i decyzji
o pracy przy konkursach obaj architekci jeszcze przez
5 lat pracowali dodatkowo wykonując zlecenia od innych
biur. Podsumowując rady Luca Galofaro dla młodego
pokoleniach polskich architektów, którzy otwierają
własne pracownie - po pierwsze praktyka oraz pewien
okres pracy dodatkowiej, a poźniej już tylko wspaniałe
realizacje.
Nową ekologią nazwaliśmy wiedzę ekologiczną w kontekście
projektu architektonicznego. Ekologia to termin dość
ryzykowny i wieloznaczny. Posługujemy się nim nie
w obiegowym znaczeniu, związanym z ochroną środowiska,
ale w znaczeniu właściwym: ekologii rozumianej jako
czynnik kształtowania środowiska, produkt interakcji
pomiędzy geografią, klimatem, ekonomią, demografią,
techniką, sztuką i kulturą. W takim ujęciu ekologia
to nauka o relacjach i złożoności, wymagająca wiedzy
z różnych dziedzin wzajemnie na siebie oddziałujących.
Oznacza to zmianę paradygmatu naszej kultury . przesiąkniętej
interpretacjami mechanistycznymi i determinizmem.
Nowa ekologia pozwala zmienić znaczenie architektury
rozumianej jako architektoniczny nośnik struktur miejskich.
Architektura z infrastruktury przemienia się w mikroinfrastrukturę.
Pojmowanie architektury jako mikroinfrastruktury jest
równoznaczne z przeniesieniem uwagi z obiektu na sferę
jego oddziaływania, poprzez tworzenie tkanki regenerującej
te części miasta, w których przeprowadza się interwencje.
Pracownię IaN+ założyli w 1997 r. architektci: Carmelo
Baglivo (1964) i Luca Galofaro (1965) oraz inżynier
Stefania Manna (1969). Uczestniczyli w licznych konkursach
krajowych i zagranicznych, otrzymali wiele nagród
i wyróżnień. Brali udział w wielu wystawach, m.in.:
w ArchiLab 2000, 2001 i 2002 w Orleanie (Francja),
II Biennale w Walencji w 2003; I Biennale Architektury
w Pekinie oraz .Intrusiones. w Centrum Sztuki Współczesnej
w Sewilli w 2004; .Italy now. w Nowym Jorku w 2005,
na zaproszenie Cornell University, Ithaca, ponadto
w .Future for the cities. w Nancy; .New Experiments
in Architecture . w Mori Art Museum w Tokio; w Międzynarodowej
Wystawie Architektury w Cascais w Portugalii; Biennale
Architektury w Wenecji 2000 i 2004. Od 2004 prowadzą
zajęcia w katedrze projektowania TU w Berlinie.
Wykład Luki Galofara towarzyszył prezentowanej
w Centrum manggha wystawie archITettura / archITektura
/ archITecture.
Pozostałe zdjęcia z wykładu oraz prezentowane
projekty: