|
Odile Decq jest jedną z najbardziej
zaskakujących postaci we współczesnej architekturze francuskiej.
Studiowała architekturę na Universite de Paris oraz urbanizm
i planowanie w Instytucie Studiów Politycznych w Paryżu.
Od 1985 roku wraz ze swoim partnerem, Benoitte Cornette
(który zginął w tragicznym wypadku w 1998) prowadzi biuro
architektoniczne, Decq & Cornette, rozwijające koncepcje
architektury "hyper-tension", opartej na dynamicznie
otwartych przestrzeniach, w których integracja ruchu generuje
napięcie i złożoność.
Najważniejsze ostatnie projekty biura Decq & Cornette
to m.in. budynek Banque Populaire de l'Ouest w Rennes,
master plan oraz od 1995 główny architekt Gennevilliers
Harbour (400 hektarów), Muzeum Stuki Współczesnej w Rzymie,
Cinema Jacques Ceur w Bourges, Liaunig Collection Museum
w Neuhaus (Austria), House for Artists - CIPEA w Nanjing
(China), kompleksy mieszkalne we Florencji i Pesaro oraz
budynku uniwersytetu w Nantes.
W 1996 roku Decq & Cornette otrzymali nagrodę Złotego
Lwa Biennale Architektury w Wenecji za dotychczasowa działalność.
Odile Decq jest profesorem architektury w Special Architecture
School of Paris.
/ źródło fta.pl
foto. W-A.pl
W kwietniu 2005 wzięła udział w cyklu krakowskim Co to
jest Architektura?. Relacja z tego spotkania znajduje
się w naszym Portalu <
tutaj >
Polecamy także dostępną w Portalu W-A.pl
książkę "Odile
Decq Benoît Cornette":
Można powiedzieć, że międzynarodowy rozgłos
Odile Decq i Benoît Cornette przniósł właśnie budynek
administracyjno-socjalny banku we Francji (Rennes, Banque
Populaire de l'Ouest, rok 1990), który wygrał nie mniej
jak dziesięć dużych architektonicznych nagród.
Ich biuro mieści się w Paryżu, a oni sami prezentowali
się na wystawie '40 under 40' w roku 1990 i od tego momentu
odnosili sukcesy na wielu konkursach w całej Europie,
począwszy od dwóch projektów zespołów mieszkalnych w Paryżu
oraz projektów o większej skali urbanistycznej takich
jak rewitalizacja doków (Port de Gennevilliers) także
w Paryżu.
Jakkolwiek Decq i Cornette są nazywani architektami postmodernizmu,
dekonstruktywizmu oraz higt-tech, ich architektura jest
bardzo trudna do jednoznacznego określenia, ważnym jej
znakiem jest użycie metalu oraz wielu technologii inżynieryjnych.
Ta książka w rozdziałach charakteryzuje ponad 20 projektów
i budowli (z oryginalnymi modelami).
Autor Clare Melhuish pisze regularnie do Architects Journal
i jest także redaktorem w czasopiśmie Building Design.
Jest także autorką książki Modern House 2 wydawnictwa
Phaion.
Spis treści:
Preface by Frédéric Migayrou
Introduction
Crédit Agricole, Mayenne, 1982-83
Crédit Mutuel, Laval, 1986-87
Cinéma et Communication, Paris, 1987-88
Stationer's, Avenue Franklin D Roosevelt, Paris, 1987
Social Housing, Rue Manin, Paris, 1987-89
Banque Populaire de l'Ouest, Montgermont, Rennes, 1988-90
Triangle de la Folie, La Défense, Paris, 1988
Apple Computer France Headquarters, St Quentin-en-Yvelines,
1989
Apple Computer France Showroom, Nantes, 1989-90
Student Housing, Nantes, 1991
Un Signal, La Défense, Paris, 1991
Centre for Cultural Exchange, Osaka, 1991
ENSAD - École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs,
Paris, 1992
Social Housing, Rue Ernestine, Paris, 1992-95
Banque de France, Montpellier, 1993
Bordeaux-Mérignac Airport, Control Tower and Technical
Building, 1993
CESTAR - Centre d'Études Scientifiques des Techniques
Agricoles et Rurales, Arras, 1993
Air and Space Museum, Le Bourget, 1993
Lycée Alfred Nobel, Clichy-sous-Bois, 1993
Hyper-Tension Installation, Grenoble, 1993
HIC SAXA LOQVVNTVR, Pfaffenberg Project, Vienna, 1993
Motorway Viaduct and Operations Centre, Nanterre, 1993-96
Port de Gennevilliers, Paris, 1994-
CNASEA - Centre National pour l'Aménagement des Structures
des Exploitations Agricoles, Limoges, 1994-
Awards and Bibliography
Exhibitions
List of Works
Architects and Collaborators
|
|