Starając się odpowiedzieć na elementarne pytanie, jaki
jest związek między kontrolą, ochroną i architekturą,
Nikolaus Hirsch w swoim wykładzie zatytułowanym "O
Granicach, albo na temat trudności związanych z utratą
kontroli" podaje nową definicję architektury i
roli architekta. Wewnątrz nowo wygenerowanej sieci społecznej
inżynierii, regulowanej polityka dostępności, architekt
jest moderatorem systemów a Architektura zostaje zastąpiona
wielością architektur. Wykład Hirscha będzie manifestem
architektury delikatnej granicy, nieustannie poddawanej
krytyce i otwartej na negocjacje.
Opis pochodzący ze strony internetowej
cyklu wykładów (j. angielski):
Nikolaus Hirsch (Frankfurt / London).
Architect in Frankfurt/Main and Professor at the Architectural
Association in London (since 2000) as well as guest
professor at the Institute of Applied Theatre Studies
at Giessen University and at University of Pennsylvania
in Philadelphia. His work includes the Dresden Synagogue,
Bockenheimer Depot Theatre (with William Forsythe),
the architecture for "Frequencies-Hz", music
pavillon "Soundchambers" for Museu Serralves
in Porto, the exhibition structure for Bruno Latour´s
und Peter Weibel´s Making Things Public at the ZKM,
the Hinzert Museum and Document Centre, a hybrid highrise
building in Tbilisi and the European Kunsthalle in Cologne.
Nikolaus Hirsch has curated ErsatzStadt: Representations
of the Urban at Volksbühne Berlin and is author of several
essays (Entgrenzungen, Berlin, 1998, Stable and Unstable
Conditions, Frankfurt 2000 and Waldstadt in: Michaela
Melian, Föhrenwald, 2005, On Boundaries, Lukas &
Sternberg, 2006). His work was shown in numerous exhibitions
such as Neue Welt (Frankfurter Kunstverein, 2001), New
German Architecture (Martin-Gropius-Bau Berlin, Milano,
2003), Utopia Station at the Venice Biennal 2003 and
Can Buildings Curate (Architectural Association London
/ Storefront Gallery, New York, 2005).