Strona główna Portalu >>> newsy >>> KONKURS

Konkurs na przystanek dla Warszawy
Konkurs z dziedziny wzornictwa przemysłowego

Organizatorem konkursu jest Miasto Stołeczne Warszawa, w którego imieniu konkurs przygotowuje i przeprowadza Biuro Naczelnego Architekta Miasta, w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych.

 
autor: [KK]
|
04-07-2006
|
Źródło: www.przystanek.warszawa.pl

Więcej informacji, aktualności, komplet dokumentów po rejestracji > > >

Informacje o konkursie dostępne są na stronie internetowej: www.przystanek.warszawa.pl; wszelkie zapytania kierować należy na adres e-mail: pkm@warszawa.um.gov.pl

Celem konkursu jest znalezienie najlepszych pomysłów na unikalną formę przystanku komunikacji miejskiej w Warszawie dla lokalizacji miejskiej i osiedlowej, z zastrzeżeniem że jego forma i rozwiązania estetyczne mają wynikać i być dostosowane do specyfiki Warszawy. Miasto oczekuje, że przystanek komunikacji miejskiej stanie się elementem identyfikacji miasta, a w związku z tym rozwiązania wybrane w wyniku konkursu będą stosowane tylko w Warszawie. W skład przystanku komunikacji miejskiej powinny wejść przede wszystkim następujące elementy, wzajemnie skoordynowane przestrzennie: wiata przystankowa z wyposażeniem, słupek informacyjny przystankowy, ławka wolnostojąca obok wiaty, słup ogłoszeniowy, bariera odgradzająca, stojak na rowery, sezonowy pojemnik na piasek.

Zadaniem konkursu jest:

1. Stworzenie fragmentu przyjaznej, bezpiecznej i funkcjonalnej przestrzeni miejskiej, służącej komunikacji miejskiej (również w rozumieniu komunikacji międzyludzkiej).

2. Tworzenie charakterystycznych elementów umeblowania przestrzeni publicznej, jednoznacznie identyfikujących miasto stołeczne Warszawa i służących promocji miasta.

3. Znalezienie rozsądnych proporcji pomiędzy efektem funkcjonalnym, estetycznym i ekonomicznym, z uwzględnieniem ograniczonych środków finansowych na realizację.

4. Promocja dobrego wzornictwa.

Uczestnikiem konkursu może być każdy kto umie zaprojektować tego typu formy, o ile spełnia warunki określone w ustawie "Prawo zamówień publicznych" i nie podlegają wykluczeniu z przedmiotowego postępowania. Żeby wziąć udział w konkursie trzeba złożyć wniosek o dopuszczenie do dnia 30 czerwca 2006r.

Prace konkursowe należy składać do dnia 19 września 2006r. Oceniane będą one według następujących kryteriów: funkcjonalność, estetyka, w tym jakość wzornicza całości i detalu oraz koszt i realność realizacji przystanków. Ogłoszenie wyników konkursu planowane jest na 5 października 2006r.

Pierwsza nagroda - 45.000 zł brutto, pozostałe nagrody i wyróżnienia do uznania Sądu. Łączny budżet na nagrody wynosi 90.000 zł.

Prace konkursowe należy składać do dnia 19 września 2006r. Oceniane będą one według następujących kryteriów: funkcjonalność, estetyka, w tym jakość wzornicza całości i detalu oraz koszt i realność realizacji przystanków. Ogłoszenie wyników konkursu planowane jest na 5 października 2006r.

Po konkursie Miasto zamierza zlecić wybranym laureatom sporządzenie dokumentacji przetargowej. Zakłada się, że seria nowych przystanków mogłaby wynosić ponad 1000 sztuk.

Konkurs jest pierwszym etapem większego zamierzenia: budowy przystanków w ramach partnerstwa publiczno - prywatnego. Doświadczenia takiego współdziałania w Warszawie już są, sprawdzane od ponad 10 lat na prawie 600 przystankach. I wciąż jeszcze można rozszerzyć zasięg jego działania. Pod koniec lat 90-tych próbowano zorganizować kolejny konkurs ofert, ale ze względu na połączenie w jednym postępowaniu dwu kryteriów: estetycznego (subiektywnego) i ekonomicznego (obiektywnego) nie udało się tego konkursu rozstrzygnąć. Dlatego teraz Miasto Stołeczne chce najpierw dysponować katalogiem dobrych wzorów - opracowanym na podstawie rozpisanego właśnie konkursu z dziedziny wzornictwa przemysłowego. Posiadając katalog można ogłosić konkurs rozbudowanie systemu mebli miejskich, bez angażowania publicznych pieniędzy.

W tym celu Miasto ogłosi w przyszłym roku konkurs ofert adresowany głównie do firm reklamy zewnętrznej, dotyczący produkcji i eksploatacji przystanków na wskazanych lokalizacjach z możliwością eksponowania reklam na tych przystankach. Efekty na ulicach można by zobaczyć najwcześniej w połowie 2007r.

Przygotował Tomasz Gamdzyk
Naczelnik Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej
Biuro Naczelnego Architekta Miasta