Cel Konkursu
Podnoszenie jakości przestrzeni publicznej nie musi
być wynikiem kompleksowego planowania na wielką skalę
podejmowanego przez władze miejskie, rząd czy inwestorów
komercyjnych. Jaime Lerner - brazylijski urbanista i
polityk - mówi w wywiadzie opublikowanym w "Architekturze-murator"
(nr 11'2003) w cyklu Na nowy wiek o (...) prostych pomysłach,
które (...) mogłyby być realizowane w praktyce, a których
efekty miały być natychmiast widoczne, pomysłach niewchodzących
w konflikt z założeniami planu, ale organizujących energię
mieszkańców. Nazywa to akupunkturą miejską.
Każde miasto zarówno w centrum jak i na peryferiach
ma obszary opuszczone, niczyje, ulegające degradacji.
Jak ożywić opustoszały, omijany plac w centrum? Jak
przywrócić mieszkańcom zaniedbane przestrzenie podwórek
i ulic? Jak włączyć ich w proces integracji z miastem
i ze sobą nawzajem, który stałby się sposobem na uzdrawianie
przestrzeni najbliższego otoczenia, ale także na odzyskiwanie
miejsc dotychczas pustych, zaniedbanych, niszczejących,
często niebezpiecznych? Jak sprawić by ten proces był
początkiem świadomego współuczestniczenia w życiu miasta
i tym samym przyczynił się do ograniczania wyraźnych
dziś tendencji do prywatyzacji przestrzeni miejskiej
w ramach zamkniętych osiedli, centrów handlowych, strzeżonych
biurowców?
Celem konkursu jest znalezienie i zagospodarowanie
konkretnych terenów uśpionych czy zdegradowanych w mieście,
bez względu na ich wielkość, terenów których sanacja
byłaby łatwa do przeprowadzenia przez lokalną wspólnotę,
organizację lub pojedynczych ludzi, i prowokowała do
dalszych działań na większą skalę. Ich efektem może
być wygospodarowanie i ożywienie nowej przestrzeni lub
uatrakcyjnienie miejsc zaniedbanych ale bardzo uczęszczanych
jak przejścia podziemne czy skwery śródmiejskie, ale
także pojedyncze budynki czy ich fragmenty (na przykład:
muzeum w Bilbao, Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku, Fabryka
Trzciny w Warszawie). Akupunkturę miasta można realizować
w różny sposób - od projektowania elementów urbanistycznych
i architektonicznych, przez stałe formy przestrzenne,
instalacje czasowe, aż do działań happeningowych czy
graficznych.
Jury premiować będzie rozwiązania proste, łatwe do
realizacji, ale skutecznie odpowiadające na hasło miejskiej
akupunktury i wpływające na trwałe lub czasowe (sezonowe)
polepszenie jakości przestrzeni zarówno śródmiejskiej
jak i osiedli mieszkaniowych, a także terenów zielonych,
nadrzecznych, poprzemysłowych i innych.
Zakres opracowania
Elementy obowiązkowe
Plansza 1:
- sytuacja
- widok/widoki
- wybrany detal pokazujący zasadę konstrukcyjną, wykończenie
i użycie materiałów (ewentualnie)
- rzut/rzuty i przekrój/przekroje
- krótki opis zauważonego problemu i sposób jego rozwiązania
oraz informacja o wykorzystanych materiałach i technologiach
Skala wszystkich elementów opracowania (czytelnie podana
obok rysunków) musi być adekwatna do wielkości obiektu.
Plansza 2:
- wizualizacja/wizualizacje realistycznie przedstawiające
zrealizowaną koncepcję
Obie plansze w formacie 100 x 70 cm (w poziomie)
muszą być wykonane na sztywnym i lekkim podkładzie (umożliwiającym
ekspozycję podczas wystawy pokonkursowej), w technice
dowolnej.
CD:
Do projektu należy dołączyć płytę CD z elektroniczną
wersją obu plansz (w osobnych plikach) oraz fotografią
makiety (jeśli została opracowana) w formacie jpg w
rozdzielczości 300 dpi (rozmiar oryginalny) oraz w rozdzielczości
72 dpi (rozmiar 800 x 600 pikseli). Nazwy plików zawierać
powinny sześciocyfrowy, nadany przez autora numer pracy,
według wzoru: plansza_1_xxxxxx; plansza_2_xxxxxx; makieta_xxxxxx.
