Strona główna Portalu >>> newsy >>> KONKURS

Konkurs na przystanek dla Warszawy
Konkurs z dziedziny wzornictwa przemysłowego

OGŁOSZENIE WYNIKÓW KONKURSU jednoetapowego z dziedziny wzornictwa przemysłowego na zaprojektowanie Przystanków Komunikacji Miejskiej w Warszawie

 
autor: [KK]
|
03-11-2006
|
Źródło: www.um.warszawa.pl

Organizator konkursu
Miasto Stołeczne Warszawa, w którego imieniu konkurs przygotowuje i przeprowadza Biuro Naczelnego Architekta Miasta

Liczba otrzymanych prac konkursowych
27, w tym 24 kompletne, które podlegały dalszej ocenie

Kryteria oceny prac konkursowych
Funkcjonalność - waga kryterium 40%
Estetyka, w tym jakość wzornicza całości i detalu - waga kryterium 40%
Koszt i realność realizacji przystanków - waga kryterium 20%

Nagrody i wyróżnienia przyznane w konkursie

Nagrody:

1. Pierwsza nagroda o wartości 45.000 PLN - praca konkursowa oznaczona liczbą rozpoznawczą 643785, złożona przez zespół reprezentowany przez Towarzystwo Projektowe, ul. Jaworzyńska 8 m 7, 00-634 Warszawa (zespół w składzie Grzegorz Niwiński i Jerzy Porębski we współpracy z Piotrem Solarskim i Tejbrant Polska sp z o.o.). Praca uzyskała 89 punktów.

2. Druga nagroda o wartości 20.000 PLN - praca konkursowa oznaczona liczbą rozpoznawczą 101201, złożona przez zespół reprezentowany przez Marlenę Happach, ul. Legendy 3/93, 01 361 Warszawa (zespół w składzie Marlena Happach, Marek Happach i Jan Topczewski). Praca uzyskała 52 punkty.

3. Trzecia nagroda o wartości 15.000 PLN - praca konkursowa oznaczona liczbą rozpoznawczą 737682, złożona przez zespół reprezentowany przez News Outdoor Poland S.A., ul. Jasna 14/16a, 00-041 Warszawa (zespół w składzie News Outdoor Poland S.A. i Centrala - grupa projektowa: Krzysztof Banaszewski, Małgorzata Kuciewicz, Jakub Szczęsny, współpraca Zuzanna Fogtt, koordynator projektu Marek Lekszycki). Praca uzyskała 51 punktów.

Dwa równorzędne wyróżnienia o wartości 5.000 PLN każde:

1. Praca konkursowa oznaczona liczbą rozpoznawczą 487524, złożona przez zespół reprezentowany przez p. Marcina Urbanka, ul. Noakowskiego 26/24, Warszawa (zespół w składzie Marcin Urbanek i Kuba Morkowski). Praca uzyskała 40 punktów.

2. Praca konkursowa oznaczona liczbą rozpoznawczą 761203, złożona przez zespół reprezentowany przez PPH KOMSERWIS Piotr Dworak, ul. Jasna 6, 32-545 Karniowice Psary (autor projektu Aneta Bolisęga). Praca uzyskała 40 punktów.


UWAGI OGÓLNE NA TEMAT ZŁOŻONYCH PRAC

Zaprojektowanie przystanków komunikacji miejskiej, w tym wiaty oraz szeregu uzupełniających mebli i urządzeń wymagało od uczestników konkursu wykonania pracy kompleksowej. Zwycięski projekt łączyć miał w sobie zalety świeżej idei, niepowtarzalnej i estetycznej formy, z warsztatową i technologiczną doskonałością, a przy tym ekonomiką wykonania i eksploatacji.

Pośród zgłoszonych na konkurs prac można wyróżnić dwie zasadnicze kategorie. Część projektów wyraźnie charakteryzuje podejście wyłącznie od strony warsztatu architektonicznego. Autorzy tych koncepcji operują językiem form zapożyczonych z budownictwa, nie zawsze będąc świadomymi skali oraz kontekstu przestrzennego funkcjonowania przystanków. Duża grupa prac przynależy jednak do kategorii, w której autorzy starali się traktować temat zgodnie z zasadami współczesnego designu, wywodzącego się ze starannego projektowania produktów przemysłowych, przedmiotów, czy mebli. Zadaniem sądu musiało być znalezienie projektów, które potrafią przyjąć skalę i proporcje właściwe dla tematu stojącego na pograniczu dyscyplin projektowych. Zapewne również interdyscyplinarność projektu spowodowała, iż oczekiwania jurorów były rozbudowane. Sąd stwierdza z żalem, że w większości przedstawione i zakwalifikowane do konkursu prace pozostały wierne tradycyjnemu postrzeganiu wiaty przystankowej, z konwencjonalnym podziałem na poszczególne elementy konstrukcyjne. Być może nadmierne skupienie uczestników na wypełnieniu szeregu wymogów techniczno - użytkowych, jak również skrępowanie usilnym dążeniem do uprawdopodobnienia realizacji sprawiło, że w konkursie zabrakło pomysłów rewolucyjnych.

