Od czasów renesansu
artyści intensywnie interesowali się koncepcją miasta
idealnego, chociaż wiele z nich pozostało niezrealizowanymi,
niewidzialnymi miastami. Było tak aż po 'New Babylon'
Constanta i projekty grupy Archigram w latach 60. Jednak
w ciągu ostatnich 25 lat koncepcja ta nie odgrywała
istotniejszej roli w artystycznym dyskursie, choć zestaw
tematów przestrzeń/dom/miasto stanowił punkt wyjścia
dla prac wielu artystów. Brak myślenia utopijnego, wyraźnie
widoczny w przestrzeni politycznej i społecznej, przeniósł
się również i na sztukę.
Koncepcja miasta
idealnego związana była zawsze z pytaniem o to, jak
możliwie najlepiej zorganizować społeczeństwo. Stąd
też przemyślenia dotyczące formy idealnego miasta często
rozwijały się równolegle do społeczno-politycznych utopii.
Ów bardzo wyraźny dzisiaj brak zainteresowania tematem
"miasta idealnego" bierze się niewątpliwie z dotykającego
współcześnie wszystkie utopie zasadniczego podejrzenia
o bliskie związki z totalitaryzmem. Tworzone wedle reguł
geometrii, zazwyczaj na planie prostokątnej siatki,
idealne miasta miały być widomym znakiem i wyrazem racjonalności
człowieka. Wykorzystanie siatki strukturalnej jako podstawy
planu miasta znajdowało często swoistą kontynuację w
kształcie poszczególnych budynków, których formy i fasady
stanowiły wariacje tych samych modułów podstawowych.
Dziś koncepcja
miasta idealnego fascynuje przede wszystkim z estetycznego
punktu widzenia. Jednak to nie konsekwentny układ geometryczny
i klarowny podział stanowią o ich atrakcyjności, a wyczuwalny
pod powierzchnią duch utopii - w całej swojej zdradliwej
głębi. Szczególnie dziś, kiedy dyskusja na temat przestrzeni
miejskiej wyznaczana jest przez tematy doraźnie, takie
jak "Megalopolis" bądź zjawisko "kurczących się miast"
("shrinking cities"), nowe spojrzenie na koncepcje miasta
idealnego, jak również poszukiwanie śladów wielu niewidzialnych
miast, wydaje nam się szczególnie zasadne i potrzebne.
Projekt Miasto
Idealne - Miasta Niewidzialne będzie realizowany przez
wielu partnerów i obejmie 40 artystów z 12 europejskich
i 6 pozaeuropejskich krajów. Towarzyszyć mu będą dwa
sympozja oraz wyczerpujący katalog. W każdym z miast
planowana jest prezentacja w przestrzeni publicznej
ok. 20 prac, w większości stworzonych na miejscu specjalne
na tę wystawę, odnoszących się do konkretnej przestrzeni
miejskiej oraz do uwarunkowań architektonicznych i historycznych.
Obok placów i ulic częścią wyznaczanego przez instalacje
szlaku staną się publiczne i częściowo publiczne wnętrza,
takie jak dziedzińce, pasaże, muzea historyczne, synagogi,
kościoły, bądź opuszczone budynki. Drugą dużą część
projektu stanowić będzie składająca się z kilku części
wystawa, odnosząca się do centralnego zagadnienia. Podobnie
jak interwencje artystów w przestrzeni publicznej, wystawa
odbywać się będzie w kilku miejscach, położonych w niewielkiej
odległości od siebie.
