Zestawienie plansz konkursowych
Autorzy:
Witold Gilewicz, Marek Borkowski, Andrzej Lipski, Wiesław
Michałek, Agnieszka Bielaska, Olga Gilewicz, Maciej Krasodomski,
Tomasz Chruściel, Magdalena Kocot
Współpraca:
Piotr Balik, Karolina Rosińska-Stochaj
Układ komunikacyjny:
Andrzej Garpiel
Konstrukcja i infrastruktura:
Niras - Marek Dyduch wraz z zespołem projektowym
Kosztorys:
Janusz Pieczarkowski
Poniżej konkursowe plansze oraz wizualizacje
wraz z opisem autorskim:
Idea projektu
"Przejście" i stopniowanie emocji (entazis)
to główne przesłanie ideowe, które staraliśmy się zmaterializować
w projekcie.
Delikatne wyniesienie pomostu jaki łączy przystań autobusową
"A" z ośrodkiem obsługi ruchu turystycznego
"i" sprzyja każdorazowemu odkrywaniu nowej perspektywy
w drodze na Wawel.
Założenia urbanistyczne
Przewidywane etapowanie inwestycji w ujęciu urbanistycznym
realizuje się w dwóch etapach:
Koncepcja urbanistyczna w obszarze I etapu:
Podstawową oś kompozycyjną założenia urbanistycznego dla
tego rejonu stanowi przejście i połączenie dwóch ważnych
elementów funkcjonalnych, do których należy przystań autobusowa
i obiekt obsługi ruchu turystycznego.
Myśl tę zrealizowano poprzez alegoryczne połączenie pomostem
- groblą - tych dwóch miejsc.
Najwyższy punkt kulminacji - entaza, pokrywa się z wejściem
w strefę funkcjonalną obiektów przewidywanych w dalszej
części projektu, na terenie Placu na Groblach.
W tym właśnie miejscu przewiduje się połączenie głównego
hallu centrum kulturalno - handlowego zlokalizowanego
pod ziemią z pomostem jaki łączy "bramę na Wawel".
Bulwar Czerwieński w pasie linii brzegowej Wisły potraktowano
jako zieloną plażę z minimalna ingerencją w istniejący
układ komunikacyjny.
W osi Placu na Groblach przewidziano pływające pomosty
drewniane stanowiące stylistyczną rekonstrukcję przystani
flisackiej zlokalizowanej w pobliżu tego miejsca w przeszłości.
Koncepcja urbanistyczna w obszarze II etapu:
W drugim etapie przewidziano zagospodarowanie i podłączenie
do głównej osi kompozycyjnej wejścia na Wawel - Placu
na Groblach, Placu Kossaka i placu w rejonie kościoła
Św. Idziego.
Plac na Groblach - sugeruje się wykorzystanie tego
miejsca pod lokalizację programu kulturalnego, hotelowo
- recepcyjnego i komercyjnego, który byłby związany z
obsługą turystów.
Aby nie naruszać istniejącej struktury miejsca cały ten
program lokuje się pod ziemią (rozwiązanie parkingów podziemnych
w systemie zwartym).
Plac Kossaka - rozwiązano w części jako barwny
klomb tworzący "kwiatowy dywan", który jest
parabolą obrazu malarskiego. Przykrywa on strategiczny
parking podziemny, który stanowi odciążenie komunikacyjne
z obszaru pierwszego etapu inwestycji.
Plac Św. Idziego - potraktowano jako ważną bramę
trasy wawelskiej. Włączono w obszar opracowania również
przedpole placu od strony ulicy Stradom.
Funkcja
Projektowany budynek Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego
w całości zlokalizowano poniżej korony Wałów Wiślanych.
Składa się z trzech podstawowych stref funkcjonalnych
związanych z charakterem usług i czasem dostępności:
- toalety i przechowalnia bagażu
- sala wielofunkcyjna oraz strefa reprezentacyjna i informacyjna
(wraz z pokojami przewodników)
- stoiska handlowe, kawiarnia
Środkową część Centrum Obsługi Ruchu turystycznego zajmuje
sala recepcyjna, której przestrzeń czynna została podwyższona
do wysokości ok. 5 m w świetle. W projekcie przewidziano
modyfikacje funkcjonalne tej części obiektu tak aby umożliwić
organizacje widowisk kierunkowych odczyt, film itp.) i
bezkierunkowych (wystawy wernisaże bankiety konferencje)-
porównaj schemat na planszy.