Nagrodzone prace mają jednak w sobie potencjał oryginalności, który w połączeniu z odczuwalną rzetelnością warsztatową otwiera drogę ku udanej realizacji. Jury wyraża nadzieję, iż po przeprowadzeniu korekt projektowych możliwe będzie ostateczne uzyskanie nowego, rozpoznawalnego mebla w pejzażu miejskim i jednocześnie sprawdzającego się w codziennych trudnych warunkach eksploatacji.

Podpisano: Sędziowie Sądu konkursowego


I nagroda
Praca 009-643785
Zespół autorski Grzegorz Niwiński, Jerzy Porębski we współpracy
z Piotrem Solarskim i Tejbrant Polska sp. z o.o.

Praca została nagrodzona za czytelność i lapidarność formy plastycznej. Na uznanie sędziów zasłużyły:
1. Koncepcja zadaszenia przestrzeni publicznej bez jej optycznego wygrodzenia;
2. Niecodzienny układ konstrukcyjny wiaty, dający szerokie możliwości aranżacyjne przestrzeni i wielkości;
3. Możliwość bardzo bogatego ale prostego w realizacji systemu wiat o różnych układach i wielkościach, stopniu przesłonięcia i zabudowy;
4. Lekkość i transparentność całej struktury
5. Dyskretne wkomponowanie paneli reklamowych, tak że spełniają wymogi reklamy zewnętrznej, a jednocześnie nie stanowią narzucającego się elementu na przystanku.
Na uwagę zasługuje całościowo przemyślana koncepcja i spójność formalna systemu mebli na przystanku. W projekcie widać dbałość o realia eksploatacyjne i staranność w dopracowaniu detali.
Ze wszystkich prac ta właśnie wydaje się najwłaściwsza do kompleksowej realizacji. Podczas realizacji prototypów należy jednak zwrócić szczególną uwagę na rozwiązanie następujących problemów:
1. Sprawdzenie sztywności konstrukcji, zwłaszcza na kierunku podłużnym;
2. Podatność na zarysowania, zagięcia, zniszczenia krawędzi zadaszenia i ścianek bocznych oraz innych elementów wiaty;
3. Dobór materiału dachowego (i ściennego), z przeanalizowaniem zalet, wad i kosztów szkła lub tworzywa, w odniesieniu do produkcji i eksploatacji;
4. Ograniczenie nasłonecznienia wiaty poprzez zmniejszenie transparentności dachu;
5. Odprowadzanie wody z dachu w warunkach zimowych;
6. Nieco nadmierne otwieranie wiaty, co może skutkować przewiewaniem przestrzeni pod dachem i zalewaniem chroniących się przed deszczem pasażerów;
7. Opracowanie taniej metody osiągnięcia dwupłaszczyznowego gięcia materiału na narożach łączących dach ze ściankami bocznymi;
8. Aspekt użytkowy przeszklonych ścianek bocznych i ich krawędzi, skonfrontowany z kwestiami bezpieczeństwa, zarówno wiaty jak i pasażerów (np. niedowidzących). Przeszklone płaszczyzny mogą być niewidoczne, podobnie jak krawędzie - oglądane nie frontalnie a dokładnie z boku.
Biorąc pod uwagę możliwości systemu zaproponowanego przez autorów, dla konkretnych lokalizacji przystanków powinny być dobierane konkretne wielkości i układy wiat.