Artyści: Tarek
Al-Ghoussein, Francis Alys, Carl Andre, Archigram, Colin
Ardley, Tim Ayres, Miroslaw Balka, Daniela Brahm, Pedro
Cabrita Reis, Rui Calçada Bastos, Constant, Jonas Dahlberg,
Tacita Dean, Jarosław Fliciński, Carlos Garaicoa, Dan
Graham, George Hadjimichalis, Rula Halawani, Franka
Hörnschemeyer, Cragie Horsfield, Katarzyna Józefowicz,
Jakob Kolding, Ola Kolehmainen, Lucas Lenglet, Sol LeWitt,
David Maljkovic, Gerold Miller, Matthias Müller, Teresa
Murak, Brian O'Connel, Daniel Roth, Albrecht Schäfer,
Kai Schiemenz, Les Schliesser, Melanie Smith, Monika
Sosnowska, David Tremlett, Anton Vidokle, Lawrence Weiner,
Tilman Wendland, Krzysztof Zieliński. Kuratorami projektu
Miasto Idealne - Miasta Niewidzialne są Sabrina van
der Ley i Markus Richter, European Art Projects.
Koncept
Idea
Intensywne
zainteresowanie artystów koncepcją miasta idealnego
pojawia się w okresie wczesnego modernizmu. Nierzadko
dochodziło na tym polu do przenikania się i łączenia
utopijnych projektów architektonicznych i swobodnej
działalności artystycznej, tak jak miało to miejsce
w przypadku architektonicznych fantazji grupy "Die Gläserne
Kette" skupionej wokół Bruno Tauta, czy projektów konstruktywistów
rosyjskich Tatlina, Malewicza czy El Lisickiego, aż
po projekt "New Babylon" Constanta i prace grupy Archigram
w latach 60.
W
ciągu ostatnich 25 lat koncepcja ta nie odgrywała istotniejszej
roli w artystycznym dyskursie, choć kompleks tematyczny
przestrzeń/dom/miasto stanowił punkt wyjścia w pracach
wielu artystów. Brak myślenia wizjonerskiego - utopijnego,
wyraźnie widoczny we współczesnej przestrzeni politycznej
i społecznej, przeniósł się również na sztukę: punktem
wyjścia i materiałem dla wielu instalacji i rzeźb jest
dziś dom, pojmowany jako indywidualna przestrzeń, osłona
egzystencji. Lista artystów, którzy zagadnienie to uczynili
tematem swoich prac, jest niezliczona: poczynając od
takich nazwisk jak Gordon Matta-Clark i Dan Graham przez
Mario Merza, Rachel Whiteread, Pedra Cabritę Reisa i
Andreę Zittel, po młodych artystów, jak np. Monika Sosnowska.
Koncepcja
miasta idealnego związana zawsze była z pytaniem o to,
jak możliwie najlepiej urządzić świat. Stąd też przemyślenia
dotyczące formy idealnego miasta często rozwijały się
równolegle do społeczno-politycznych utopii. Ów bardzo
wyraźny dzisiaj brak zainteresowania tematem miasta
idealnego bierze się niewątpliwie z charakterystycznego
współcześnie podejrzenia o bliskie związki utopii z
totalitaryzmem. Ta zasadnicza podejrzliwość jest zresztą
w odniesieniu do projektów idealnych miast uzasadniona.
Większość tego typu projektów wykazuje cechy totalitarne
lub przynajmniej wyraźnie autorytarne.
Tworzone
wedle reguł geometrii, zazwyczaj na planie prostokątnej
siatki, idealne miasta miały być widomym znakiem i wyrazem
racjonalności człowieka. Wykorzystanie siatki strukturalnej
jako podstawy planu miasta znajdowało często swoistą
kontynuację w kształcie poszczególnych budynków, których
formy i fasady stanowiły wariacje tych samych modułów
podstawowych. Mieszkańcy tych miast powinni i musieli
podporządkować się narzuconemu w ten sposób porządkowi.
Jednostajność projektów rozciągała się również na życie
codzienne mieszkańców. Twórcy nowych Światów niejednokrotnie
określali bowiem także wzory obowiązujących powszechnie
ubiorów, nowy język czy też nowy kalendarz. Standardyzacja,
ścisłe hierarchie i kontrola społeczeństwa są częstym
i charakterystycznym elementem projektów idealnych miast.
