Zrealizowany w 2004 r. konsekwentnie oszczędny budynek
Szkoły oraz planowana w jego sąsiedztwie Galeria podejmują
interesujący, oparty na kontraście dialog z miękkimi,
płynnymi formami architektonicznymi Centrum Manggha,
wzniesionego według projektu Araty Isozakiego, przy
współpracy Krzysztofa Ingardena.
Budynek ambasady (1999-2001), wpisany w kontekst mieszkaniowej
dzielnicy Tokio, łącząc współczesne formy architektoniczne
z tradycyjnymi w polskim budownictwie materiałami i
metaforycznym nawiązaniem do form europejskiej architektury
obronnej staje się symbolicznym znakiem polskiej współczesności
i historii. Podobne przesłanie niosą ekspresyjne, lekkie,
przypominające pędzony wiatrem biały obłok, formy polskiego
pawilonu na Expo, mieszczącego prezentację skupioną
wokół postaci Fryderyka Chopina i kopalni soli w Wieliczce,
przywołanej poprzez scenerię imitującą podziemne groty
solne. Elewacje, wykorzystujące prototypową technologię
opartą o modularny układ przestrzennie wygiętych rur
oplecionych wikliną, zostały wykonane przez artystów
rękodzielników z rejonu Rudnika nad Sanem.
Wystawa, która miała premierę w październiku 2005 roku
w warszawskiej Zachęcie, jest prezentowana we Wrocławiu
w ramach Spotkań polsko-japońskich "Japonia wczoraj
i dziś: kultura, sztuka, gospodarka", zorganizowanych
przez Stowarzyszenie Współpracy Polsko-Japońskiej YUJIN.
Wystawa czynna do 15 kwietnia 2007 roku.
Muzeum Architektury we Wrocławiu
ul. Bernardyńska 5, 50-156 Wrocław
tel. (+48)(71) 344-82-78/79, 343-36-75
fax. (+48)(71) 344-65-77
e-mail: muzeum@ma.wroc.pl
Czynne:
Wtorek - Sobota 10:00-16:00
Poniedziałek nieczynne
Czwartek 12:00-18:00
Niedziela 11:00-17:00