Szczelinowe doświetlenie tej części przestrzeni umożliwia
wgląd w kierunku Wzgórza Wawelskiego (doznanie ważne od
wnętrza) oraz stanowi wyświetlenie ściany tłowej sali
konferencyjnej (porównaj przekroje).
Na zapleczu sali zaprojektowano wysuwany ekran umożliwiający
projekcję obrazów wielkoformatowych na tle Murów Wawelskich.
Rozwiązania architektoniczne
Ponieważ założeniem ideowym projektowanego zespołu było
jego całkowite ukrycie w skarpie Wzgórza Wawelskiego,
problemy architektoniczne dotyczą przede wszystkim "szczelinowej
fasady" od strony głównego wejścia. Stanowi ona szklaną
przegrodę oddzielającą zielony dach od płaszczyzny podłoża.
Powierzchnia piątej elewacji została potraktowana jako
zielony dach.
Elementy małej architektury (parasole, ławki itp.) w okresie
turystycznym mogą być rozmieszczone na całej szerokości
przedpola.
Komunikacja
Przystań autobusowa w całości (15 stanowisk) została zlokalizowana
w pobliżu Placu Kossaka. Stanowiska autobusowe zaprojektowano
jako czołowe i przelotowe wyodrębniając peron dla pasażerów.
W ten sposób uwolniono pozostałą część "pomostu"
od komunikacji kołowej.
Zmieniono charakter ulicy Powiśle, na odcinku od ulicy
Stradom do Placu Kossaka - ten odcinek w całości przewidziany
jest jako ciąg pieszo jezdny.
Parkingi strategiczne dla tego rejonu przewidziano pod
Placem na Groblach i pod Placem Kossaka.
Materiały
Ważnym elementem stylistycznym dla architektury i urbanistyki
tego miejsca jest rodzaj nawierzchni jaka jest przewidywana
dla pomostu łączącego przystań autobusową z Centrum Informacji.
Jako podstawowe tworzywo zaproponowano płyty z czerwonego
granitu o różnym stopniu wykończenia powierzchni (palona,
szlifowana, promieniowana i piaskowana).
Projektowany gradient natężenia pasów poprzecznych ma
służyć i podkreślać efekty złudzeń perspektywicznych (entazis).
Podobny materiał lecz o innej fakturze i rozdrobnieniu
przewiduje się w całym przebiegu ulicy Powiśle.
Konstrukcja
Obiekt Centrum Obsługi ruchu Turystycznego wykonany jest
w technologii lanego betonu.
W całości przewidziany jest jako mur oporowy zabezpieczający
wzgórze przed osuwaniem. Ze względu na szczególne warunki
lokalizacji zabezpieczeniu podlegają fundamenty budynku
w całości przewidywane jako wanna.
Konstrukcja stropu wymaga szczególnej ochrony ze względu
na obciążenia wynikające z zastosowania zielonego dachu.
W centralnej części budynku gdzie znajduje się wielofunkcyjna
sala widowiskowa, głębokość posadowienia znajduje się
na poziomie -5 m od korony wału wiślanego.
Nad tą częścią budynku znajduje się strop o konstrukcji
kasetonowej. W ten sposób starano się symbolicznie nawiązać
do Sali poselskiej na Wawelu.
Zewnętrzne skarpy wału wiślanego pozostawiono w niezmienionej
formie.
Oświetlenie
Ważnym elementem mającym wpływ na ekspresję miejsca jest
iluminacja promenady Bulwaru Czerwieńskiego.
Generalnym założeniem projektowanego systemu iluminacji
jest przede wszystkim wyświetlenie płaszczyzny "pomostu".
W tym celu główne źródła światła umieszczono w płaszczyźnie
zakrzywienia tak aby podkreślić ekspresję projektowanej
formy. Pionowe punkty światła rozproszonego zlokalizowano
wzdłuż ciągu pieszo jezdnego ulicy Powiśle.
Etapowanie
Zakłada się częściowe lub całkowite wyeliminowanie
stacji autobusowych w rejonie pierwszego etapu w przyszłości.
Pierwszym elementem programu jest budowa Centrum Obsługi
Ruchu Turystycznego w miejscu przewidzianym projektem.
Ważną fazą dalszych etapów realizacji będzie uwzględnienie
programu jaki przewidziano dla placu na Groblach.
Fotografie makiety (foto: W-A.pl):
Artykuł dzięki
uprzejmości biura IMB Asymteria z Krakowa
Wszelkie prawa zastrzeżone W-A.pl
www.w-a.pl.pl
oraz IMB Asymteria
www.imb.pl
Publikacja bez zgody autora zabroniona
|