Kathryn Findlay prezentuje podczas wykładu swoje realizacje
domów - Transwall House (1990-1993), dom w Katarze (2003-),
Soft & Hairy House (1992) oraz budynek BBC Music
Center - projekt konkursowy. Projekty pokażemy już wkrótce
w osobnej publikacji dotyczącej tych realizacji.
Bardzo istotnym elementem piątkowego wykładu była głeboka
i dosyć skomplikowana analiza percepcji i odczuwania
architektury na przykładzie projektów Findlay oraz innych
odnośników dokonana przez Dr. Lorensa Holma. Przedstawił
on architekturę oraz jej przekształcenia w odniesieniu
do struktury twarzy człowieka, które od lat analizuje
on sam jak również dokonywała tego sama Kathryn Findlay.
Architekt według nich ilustruje to co tworzy - samym
sobą. Krajobraz w którym działa jest nieograniczony,
a cały otaczający jego i nas świat odbierany na wiele
sposóbów w zależności od osobistej percepcji, zwykle
polifonicznej i zawsze indywidualnej.
Przy tych tezach bardzo odpowiednie było pokazanie
jednego z ostatnich działań projektowych Findlay. Pół
roku temu otrzymała propozycję stworzenia przestrzeni
muzealnej w Londynie, która wciągnie ludzi w sposób
nietypowy dla tego typu budynków i jednocześnie mocno
wpisze się w "naturalny" krajobraz ("naturalny"
czyli drugi brzeg Tamizy w stosunku do twierdzy Tower,
obok słynnego ratusza projektu Fostera...). W projekcie
- forma, w rzeczywistości - budowla - ma odpowiadać
na człowieka, oddziaływać i regować na niego. Z tych
przemyśleń powstaje koncepcja pewnego krajobrazu pełnego
korzeni, koncepcja przestrzeni bez grawitacji.
Loren Holm brnąc dalej w swoich przemyśleniach podaje
nam mądre twierdzenie - jeżeli wszystko jest architekturą
to wtedy nic innego nią nie jest, lub inaczej - nie
możemy używać tego słowa, bo wszystko nią jest. Przez
to - w nas i poza nami zawsze jest architektura, a tworząc
ją próbujemy kreować obraz własnego psyche, bo przecież
nie można jej stworzyć bez udziału umysłu. Stąd finalne
stwierdzenie, swoista decyzja - umysł to architektura.
Co to jest architektura?
To sposób w jaki ludzie ją - widzą, przenikają, czują,
analizują, przebywają w niej...
Wspaniałe w niej jest to, że tak trudno ją zdefiniować
i opisać. Trudno się nie zgodzić z Kathryn Findlay -
zwłaszcza przypominając sobie wyraz twarzy większości
prelegentów wykładów, którzy pytani przez kuratora cyklu
Adama Budaka tytułem serii "Co to jest architektura"
- nierzadko mieli problem z odpowiedzią, choć z góry
znali główny temat spotkania.
Wykład to dialog pomiędzy Kathryn Findlay a Lorensem
Holmem na temat pojęcia psyche, tematu człowieka,
rozumianego jak mającego własną przestrzenność, która
może być pokazana w mocnym oparciu o przestrzeń architektoniczną,
co w końcu prowadzi do pytania "co nie jest architekturą"
- zilustrowane przy użyciu rozmaitych materiałów włączając
projekty Kathryn Findlay z biura Ushida Findlay
Architects.
Kathryn Findlay jest głównym architektem biura
Ushida Findlay Architects, których to prace są znane
z dokładnych analiz realacji pomiędzy przestrzenią
formalną i nieformalną. Najbardziej znane projekty
to Truss Wall House (1993), Soft and Hairy House (1994),
Kasahara Amenity Hall (2001), Grafton New Hall (2001),
Al Koot Costume Museum (2004) oraz Doha Villa (2004).
Kathryn Findlay była pierwszym profesorem kobietą
na Wydziale Architektury Uniwersytetu w Tokio, a aktualnie
także profesorem architektury na Uniwersytecie Dundee.
Wykłada i naucza od wielu lat na całym świecie.
Dr. Lorens Holm, jest starszym wykładowcą
i dyrektorem Programu Teoretyczno Historycznego w
School of Architecture na Uniwersytecie Dundee. Nauczał
także w wielu innych miejscach, w tym Uniwersystetach
Bartlett, Mackintosh, oraz Washington University w
St. Louis. Jest także współtwórcą zapowiadanej książki
"Brunelleschi Lacan Le Corbusier: constructing
subjectivity"