Elektroniczna wersja plansz i zdjęcie makiety zostanie
umieszczona w Internecie na stronie www.architektura-murator.com.pl/studenci
w celu przeprowadzenia głosowania wśród internautów
na najlepszy projekt X edycji Konkursu Studenckiego.
Element dodatkowy
Makieta (jeśli przedmiot opracowania konkursowego pozwala
na jej wykonanie):
- nie większa niż mieszcząca się w pudle o wymiarach
100 x 100 x 100 cm
- wykonana z materiałów imitujących zrealizowaną koncepcję
Terminy
- ogłoszenie konkursu: listopad 2006;
- rejestracja przebiegać będzie wyłącznie za
pomocą Internetu. Na stronie www.architektura-murator.com.pl/studencii
znajduje się karta zgłoszeniowa, którą należy wypełnić
i wysłać. Na podany mailowy adres zwrotny zostanie automatycznie
wysłana wiadomość z potwierdzeniem przyjęcia karty zgłoszeniowej
i numerem rejestracyjnym uczestnika. Otrzymany numer
rejestracyjny należy umieścić na blankiecie przekazu
pocztowego lub przelewu bankowego opłaty rejestracyjnej,
wynoszącej 15 zł, wraz z dopiskiem KONKURS STUDENCKI
(w rubryce TYTUŁEM).
Wpis "opłata tytułem" powinnien być uzupełniony
według następującego schematu:
Konkurs Studencki/ otrzymany numer rejestracyjny
(np. 089)
Wpłacenie opłaty rejestracyjnej na konto: BPHPBK S.A.
Oddział w Warszawie 23 1060 0076 0000 4020 1002 8467
jest warunkiem przyjęcia rejestracji.
Dowód wpłaty należy zachować, ale nie przesyłać go na
adres redakcji.
Termin rejestracji - 30 marca 2007
- anonimowe pytania dotyczące warunków konkursu należy
zadawać telefonicznie, e-mailem: konkurs_studencki@murator.com.pl
lub składać w redakcji do daty oddania projektu
- składanie prac konkursowych osobiście, ewentualnie
pocztą kurierską, w redakcji "Architektury-murator",
Warszawa, ul. Kamionkowska 45 - do 4 kwietnia 2007 roku,
do godziny 18.00
- głosowanie Internautów na najlepszy projekt X edycji
na stronach http://www.architektura-murator.pl/,
zakładka STUDENCI, w terminie: 16-22 kwietnia 2007 roku
- ogłoszenie wyników, otwarcie wystawy pokonkursowej
- 25 kwietnia 2007 roku
Skład jury
Piotr Lewicki, architekt, prowadzi zajęcia z
kompozycji architektonicznej na Wydziale Architektury
i Sztuk Plastycznych w Krakowskiej Szkole Wyższej im.
Andrzeja Frycza Modrzewskiego, współwłaściciel pracowni
Biuro Projektów Lewicki Łatak w Krakowie - sędzia
Wojciech Małolepszy, projektant, adiunkt w Katedrze
Projektowania na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego ASP
w Warszawie, prowadzi wykłady ze sztuki użytkowej w
Katedrze Kulturoznawstwa w Szkole Wyższej Psychologii
Stosowanej w Warszawie, współwłaściciel pracowni Novo
Projekt - sędzia
Ewa P. Porębska, architekt, Redaktor Naczelny
"Architektury-murator" - sędzia, stały członek
jury
Michał Stangel, architekt, urbanista, doktorant
w Katedrze Urbanistyki i Planowania Przestrzennego na
Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej, prowadzi
zajęcia z urbanistyki i planowania miast na WA PŚl,
właściciel pracowni ARCA Biuro Projektów Urbanistyki
i Architektury - sędzia
Bogna Świątkowska, dziennikarz, prowadzi zajęcia
Technika pracy z mediami na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego
ASP w Warszawie, pomysłodawca, fundatorka i prezes zarządu
Fundacji Bęc Zmiana, redaktor bezpłatnego magazynu "notes.na.6.tygodni",
nieregularnika wydawanego przez Fundację - sędzia
Daniel Załuski, architekt, urbanista, adiunkt
w Zakładzie Rozwoju Miasta na Wydziale Architektury
Politechniki Gdańskiej, właściciel pracowni urbanistyczno-architektonicznej
STUDIO DZ - sędzia referent
Biogramy jurorów
Piotr Lewicki, architekt, dyplom na Wydziale
Architektury Politechniki Krakowskiej w 1990 roku. W
latach 1992-1999 asystent naukowo-dydaktyczny w Zakładzie
Kształtowania Środowiska Mieszkaniowego Instytutu Projektowania
Urbanistycznego na Politechnice Krakowskiej. Doktorat
w 1999 roku. Od 2003 prowadzi zajęcia z Kompozycji Architektonicznej
na Wydziale Architektury i Sztuk Plastycznych w Krakowskiej
Szkole Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Od
1995 roku wraz z Kazimierzem Łatakiem prowadzi Biuro
Projektów Lewicki Łatak w Krakowie.
Najważniejsze nagrody w konkursach architektonicznych:
I wyróżnienie w konkursie na pawilon polski na wystawie
Expo 2000 w Hanowerze (1999), I wyróżnienie w konkursie
na obiekty olimpijskie igrzysk zimowych Zakopane 2006
w Krakowie (1998), Projekt Roku 1996 za salę gimnastyczną
w Gromcu koło Libiąża (1997).
Najważniejsze realizacje: budynek mieszkalny przy ul.
Otwinowskiego w Krakowie (2000), akademicki budynek
mieszkalny przy ulicy Grottgera w Krakowie (2000), sala
gimnastyczna w Gromcu koło Libiąża (2000), wieża widokowa
na górze Chełm w Myślenicach (1997). salę gimnastyczną
na os. Stalowym w Nowej Hucie (1995).
Wojciech Małolepszy, projektant wzornictwa,
adiunkt w Katedrze Projektowania na Wydziale Wzornictwa
Przemysłowego ASP w Warszawie. Prowadzi wykłady ze sztuki
użytkowej w Katedrze Kulturoznawstwa w Szkole Wyższej
Psychologii Społecznej w Warszawie. Członek Stowarzyszenia
Projektantów Form Przemysłowych. Współwłaściciel pracowni
Novo Projekt. Specjalizuje się w projektowaniu aparatury
medycznej, sprzętu gospodarstwa domowego, wyrobów z
tworzyw sztucznych dla (między innymi): Wamed, Cryo
Flex Poland, Emar, Metro Group, Zelmer SA. Udział w
wystawie "Rzeczy pospolite, polskie wyroby 1899
- 1999", DESIGN.PL 2006.
Ewa P. Porębska, architekt, redaktor naczelny
miesięcznika ARCHITEKTURA-murator. Ekspert Europejskiej
Nagrody Architektonicznej imienia Miesa van der Rohe
2007.
Po ukończeniu studiów architektonicznych prowadziła
zajęcia dydaktyczne z projektowania urbanistycznego
na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.
Następnie pracowała w redakcji czasopisma "Architektura".
W 1991 roku, pod jej kierownictwem czasopismo to otrzymało
międzynarodową nagrodę krytyków architektury. Autorka
wielu publikacji na temat architektury (m.in. na łamach
Detail, World Architecture), także opracowań w ramach
programów badawczych Towarzystwa Urbanistów Polskich
i Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. W latach
1992-94 współautorka cyklu programów dla telewizji polskiej
na temat współczesnej architektury ( film "Czerwony
Pałac" prezentowany był w 2004 roku ramach Sezonu
Polskiego we Francji w Audytorium du Louvre w Paryżu).
Współtwórca kilkunastu wystaw architektonicznych, w
tym koncepcji wystawy "Warszawa. Na dzień przed"
(Zachęta, 1998), Życie w ARCHITEKTURZE (od 1996 roku).
Polski kurator międzynarodowej wystawy fotografii architektonicznej
"Form and non-form" (wernisaż w Luksemburgu
w czerwcu 2005 roku, obecnie wystawa w trakcie objazdu
krajów europejskich). Autorka koncepcji i kurator wystawy
"Polska. Ikony architektury" (wernisaż w Warszawie
w maju 2006 roku, w Dusseldorfie w lutym 2007).
Michał Stangel, (rocznik 1977) architekt, urbanista.
Doktorant w Katedrze Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej. Prowadzi
pracownię projektową ARCA w Gliwicach. Stypendysta Fundacji
Bauhaus-Dessau (2002) oraz Programu Fulbrighta w Massachusetts
Institute of Technology (2005). W latach 2004-2005 pracował
biurze urbanistycznym EDAW Inc., m.in. przy projektach
rewitalizacji śródmieścia Nassau, zagospodarowania terenów
na olimpiadę w roku 2012 w Londynie i nowej dzielnicy
Dubaju. Zaproszony przez ambasadę brytyjską do udziału
w programie "Crossroad for Ideas" z okazji
rozszerzenia Unii Europejskiej (2004). Laureat sześciu
konkursów urbanistyczno-architektonicznych.
Bogna Świątkowska, dziennikarz, pomysłodawca,
fundatorka i prezes zarządu Fundacji Bęc Zmiana, specjalizującej
się w prezentacji najnowszej polskiej kultury i sztuki,
oraz architektury, wzornictwa i fotografii. Redaktor
bezpłatnego magazynu "notes.na.6.tygodni",
nieregularnika wydawanego przez Fundację. W latach 1999
- 2002 Redaktor Naczelny pierwszego popkulturalnego
miesięcznika "Machina". Prowadzi zajęcia Technika
pracy z mediami na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego
ASP w Warszawie.
Daniel Załuski (rocznik 1970) architekt, urbanista.
W latach 1989-1994 studia na Wydziale Architektury Politechniki
Gdańskiej. W latach 1996 - 1997 słuchacz Podyplomowego
Studium Planowania Przestrzennego przy Wydziale Architektury
Politechniki Warszawskiej. Doktorat w 2001 roku ("Przekształcanie
terenów poprzemysłowych na funkcje śródmiejskie w miastach
polskich"). W latach 1995-2002 asystent, od 2002
roku adiunkt na Wydziale Archiektury Politechniki Gdańskiej.
Zagraniczne staże naukowe (1998-2005): Odense (Dania),
Karlskrona (Szwecja), Jyvaskyla (Finlandia), Berlin
(Niemcy), Oslo (Norwegia), Frankfurt/Oder (Niemcy),
Covilha (Portugalia). Autor kilkudziesieciu polskich
i zagranicznych opracowań naukowych i publicystycznych.
Udział w 3 projektach unijnych (Waterfront Urban Development,
BALTSURD i REGENTIF). Sekretarz naukowy międzynarodowej
konferencji wdrożeniowej "Dworce kolejowe w strukturze
miasta - nowe szanse", Tczew 30-31.01.2006".
Redaktor tomu VIII "Dworce kolejowe w strukturze
miasta.", Biblioteka Urbanisty, Urbanista, Warszawa
2006; publikacja pokonferencyjna. Członek Stowarzyszenia
Forum Rewitalizacji. W latach 1998-2001 współwłaściciel
firmy urbanistyczno- architektonicznej "Pracownia
DW", od 2001 roku właściciel firmy urbanistyczno-
architektonicznej "Studio DZ". Główny projektant
lub współautor kilkuset miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego w woj. słupskim, gdańskim, pomorskim
i zachodniopomorskim. Główny projektant kilku tysięcy
projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu w woj. pomorskim i zachodniopomorskim. Autor
licznych ekspertyz, opinii, wytycznych przetargowych
i innych urbanistycznych opracowań pozaustawowych w
zakresie prawa budowlanego i planistycznego.
Nagrody i wyróżnienia
nagroda główna 7500 złotych
trzy wyróżnienia po 1500 złotych.
nagroda specjalna dla autora/autorów projektu, który
uzyska najwięcej głosów w plebiscycie internautuów odbywającym
się w terminie pomiędzy datą oddania projektów a ogłoszeniem
wyników (dokładny termin zostanie podany później) na
stronie konkursu www.architektura-murator.pl/studenci
Wszystkie nagrodzone prace opublikowane zostaną na
łamach "Architektury-murator".
Organizator zastrzega sobie możliwość innego podziału
puli nagród niż podany wyżej.
Informacje
W sprawach organizacyjnych związanych z konkursem należy
kontaktować się z Katarzyną Tomasiewicz, redakcja "Architektury-murator"
ul. Kamionkowska 45
03-812 Warszawa
tel.: (0 22) 590 50 26
fax: 590 52 89
e-mail: konkurs_studencki@murator.com.pl
Karta
zgłoszeniowa > > >
Zasady szyfrowania prac
W każdym opakowaniu może znajdować się tylko jedna
nie podpisana praca konkursowa.
Projekt należy opakować tak, aby plansze i makieta
były ze sobą połączone i stanowiły jedną całość.
Zapieczętowaną kopertę zawierającą wykaz danych
projektanta lub projektantów (w przypadku zespołu)
z podaniem imienia, nazwiska, adresu zamieszkania, telefonu
lub e-maila, nazwy uczelni, której jest/są studentem/studentami,
roku studiów oraz procentowy udział członków zespołu
w nagrodzie podpisany przez wszystkich członków zespołu
- w przypadku wysyłania pracy pocztą kurierską należy
nakleić na opakowanie projektu w taki sposób, aby nie
odkleiła się w czasie dostarczania przesyłki przez kuriera.
W przypadku osobistego oddawania pracy kopertę należy
oddać sekretarzowi konkursu przyjmującemu pracę. Prosimy
nie umieszczać koperty wewnątrz opakowania!
Płytę CD z elektroniczną wersją obu plansz oraz
fotografią makiety, tak jak kopertę z wykazem danych,
należy nakleić na opakowanie projektu w taki sposób,
aby nie odkleiła się w czasie dostarczania przesyłki
przez kuriera, a w przypadku osobistego oddawania pracy
należy oddać ją sekretarzowi konkursu przyjmującemu
pracę. Prosimy nie umieszczać płyty CD wewnątrz opakowania!
Plansze, płytę CD, model oraz kopertę z danymi projektanta/projektantów,
oraz samo opakowanie pracy należy oznaczyć dowolnie
wybraną sześciocyfrową liczbą rozpoznawczą wysokości
1 cm i nie dłuższą niż 5 cm. Liczbę rozpoznawczą należy
wpisać kontrastowym kolorem w prawym, górnym rogu
plansz, modelu, obwoluty CD, zapieczętowanej koperty
zawierającej dane projektanta/projektantów (oznaczonej
dodatkowo literą "A") oraz na karcie pokwitowania
przyjęcia pracy, która znajduje się na stronie konkursowej
www.architektura-murator.com.pl/studenci
Karta pokwitowania przyjęcia pracy (którą należy
wydrukować w dwóch egzemplarzach ze strony internetowej
konkursu www.architektura-murator.pl/studenci)
oznaczona sześciocyfrową wybraną liczbą rozpoznawczą
przez składającego prace, a przez sekretarza organizacyjnego
konkursu numerem konkursowym pracy oraz datą i godziną
przyjęcia pracy (kopia karty dołączona zostanie do pracy),
wypełniona w dwóch egzemplarzach, jest jedynym dokumentem
uprawniającym zespół autorski do odbioru nagród.
Tylko te osoby, które zadeklarują na karcie chęć odbioru
pracy z wystawy pokonkursowej i zgłoszą się po projekt
w ustalonym terminie (jak w pkt. 7 Prawa autorskie)
będą mogły odebrać swoje projekty konkursowe na podstawie
tejże karty.
W przypadku przesłania pracy pocztą kurierską, karta
pokwitowania przyjęcia pracy wraz z nie zaklejoną kopertą
ze znaczkiem jak na list priorytetowy, zaadresowaną
adresem zwrotnym, powinna być umieszczona na opakowaniu
w sposób uniemożliwiający odklejenie podczas transportu.
Prosimy nie umieszczać koperty wewnątrz opakowania!
Karta
potwierdzenia przyjęcia pracy > > >
Główny sponsor konkursu
Nagroda Głównego sponsora
Główny sponsor IX edycji Konkursu Studenckiego firma
VELUX ufunduje
nagrodę specjalną dla uczestnika, który w swoim projekcie
w sposób twórczy
wykorzysta produkty firmy. Główny sponsor dostarczy
wszystkim zainteresowanym materiały dotyczące produktów
wraz z detalami pokazującymi montaż okien w połaci dachowej
Dokładnych informacji udzieli
Monika Kupska - Kupis
Architekt - VELUX Polska
Tel: 22 3377070
e-mail: m.kupska-kupis@VELUX.com
Więcej
informacji, warunki konkursu > > >
http://www.architektura-murator.com.pl/