W minionych edycjach konkursu przyznano ogółem 26 nagród
i wyróżnień, na łączną kwotę
ponad 120.000 złotych. Laureaci wykorzystywali je na
staże w paryskich biurach architektonicznych (m.in.
Atelier Jean Nouvel, C+H+ Atelier d'Architecture et
d'Urbanisme, Fiszer Atelier 41) lub na samodzielne wyjazdy
naukowe.
Regulamin konkursu i wszelkie dodatkowe informacje
dotyczące tegorocznej edycji można uzyskać na stronie
www.fdp.org.pl,
w biurze Fundacji dla Polski pod numerem telefonu (22)
542 58 84
lub mailowo: fundusz.baczko@fdp.org.pl
W skład Jury 9 edycji konkursu wchodzą: Stanisław Fiszer
(Przewodniczący Jury), Tadeusz Baczko, Michel Cova,
Jacek Cybis, Marta Grządziel, Janusz Pachowski, Karol
Sachs, Andrzej Sowa, Krystyna Vinaver i Paweł Zakrzewski.
Partnerzy Nagrody: Ambasada Francji w Polsce i Polsko-Francuski
Fundusz Współpracy
Patronat medialny: "ARCHITEKTURA-murator",
"Architektura & Biznes" i "Gazeta
Dom" środowy dodatek do "Gazety Wyborczej".
Fundusz im. Małgorzaty Baczko i Piotra Zakrzewskiego
oraz Nagroda ich imienia - przyznawana co roku młodemu
architektowi - zostały ustanowione w 1998 roku z inicjatywy
rodzin Baczko i Zakrzewskich oraz przyjaciół i współpracowników
patronów. Fundatorzy pragnęli uczcić pamięć zmarłych
tragicznie w 1996 roku architektów i zapewnić dalszy
rozwój bliskich im koncepcji architektonicznych opartych
na idei zharmonizowania potrzeb człowieka z zasadami
poszanowania środowiska naturalnego.
Celem funduszu jest umożliwianie dyplomantom i młodym
architektom już wykonującym zawód dalszego kształcenia
i doskonalenia umiejętności zawodowych, promowanie
nowoczesnego projektowania obiektów i przestrzeni
użyteczności publicznej, wymiana doświadczeń z Francją
i innymi krajami europejskimi w zakresie projektowania
tych obiektów, upowszechnianie budownictwa energooszczędnego,
wykorzystującego alternatywne źródła energii i ekologicznych
technologii budowlanych.
Nagroda Architektoniczna im. Małgorzaty Baczko i
Piotra Zakrzewskiego przyznawana jest raz do roku
młodym architektom i inżynierom budowlanym za projekt
z dziedziny budownictwa społeczno - publicznego. Projekty
zgłaszane do konkursu ocenia Jury złożone z przedstawicieli
rodzin Baczko i Zakrzewskich, przedstawicieli środowisk
architektów polskich i francuskich oraz przedstawiciela
Fundacji dla Polski. Wysokość nagrody ustala każdorazowo
Jury w miarę zebranych na koncie funduszy.
MAŁGORZATA BACZKO I PIOTR ZAKRZEWSKI wyemigrowali
do Francji w pierwszej połowie lat 70. Rozpoczęte
w Warszawie studia obydwoje zakończyli dyplomem na
paryskim wydziale architektury.
W pierwszych latach pobytu we Francji interesowali
się przede wszystkim ekologią w architekturze i niekonwencjonalnymi
metodami uzyskiwania energii dla budynków. Byli współautorami
książki "Techniques douces habitat et société"
(Paris 1977). Brali także udział w poświęconych tej
tematyce konferencjach międzynarodowych i konkursach
architektonicznych. Zwycięstwo odnieśli między innymi
w konkursie "HOT 5" na dom z nietypowym
ogrzewaniem oraz w konkursie "5000 Domów Słonecznych
(5000 Maisons Solaires).
Następnie, współpracując z różnymi pracowniami architektonicznymi,
projektowali i realizowali niewielkie obiekty na południu
Francji. W połowie lat 80. wraz z dwoma wspólnikami
założyli w Paryżu pracownię PLI Architecture, co było
przedsięwzięciem dość niezwykłym jak na przeciętne
możliwości emigrantów z Polski. Od 1992 Małgorzata
BAczko i Piotr Zakrzewski prowadzili PLI Architecture
już samodzielnie.
To właśnie od momentu założenia własnej pracowni aż
do tragicznej śmierci w 1996 roku nastąpił najbardziej
dynamiczny okres ich pracy twórczej.
Startowali głównie w przetargach dotyczących budownictwa
społeczno-publicznego, stąd ich realizacje to przede
wszystkim szkoły, budynki mieszkalne, socjalne oraz
studia urbanistyczne. Pierwszą znaczącąrealizacją
był projekt budynku mieszkalnego w Evry (Nagroda Habitat
d'or 87).
Brali udział w międzynarodowych konkursach (zarówno
architektonicznych, jak i urbanistycznych), takich
jak konkurs na park w dzielnicy Villette) czy operę
paryską (Opéra de la Bastille).
Mimo znacznej ilości pracy zachowywali dużą dyscyplinę
procesu twórczego, co pozwoliło im utrzymać wysoką
jakość projektowanych obiektów. Było to bardzo istotne
zwłaszcza w przypadku budowanych najczęściej przez
gminy obiektów społeczno-publicznych - inwestycji
o stosunkowo niskich budżetach.
Ich projekty odznaczały się zawsze bardzo dokładną
analizą kontekstu urbanistycznego. Charakteryzowała
je także geometryczna zasada kompozycji oraz czystość
formy i czytelnośćwyrazu architektonicznego. Często
stosowany biały kolor budynków dodatkowo podkreślał
ich prostotę.
Małgorzata Baczko i Piotr Zakrzewski tworzyli w nurcie
zbliżonym do architektury późnego modernizmu mającego
u swych podstaw Le Corbusiera, ale bliskiego także
architekturze Richarda Meiera czy Tadao Ando.