PILLS PROJEKT
PILLS to miejsce spotkań, konfrontacji, wymiany
poglądów.
PILLS towarzyszą nam na każdym etapie naszego
życia. Są małe, duże, okrągłe, płaskie, żółte, czerwone,
białe, zielone.. mają różne zastosowanie. Czasem dostarczają
nam witamin, ratują życie, eliminują ból głowy. A czasem
powodują, że się po prostu lepiej czujemy. Połykamy
je, aby nasz organizm mógł poprawnie działać.
PILLS to cykl wykładów i dyskusji. To platforma
wymiany poglądów. Miejsce spotkań ludzi, którzy stawiają
sobie pytania i szukają na nie odpowiedzi. Na tych spotkaniach
będziemy przedstawiać problemy i tematy z pola sztuki
aktualnej. Przybliżą je nam specjalnie zaproszeni znawcy-
krytycy, teoretycy kultury, socjologowie, filozofowie,
architekci.
PILLS... połknij kulturę!
Bloki tematyczne:
Gender art., polska sztuka współczesna, architektura
współczesna, socjologia miasta, video art.,kolekcja-muzeum-galeria,
fotografia, tworzywo sztuki, filozofia, przestrzen publiczna-sztuka
i architektura, wątek krytyczny w sztuce, fundacje kulturalne,
czasopisma artystyczne, rola mediów w sztuce....
Obecnie realizowany blok tematyczny:
NARRACJA RZECZYWISTOŚCI/ RZECZYWISTOŚĆ NARRACYJNA
(wykład pod tym samym tytułem wygłosił 21 kwietnia warszawski
architekt Kuba Szczęsny)
Formuła PILLS zrywa z tradycyjną instytucją wykładu.
Dystans "katedry" zostaje zniesiony- goście
siedzą na kanapie, przed słuchaczami. Pomiędzy wykładem
a dyskusją sączy się muzyka (puszczana na żywo), również
po zakończeniu spotkania. Nastrój salonu, klubu rozluźnia
atmosferę, ale i tak punktem ciężkości spotkania jest
wykład i merytoryczna dyskusja.
Ważnym elementem każdego spotkania jest narzuta na kanapę.
Narzuta będzie projektowana na każde spotkanie przez
innego artystę, ma nawiązywać do tematów poszczególnych
spotkań. Narzuta będzie prezentowana również przed wykładem,
po zakończeniu spotkania zostanie zlicytowana jako autonomiczny
obiekt sztuki. Pieniądze uzyskane z aukcji zostaną przekazane
instytucji bądź fundacji, która realizuje program wspierania
młodej sztuki i edukacji. Liczymy na odzew ze strony
artystów. Pierwszą, startową narzutę wykonuje Jerzy
Kosałka, członek legendarnej grupy LUXUS.
Z naszymi gośćmi spotykamy się raz w miesiącu, a wykłady
zostaną zamknięte w cyklach. Z podsumowaniem będziemy
gościć w innych polskich ośrodkach i salonach sztuki.
Drugie spotkanie w ramach PILLS odbędzie się 25.05.06.
o godz.18.00 w salonie BWA Awangarda we Wrocławiu
O narracji w sztuce opowie Sebastian Cichocki.
Opowieści nieprawdopodobne i do prawdy podobne.
Wykład dotyczy uroków i pułapek opowiadania i zagadkowej
figury opowiadającego. Na podstawie kilku przykładów
projektów artystycznych z ostatnich lat (m.in. książki
"Co robi łączniczka" Zbigniewa Libery i Darka
Foksa, cyklu izraelskiego Artura Żmijewskiego, prac
Christophera Draegera i Omera Fasta oraz "Albumu"
Anety Grzeszykowskiej) przedstawię różne pomysły na
rozbijanie struktur narracyjnych czy też wykorzystanie
ich w sposób subwersywny (mimo to nie pozbawiony melancholijno-nostalgicznego
pierwiastka). Jako, że opowiadanie i zdawanie relacji
jest z reguły skoligacone w tajemniczy sposób z przeszłością
(narrator kształtuje ją, formuje i ugniata), odniosę
się do faktotwórczej siły opowieści, snutych przez,
lub za sprawą, artystów. Zajmę się więc opowiedzeniem
kilku historii o opowiadaniu historii - czasem
zmyślonych, kiedy indziej boleśnie prawdziwych. Skupię
się także na najbardziej hołubionym i ekscytującym rodzaju
historii do opowiadania, tych dotyczących zjawisk nadprzyrodzonych,
upiorów z przeszłości, fantomów. W ramach wykładu pokażę
film "Lisa" Artura Żmijewskiego, poruszającą
opowieść Niemki, która wierzy, że w poprzednim życiu
była żydowskim chłopcem.
Sebastian Cichocki - socjolog, krytyk i kurator.
Dyrektor Kroniki w Bytomiu, centrum sztuki zajmującego
się eksplorowaniem związków pomiędzy współczesną terorią
i praktyką artystyczna a muzyką, filmem, dizajnem i
architekturą. Autor ponad 250 tekstów o sztuce i muzyce
współczesnej w katalogach, antologiach i prasie artystycznej,
ostatnio m. in. w: "Raport (Not Announcement)", BAK,
Holandia; "Robert Kuśmirowski. Ornaments of Anatomy",
Kunstverein Hamburg; "Muzeum sztuki. Antologia tekstów";
Antje Majewski & Ingo Niermann "Skarbek", Lukas
& Sternberg, Nowy Jork oraz "Going Public 05. Dai
Balcani al Baltico", Włochy. Od niedawna członek Rady
Programowej Muzeum Sztuki Współczesnej w Warszawie.
Stypendysta m.in. Artslink (Art Institute of Chicago)
i Pro Helvetia Macedonia (Press to Exit, Skopje).
W dyskusji udział wezmą:
Magdalena Ziółkowska - historyk sztuki, doktorantka
Szkoly Nauk Spolecznych (Warszawa), goscinny kurator
Van Abbemuseum (Eindhoven), odpowiedzialna za archiwalny
projekt internetowy "Baza Sztuki". Od wrzesnia 2006
roku uczestniczka Curatorial Training Programme w De
Appel (Amsterdam). Kuratorka: Cezary Bodzianowski, "Urbi
et Orbi", Galeria Zakręt, Warszawa, 2003; Valie Export
Society, Fundacja Galerii Foksal, Warszawa, 2003; Ryan
Gander, "Loose Associations 2", Fundacja Galerii Foksal,
2004; "It's What Circles Inside", Galeria Zakręt, Warszawa,
2005; projekt z udziałem Michała Budnego, Krzysztofa
Pijarskiego i Jerzego Rosołowicza w ramach wystawy "The
Experimenter & The Art of Perception", Artpool,
Budapeszt, 2005; przestrzeń kolekcji grupy 'a.r.', "The
subversive charm of the bourgeoisie", Van Abbemuseum,
Eindhoven, 2006.
Tomek Fudala - historyk i krytyk sztuki, absolwent
historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. Autor
tekstów o sztuce publikowanych w "Odrze",
"Obiegu", "Rzeczpospolitej" i "Sekcji",
która współtworzył w 2001 roku.
Pracuje w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, współpracuje
tez z Fundacja
Kultury w Warszawie. Interesuje go m.in. historia karier
i biografiepolskich architektów, twórców tzw. "mieszkaniówki"
(autor monografii słynnej architekt Haliny Skibniewskiej).
Prowadzenie projektu:
Marcin Szczelina, Katarzyna Roj
Więcej info: pills.poczta@gmail.com