Na początku wykładu
zaproszeni goście podziękowali za zaproszenie do udziału
w wystawie i przez to sposobność odwiedzenia Krakowa
i naszego kraju - podziękowania trafiły do Instytutu
Włoskiego w Krakowie, Istituto Polacco di Roma oraz
Centrum manggha.
Powyżej: Wieżowiec Pirelli z dziurą
po uderzeniu małego samolotu w 2002 roku
Poniżej: Wieżowiec Pirelli w całej okazałości.
Pierwszym prezentowanym
projektem była modernizacja wieżowca firmy Pirelli
znajdującego się w Mediolanie. Wstępem do analizy
staje się porównanie Krakowa do włoskiej stolicy mody
i zwrócenie uwagi na specyficzną siatkę urbanistyczną
tego miasta, która "promieniuje" od centrum na zewnątrz.
Wieżowiec zbudowany został na przełomie lat 50 i 60
ubiegłego wieku przez znanego włoskiego architekta
Gio Ponti wraz z Antonio Fornaroli i Alberto Rosselli
oraz konstruktorem Pier Luigi Nervi. Budynek posiada
32 piętra (130 metrów wysokości). Założenie projektowe
obejmuje przestrzeń urbanistyczną tworzącą element
wzgórza oraz wbijający się w nią budynek-kryształ,
stający się ikoną miasta wpisującą się swoim kształtem
we włoski kontekst okolicy. Drugim omawianym projektem
był "Dom Muzyki" znajdujący się w Neapolu, mieście
odmiennym w stosunku do Mediolanu. "Casa della musica"
znajdować się będzie w jednej z dzielnic - Ponticelli.
Corvino i Multari zaproponowali całkiem spory kompleks
kulturalno rozrywkowy dla ponad 11,000 gości. Architekci
wyjaśniają, że jest to projekt bez barier, gdzie specjalną
uwagę poświęcają przestrzeniom publicznym. Czerwień
budynków oblewa miękkie formy nawiązujące do lawy
wulkanicznej zalewającej regularnie okolice miasta.
Prace budowlane mają się rozpocząć już w tym roku,
otwarcie przewidziane jest na rok 2009.
Poniżej trzy widoki "Domu muzyki":
Pozostałe informacje na temat gości
i projektu wieżowce
pochodzące od organizatorów wystawy:
W 1995 r. Vincenzo
Corvino i Giovanni Multari zakładają studio Corvino+Multari
Architetti Associati, z siedzibą w Neapolu, z biurami
w Mediolanie i Cosenzy. Uczestniczą w różnych międzynarodowych
konkursach, w wyniku których realizują budynki mieszkalne,
biura publiczne i prywatne oraz przekształcenia i zagospodarowania
przestrzeni publicznych takich jak: piazza dei Bruzi
w Cosenzy (I nagroda), Europa 4 (projekt wyróżniony),
przeprojektowanie opuszczonej dzielnicy Pomigliano d'Arco
(I nagroda ex aequo), Centrum Kongresowe w Wieżowcu
Pirelli w Mediolanie (I nagroda), piazza Gabrio Rosa
- viale Omero i piazza Ohm w Mediolanie (I nagroda),
Centro Europeo per le Creativita Emergenti w Pontecagnano,
Salerno (I nagroda). W 2000 r. projekt piazza dei Bruzi,
a w 2003 r. projekt Siedziby Administracji Publicznej
w Cosenzy zostały wyróżnione na Premio Europeo "Luigi
Cosenza". W 2001 r. projekt zagospodarowania Wojskowej
Kwatery Burbonów w Casagiove zdobył III nagrodę na konkursie
Premio Centocitta rozpisanym przez Compagnia di San
Paolo.
Projekty i realizacje biura pokazywane były na wystawach
w Mediolanie, Rzymie, Neapolu, Grazu, Pradze, Hawanie,
Paryżu, Berlinie, Londynie, Barcelonie i Nowym Jorku
i publikowane w czasopismach architektonicznych krajowych
i zagranicznych.
Na wystawie zespół Corvino+Multari przedstawili projekty:
Plac Bruzi, Cosenza
Sala Koncertowa, Sarajevo
Master Plan, Cosenza
Plac Gabrio Rosa, Mediolan
Restauracja, Neapol
Biurowiec, Neapol
Wieżowiec Pirelli, Mediolan
Szkoła Średnia, Rzym
Siedziba Aronne, Catanzaro
Biurowiec, Neapol
Centrum Multikulturalne, Caserta
Plac Molino, Cosenza
Plac Ohma, Mediolan
Cece, Salerno
Wieża Narodów, Neapol
Biblioteka Narodowa, Praga
Bacolipark, Neapol
Stacja Castellammare, Neapol
Dom Muzyki, Neapol
Miasteczko Szkolne, Neapol
Renowacja wieżowca Pirelli
Wieżowiec Pirelli,
jest - cytując słowa samego Pontiego - "dziełem
skończonym", exemplum tego, czym - ujmując to bardzo
lapidarnie - jest dla niego architektura: kryształem.
Wyrafinowana elegancja bryły budynku i szczególna dbałość
formalna pozostają nadal bardzo widoczne. Celem i głównym
zadaniem prac restauratorskich było scalenie budynku
i przywrócenie mu funkcji, jaką spełniał, będąc siedzibą
władz regionalnych Lombardii. Prace są podporządkowane
trzem głównym wytycznym: koncepcji organicznej, starannemu
przestrzeganiu wymogów konserwacji i restauracji, dostosowaniu
się do aktualnych wymogów bezpieczeństwa, wygody i oszczędności
energetycznej. Jest to świadome działanie, zgodne z
wymogami architektonicznymi i funkcjonalnymi, wprowadzające
zmiany, ale bez uszczerbku dla wspaniałej jakości tego,
co już jest, poprzez przemyślane i skuteczne działania,
choćby nawet w minimalnej skali. Zważywszy na wyśmienity
poziom rozwiązań formalnych i technologicznych, zastosowanych
przy realizacji ciągłych fasad i ceramicznych okładzin
mozaikowych, prace renowacyjne polegały na materialnej
konserwacji istniejącego rękodzieła poprzez działania
mające zapewnić obiektowi na przyszłość maksymalną trwałość,
fizyczną i formalną, ułatwiając tym samym jego odczytanie.
Zostały ponadto zdefiniowane, ex novo, rozwiązania projektowe
niektórych stref reprezentacyjnych (wejście od Via Fabio
Filzi), rozkład seryjnych przestrzeni z ich systemami
architektonicznymi (biura), wykończenie i wyposażenie
już istniejących przestrzeni (trzydzieste pierwsze piętro),
organizacja i dostęp do miejsc nietypowych (zaplecze
techniczne), "filologiczne" podejście do niektórych
stref w duchu Pontiego (wejście od strony placu Collina),
przywrócenie jakości formalnej i materiałowej, a także
pewnej reprezentacyjności stref funkcjonalnych (audytorium).
Po wypadku lotniczym, który wydarzył się 18 kwietnia
2002 roku, rozpoczęto kompleksowe prace konserwacyjne
wieżowca Pirelli, obejmujące elewacje i przestrzenie
zewnętrzne. Przeprowadzono równocześnie rewaloryzację
funkcjonalną wnętrz.
Corvino+Multari
via Ponti Rossi 117 a/b - 80131 Napoli
tel. +39 081 7441678
info@gruppoprogetti.it
www.gruppoprogetti.it
Pozostałe zdjęcia z seminarium: