Strona główna Portalu >>> newsy >>> KONKURS

Konkurs na najładniejszy projekt elewacji
wykonany z zastosowaniem materiałów VETISOL

Wydawnictwo RAM oraz firma VETISOL ogłaszają konkurs

Przekonanie, że klasyczny modernizm to biała, gładka fasada jest nie w pełni zgodne z prawdą. Le Corbusier uważał, że materiał, jego struktura i kolor były środkami wyrazu determinującymi architekturę, podobnie jak plan czy przekrój budowli. Były częściami składowymi rzutu i przekroju. Kolory użyte w architekturze, na fasadzie budowli, dzielą, dynamizują, abstrahują i identyfikują budowlę. Elewacja obiektu architektury nie jest dodatkiem, lecz częścią składową całościowego konceptu.

 
autor: RAM + Vetisol
|
14-11-2006
|
Źródło: organizatorzy

Regulamin w pliku .doc

Regulamin w pliku .pdf (Acrobat Reader)

W urbanistyce zespołów miejskich czy osiedlowych strukturalne, materiałowe i kolorystyczne uformowanie staje się ważnym socjopolitycznym i ekonomicznym tłem życiowych zdarzeń. Często staje się środkiem humanizacji osiedli, których jednolite fasady, radykalna ortogonalność, styczne i twarde kanty wymuszone zostały technologicznym reżimem źle pojętej ekonomii i nieprzyjaznej człowiekowi estetyki.

Elewacja staje się też niejednokrotnie środkiem informacji wizualnej, pomocą w orientacji. Użyte w elewacji kolor, materiał i faktura to abstrakty zmieniające niekiedy realne wymiary, pozbawiające wymiar znaczenia, zmieniające proporcje i relacje pomiędzy częściami składowymi budowli lub urbanistycznego kompleksu. Podkreślić one mogą heterogeniczność lub homogeniczność architektonicznej kompozycji, mogą ukazać się w architektonicznym dziele jako autonomiczna kompozycja, rządząca się własnymi prawami albo być częścią składową całościowej koncepcji dzieła.

To, z czego i jak wykonana jest elewacja może zmienić przestrzeń - przez kontrasty osiągnąć można różne rodzaje głębi. Dzięki sposobowi ukształtowania elewacji można zmienić odbiór ciasnych, wąskich przestrzeni. Elewacje określają odbiór wrażeń, klimat i nastrój przestrzeni. Mogą podkreślać celowość, racjonalność architektury, czynić przestrzeń sensowną, zgodną z jej użytkowym przeznaczeniem, przyjazną człowiekowi. To wszystko stało się możliwe dzięki temu, że czas w którym forma elewacji podążała za funkcją należy do przeszłości.Dla architekta, praca przy formowaniu elewacji to praca zarówno intuicyjna, jak i oparta o naukowe podstawy. Sprawdzanie proponowanych rozwiązań dokonuje się w oparciu o symulacje, rysunki, modele - rozpatrywanie wielu wariantów. O jakości architektonicznego dzieła rozstrzyga niejednokrotnie użyty materiał, ale nader często jest on wynikiem abstrakcyjnego zestawiania kolorowych płaszczyzn służących podkreśleniu, wykreowaniu przestrzennych wrażeń, wyeksponowaniu autonomicznej kompozycji. Elewacje obiektu architektury nie są malowidłami - raczej środkiem wyrazu służącym uczytelnieniu idei, jej abstrakcyjnemu zilustrowaniu, a także osiągnięciu zamierzonego wyrazu tworzenia przestrzeni i brył budynków.

Cele, zadania i przedmiot konkursu

1. Celem konkursu jest zwrócenie uwagi na konieczność poszukiwania nowych możliwości dla architektury istniejących i nowo projektowanych urbanistycznych zespołów i budynków.
2. Zadaniem konkursu jest wybór i nagrodzenie najlepszego autorskiego projektu elewacji budynku lub zespołu budynków z zastosowaniem technologii i produktów firmy Vetisol, zgodnie z obowiązującymi przepisami i zapisami niniejszego regulaminu.
3. Przedmiotem oceny Jury konkursu jest opracowanie projektu elewacji projektowanych przez autorów obiektów, z zastosowaniem materiałów firmy Vetisol. Ocena jury dotyczyć będzie również obecności innowacyjnego pierwiastka inspirującego firmę Vetisol do opracowania i produkcji nowych systemów.

