|
www.sklep.w-a.pl/books_details.php?id=382
Kierunki
Idea organizacji wystawy poświęconej nowej
architekturze japońskiej i polskiej, zestawienie dokonań
dwóch kultur, zwłaszcza w kilkanaście lat po ogłoszeniu
przez Lecha Wałęsę entuzjastycznej chęci budowy "drugiej
Japonii", zdawała mi się nieco szalona. Dysproporcja generalnego
rozwoju i poziomu architektury wydawała się nie do przezwyciężenia.
Jednak wobec perswazji, jak i - przede wszystkim - przekonującej
koncepcji inspiratora i kuratora wystawy, Krzysztofa Ingardena,
a także last but not least dzięki niezwykle kulturalnej
atmosferze Centrum "Manggha", współpraca przy organizacji
wystawy oraz towarzyszącego jej seminarium okazała się
wielką przyjemnością. Zamierzeniem organizatorów było,
by prezentacja architektury, tworzonej przez młodych twórców
w ostatnim 10-leciu, nie przebiegała w sposób konwencjonalny,
sformalizowany, hermetyczny. Stąd koncepcja otwartego
seminarium, forum wymiany myśli i emocji. Wymiana taka
stanowi zwykle esencję każdego dobrego spotkania, także
spotkania kultur. Unikając poważnego terminu "konferencja",
organizatorzy pragnęli wskazać na roboczy, profesjonalny,
a przy tym otwarty dla publiczności charakter seminarium.
Wydawało się, że najłatwiej będzie sprowokować architektów
do wypowiedzi, pytając o kierunki ich poszukiwań twórczych.
Czy dążą konsekwentnie do jasno wytyczonego celu, czy
może raczej, wobec zawikłanych realiów, brną nieco po
bezdrożach stylów, mód, konieczności użytkowych i ekonomicznych,
warunków prawnych? Dwudniowe seminarium przyniosło wiele
odpowiedzi. Świetne, często bardzo dowcipne, a zawsze
brawurowo ilustrowane wystąpienia architektów polskich
i japońskich pokazały, jak się zdaje, że kondycja nowej
architektury jest zaskakująco dobra. Zwłaszcza, o dziwo,
kondycja architektury polskiej - w każdym razie tej, którą
obejrzeliśmy, przy pełnej sali i pełnym aplauzie. Kierunek?
Tendencja? Manipulacja? Rekapitulacja wystąpień zamieszczonych
w tej publikacji pozwoli Państwu na sformułowanie własnej
opinii w tej kwestii...
|
|