II nagroda
Praca 011-101201
Marlena Happach, Marek Happach, Jan Topczewski


Nagroda zozstała przyznana w uznaniu idei wprowadzenia i wykorzystania żywej zieleni w strukturze wiaty. Wiata ma dobre proporcje, a wymogi użytkowe zostały spełnione. Jednak nie do końca została udowodniona praktyczna możliwość realizacji przystanku "w zieleni" a także kontrolowanie efektu i kosztów podczas eksploatacji. Wydaje się, że efekt dobrze utrzymanej zieleni na przystanku można by uzyskać w prostszy i tańszy sposób. Ewentualne skierowanie projektu do seryjnej realizacji powinno być zatem poprzedzone dokonaniem prób w warunkach ulicznych (np. poprzez ustawienie roślin w donicach wewnątrz wolnostojącej siatki jednostronnie oszklonej, na przeciąg sezonu wegetacyjnego i zimowego - w rejonie jakiegoś wybranego uczęszczanego przystanku).
Projekt wymaga również sprawdzenia pod względem wytrzymałości konstrukcyjnej. Zastosowane elementy mają smukłe proporcje, wzbudzają jednak wątpliwości co do ich wytrzymałości. Podobnie opisane przez autorów sposoby zabezpieczenia antykorozyjnego wymagałyby znacznie bardziej profesjonalnego podejścia.
W wersji wąskiej wiaty dziwne wydaje się równoległe stosowanie przeszklenia i osiatkowania i związane z tym problemy czyszczenia elementów. Wersja wąska powinna być uzupełniona o siedziska lub podpórki.
Kontrowersyjny jest kosztorys, w którym z jednej strony zakłada się bardzo duży koszt wiaty, a z drugiej nierealistycznie małe ceny elementów składowych, np. paneli reklamowych.


III nagroda
Praca 008-737682
Firma News Outdoor Poland S.A., reprezentowana przez Andrzeja Magdziaka i Cezarego Tucholskiego i CENTRALA - grupa projektowa w składzie: Krzysztof Banaszewski, Małgorzata Kuciewicz, Jakub Szczęsny. Współpraca: Zuzanna Fogtt. Koordynator projektu: Marek Lekszycki.


Sąd przyznał nagrodę za całościowo przemyślaną koncepcję i spójność zaproponowanego systemu mebli na przystanku. W projekcie wyraźnie widać staranność w doborze proporcji i dopracowaniu detali oraz trafny dobór rozwiązań uwzględniających realia eksploatacyjne.
Zastrzeżenia można mieć natomiast do ogólnego wyglądu wiaty, mającego wpływ na jej odbiór. Bryła wiaty jest bardzo solidna, ciężka - co podkreślono ciemnymi barwami i proporcjami elementów - pozbawiona niezbędnego elementu fantazji. Bliższe jest to wzorcom kulturowym naszych zagranicznych sąsiadów. Proponowane przez autorów poszukiwanie warszawskiego genius loci w usytuowaniu wiaty względem Wisły w praktyce byłoby trudne do odczytania i skomplikowane logistycznie, zarówno w fazie realizacji jak i eksploatacji.
Praca zdaniem sądu nadaje się do realizacji, aczkolwiek jest mało warszawska. Gdyby prace projektowe były kontynuowane, należałoby:
1. Rozjaśnić kolor elementów i szukać barw pochodnych aluminium.
2. W wersji wąskiej wiaty niezbędne byłoby oznaczenie krawędzi pionowej tafli szklanych, tworzących ścianki boczne.
3. Odstępy pomiędzy barierami odgradzającymi powinny być zmniejszone, tak aby ewentualne przeciśnięcie się dzieci mogło być wykluczone.


Wyróżnienie
Praca 014-761203
PPH Komserwis Aneta Bolisęga


Uwagę jury wzbudziła prosta geometria wiaty, podbudowana interesującym pomysłem wygięcia słupków oraz stosowania odgięć w różnych kierunkach w zależności od szerokości wiaty. Ciekawym rozwiązaniem była również propozycja złączenia wolnostojącego słupka z ławką i panelem reklamowym. Projekt jednak w znacznej mierze nie został dopracowany, przede wszystkim w zakresie proporcji elementów, detalu i rozwiązań konstrukcyjnych (np. brak przedstawienia sposobu fundamentowania). Zaproponowane meble towarzyszące wiacie nie tworzą jednorodnie stylistycznego systemu.


Wyróżnienie
Praca 020-487524
Marcin Urbanek, Kuba Morkowski


Na wyróżnienie zasługiwało interesujące opracowanie detalu i myślenie o ekonomice produkcji, jednak wątpliwości jury wzbudziła kontrowersyjna estetyka wiaty, czytana w głębszym znaczeniu. Zdaniem sądu wiata byłaby bardzo podatna na proces "wychodzenia z mody". Zaproponowana forma wiaty jest bowiem jeszcze zgodna z trendami ale już nie ponadczasowa.
Autorzy nie udowodnili, że będąca wielkim atutem projektu lekkość i transparentność byłaby w rzeczywistości możliwa do osiągnięcia. Odmiennie niż na wizualizacjach i modelu, prawdziwe panele reklamowe są nieprzezroczyste i mają konkretną grubość. Dach wiaty wymaga także odwodnienia i zabezpieczenia przed podciekaniem od spodu, czego autorzy nie uwzględnili, a co w jakikolwiek sposób rozwiązywane, miałoby wpływ na wygląd.