Nikolaus Hirsch należy do współczesnej
grupy architektów, których twórczość nie ogranicza się
tylko do projektowania czystej architektury w samej istocie
jej znaczenia. Architekt ten eksperymentuje w tradycyjnych
sferach projektowych, by płynnie przejść do zagadnień
przestrzeni ekspozycyjnej, jej kontaktu z publicznością
i innych dziedzin projektowych.
Podczas wykładu w Krakowie zaprezentował
serię swoich projektów wraz z analizą współczesnej roli
architekta oraz wpływających na niego czynników - elementów
zewnętrznych takich jak społeczności lokalne czy też polityka.
Wśród pokazanych projektów były między innymi:
- Synagoga Drezdeńska (projekt
1999) powstała w mieście całkowicie zniszczonym podczas
II Wojny Światowej. Silny ruch odbudowy działa do dziś
i do teraz widać efekty jego działania w całym mieście
- są to głównie rekonstrukcje. Architekt chciał uciec
od takiego schematu działania tworząc nowoczesną wizję
synagogi, bez próby rekonstrukcji i odniesień. Powstał
budynek wykręcony od fundamentów systemem betonowych monolitów
(całkowite przekręcenie to 3,5 m). Natomiast wnętrze budowli
jest stabilne, bez skrętów i elastyczności. Całość założenia
robi duże wrażenie, zwłaszcza na jurorach konkursu Architektury
Światowej w 2002 roku na Budynek Europy. Jedną z dwóch
równorzędnych nagród otrzymało właśnie biuro Wandel Hoefer
Lorch + Hirsch za synagogę drezdeńską (druga równorzędna
nagroda: Mediateka w Lyonie projektu Dominique Perrault).
- "Beckenheimer Depot Theatre"
we współpracy z Williamem Forsythem. Autorzy projektu
chcieli stworzyć teatr bardziej dla publiczności niż dla
samego teatru. Powstała przestrzeń wielofunkcyjna, z przesuwaną
ścianą powodującą różne wielkości głównego miejsca akcji.
Dowolna aranżacja wnętrz przez użytkowników jest kolejnym
z elementów, które określają tę budowlę mianem dostosowującej
się do ludzi. On jako projektant i autor docenił to, że
publiczność może wpływać na przestrzeń. Wielu innych kuratorów
z którymi się spotkał nie pochwalało takiej kreacji przestrzeni.
Jak bardzo można pozwolić użytkownikom wpływać na budynek?
Na to ciekawe pytanie można było wczoraj szukać odpowiedzi,
która niestety jednoznaczna nie jest i raczej nigdy nie
będzie zwłaszcza w erze wszechobecnych zaawansowanych
technik multimedialnych oraz budowlanych, przy których
takie zabiegi są łatwe do osiągnięcia.
- "Hinzert Museum and Document
Center" to miejsce po dawnym obozie więźniów
politycznych. Po wspomnianym obozie nie ma śladu stąd
też architekt dowolnie stosował własne idee projektowe,
które w tym przypadku polegały na zastosowaniu skorupy
ze skorodowanych, połączonych ze sobą trójkątów, dających
efekt jednolitej, prawie geomorficznej struktury. W odróżnieniu
od poprzedniego projektu, w tym nie ma w ogóle elastyczności
i luzu. Informacja historyczna, poważna i smutna podana
jest wyraźnie, na wewnętrznej części głównej skorupy.
- Wieżowiec w Tbilisi (Gruzja).
W dalekiej Gruzji powstaje wielokondygnacyjny budynek,
którego charakterystyczną cechą są poprzesuwane względem
siebie prostopodałościany. Przy okazji tego projektu Nikolaus
Hirsch omawia problem zależności architekta od polityki
oraz wspomina o aspekcie pracy na odległość. Jego doświadczenie
z projektem w Gruzji pokazuje, że architekt przy projektowaniu
na dystans ma większy wpływ przy wyborze materiałów i
technologii. W przypadku Tbilisi wynikło to zapewne z
braku większości technologii budowlanych na miejscu budowy.
Ponadto Nikolaus Hirsch pokazuje
swoje realizacje w dziedzinie projektowania ekspozycji
wystawienniczych. Jednym z ciekawszych jest nowy projekt
"United Nations Plaza" wykonywany od 10 dni,
jest dopiero w fazie szkiców i analiz.
Jedną z ciekawszych konkluzji jest stwierdzenie,
że wokół nas nie ma jednej i określonej architektury.
Jest ich więcej. Na przełożone specjalnie dla niego pytanie
"Czym są zatem architektury?" (od tytułowego
"Co to jest architektura?") nasz gość odpowiada,
że architektury są częścią pewnej tradycji. Z jednej strony
zapewniają schronienie i miejsce dla życia, natomiast
przy szerszym spojrzeniu są one pewnym modelem społecznym,
punktem gdzie spotyka się społeczeństwo i polityka. Architektura
jest więc czymś więcej niż tylko budynkiem. Architektury
są wieloma zagadnieniami zawartymi w formie budowli.
Nikolaus Hirsch
O granicach, albo na temat trudności związanych z utratą
kontroli
wykład odbył się w poniedziałek, 20 listopada 2006,
godz. 18.00
PATRONAT MEDIALNY
PORTALU W-A.pl
Miejsce:
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
ul. M. Konopnickiej 26 - Kraków
tel.: (+48-12) 267 27 03, 267 37 53
|