Uczestnicy konkursu - warunki dopuszczenia do udziału w konkursie

1. Konkurs ma charakter otwarty, anonimowy i jest skierowany do architektów.
2. Każdy autor lub zespół autorski może nadesłać jeden projekt, w którym przewidziano użycie produktów i technologii firmy Vetisol w celu wykonania elewacji.
3. Projekt należy przedstawić na maksymalnie dwóch sztywnych planszach ekspozycyjnych formatu 70x100 cm, w układzie poziomym. Zakres opracowania projektu obejmować winien koncepcję elewacji teoretycznego lub przewidywanego do realizacji budynku, a także detal wybranego fragmentu elewacji. Obowiązuje pokazanie koncepcji elewacji najbliższego kontekstu, oprócz pierzei i elewacji budynków, pokazanie koncepcji w ujęciu przestrzennym - aksonometrycznym lub perspektywicznym.
4. Sposób prezentacji graficznej - dowolny umożliwiający jednoznaczne odczytanie idei projektu elewacji.
5. Sposób oznaczenia i nadesłania zgłoszenia:

  • w prawym górnym rogu planszy, na opakowaniu planszy oraz na kopercie z nazwiskami autorów należy umieścić dowolnie wybraną sześciocyfrową liczbę wysokości 1 cm oraz kategorię, w której będzie oceniany projekt (studenci lub architekci),
  • kopertę z nazwiskami, adresami oraz telefonami kontaktowymi autorów należy zakleić taśmą oraz włożyć do opakowania, przyklejając z tyłu planszy; na liście, obok nazwisk, należy umieścić podpisy autorów.

Uczestnicy konkursu składają prace osobiście lub przesyłają je na swój koszt, na adres:
Vetisol Polska
ul. Mogilska 71, 31-545 Kraków

Terminarz konkursu

1. Termin ogłoszenia konkursu na łamach miesięcznika Architektura & Biznes, w Internecie, w oddziałach SARP oraz na uczelniach architektonicznych - 16 października 2006 r.
2. Termin składania pytań - do 29 grudnia 2006r
3. Termin odpowiedzi - do 15 stycznia 2007r
4. Termin składania zgłoszeń konkursowych upływa w dniu 2 marca 2007 r. Autorzy zgłoszeń złożonych po terminie nie biorą udziału w konkursie. O zachowaniu terminu decyduje data wpływu pracy do adresata.
5. Ogłoszenie wyników nastąpi w dniu 17 kwietnia 2007 r. w Krakowie.
6. Nagrodzeni uczestnicy zostaną powiadomieni o przyznaniu nagród w czasie otwarcia wystawy pokonkursowej.
7. Projekty nie nagrodzone można będzie odebrać od organizatora w ciągu 2 tygodni od dnia rozstrzygnięcia konkursu.
8. Wyniki konkursu zostaną opublikowane w bieżącym numerze miesięcznika Architektura & Biznes.

Jury konkursu
Konkurs zostanie rozstrzygnięty przez Jury w składzie pięcioosobowym. W skład Jury wchodzą:
przedstawiciel firmy Vetisol Polska,
przedstawiciel redakcji miesięcznika Architektura & Biznes - redaktor wydawnictwa dr inż. arch. Romuald Loegler,
troje architektów wybranych przez redakcję miesięcznika Architektura & Biznes

Nagrody
1. Nagrodę może otrzymać uczestnik konkursu, który spełni wszystkie wymagania określone w Regulaminie konkursu.
2. Nagrody zostaną przyznane uczestnikom konkursu, których projekty zostaną przez Jury konkursu uznane za spełniające najwyższe wymagania estetyczne i wyróżniające się spośród pozostałych zgłoszonych projektów.
3. Nagrody ufundowane zostały przez Vetisol Polska oraz RAM Sp. z o.o.
4. Jury konkursu przyzna nagrody w następujących formach: I nagroda 6 tys. zł, II nagroda 3 tys. zł, III nagroda 1,5 tys. zł. Wartość nagród została przedstawiona w kwotach brutto.
5. Ostateczny termin odebrania nagród - 30 kwiecień 2007 r.

Zastrzeżenia i informacje dodatkowe
1. Organizatorzy nie zwracają żadnych kosztów poniesionych przez uczestników konkursu.
2. Organizatorzy konkursu zastrzegają sobie prawo nieodpłatnego opublikowania
i reklamowego wykorzystania zdjęć projektów nadesłanych przez uczestników konkursu.