Tylko
niewiele idealnych miast zostało faktycznie - częściowo
bądź w całości - wybudowanych. Szczególnie te projekty,
które związane były ściśle z utopiami społecznymi, pozostawały
zazwyczaj niezrealizowane - stąd można tu mówić o niewidzialnych
miastach. Wydany w roku 1972 zbiór portretów miast "Le
citta invisibili" autorstwa Italo Calvino dodał poetyckiego
wymiaru powstałym z ducha myślenia utopijnego historycznym
projektom idealnych miast.
Zarówno
w Europie jak i w Ameryce Północnej i Południowej znajdziemy
liczne miasta - jak najbardziej widzialne - zawdzięczające
swój kształt różnym koncepcjom miasta idealnego. Należą
do nich przede wszystkim fundacje książęce, takie jak
renesansowe miasta Sabbioneta i Pienza we Włoszech,
czy Zamość w Polsce, a także barokowe założenia miejskie
w rodzaju Poczdamu czy Vila Real de Santo Antonio w
Portugalii. Miasta te do dziś zachowały, przynajmniej
częściowo, geometryczny układ i jednolitość zabudowy.
Społeczny potencjał miast idealnych widoczny jest natomiast
raczej na przykładzie XIX-wiecznych osiedli powstałych
z ducha socjalizmu utopijnego, takich jak Familistere
Godina w północno-francuskim Guise, czy też osiedli
robotniczych w rodzaju Karlsruhe Dammerstock czy berlińskiego
Hufeisensiedlung, powstających w latach 20. XX w. głównie
w Niemczech, jako późne odzwierciedlenie tych idei.
Dziś
koncepcja miasta idealnego fascynuje przede wszystkim
z estetycznego punktu widzenia. Jednak to nie konsekwentny
układ geometryczny i klarowny podział stanowią o ich
atrakcyjności, a wyczuwalny pod powierzchnią duch utopii
- w całej swojej zdradliwej głębi. Szczególnie dziś,
kiedy dyskusja na temat przestrzeni miejskiej wyznaczana
jest przez tematy doraźnie politycznej natury, takie
jak zjawisko kurczących się miast (shrinking cities)
- nowe spojrzenie na koncepcje miasta idealnego wydaje
nam się szczególnie istotne.
Miejsca
Celem
planowanej przez nas wystawy z udziałem międzynarodowych
artystów jest ponowne wprowadzenie tematu miasta idealnego
do świadomości publicznej. Wystawa odbędzie się latem
2006 w Zamościu i jesienią 2006 w Poczdamie. Zamiarem
naszym jest skonfrontowanie zaproszonych artystów z
dwoma założeniami idealnych miast - względnie z tym,
co z nich pozostało do dziś.
Miejscem
pierwszej prezentacji będzie Zamość, mało znane na arenie
międzynarodowej miasto idealne, o niemal w pełni zachowanym
kształcie i strukturze. Zamość został założony przez
kanclerza wielkiego koronnego Jana Zamoyskiego między
rokiem 1580 a 1605 według planów włoskiego architekta
Bernardo Morando. Miasto położone było na jednym z ważnych
szlaków handlowych łączących Europę Południową i Wschodnią,
a jego mieszkańcy przybyli z różnych części kontynentu,
o czym świadczą m.in. zachowane do dziś okazałe kamienice
ormiańskie na Rynku Wielkim. W kolejnych stuleciach
miasto rozrosło się tylko w niewielkim stopniu, natomiast
oszczędzone zostały mu poważniejsze zniszczenia. Dzisiejszy
Zamość położony jest w oddaleniu od większych polskich
ośrodków miejskich, w pobliżu granicy ukraińskiej, w
województwie lubelskim.
Poczdam
natomiast nie został założony jako miasto idealne, lecz
ze słowiańskiej osady urósł do rangi rezydencji książąt
brandenburskich. Dopiero na przełomie XVII i XVIII w.
miasto zostało rozszerzone o prostokątną siatkę ulic,
która do dzisiaj wyznacza plan miasta. Autorem projektu
rozszerzenia miasta był Johann Gregor Memhardt, dla
niego z kolei inspiracją stały się idee Nicolausa Goldmanna,
matematyka i projektanta idealnych miast. Wskutek całkowitego
zniszczenia starego miasta, barokowe założenia miejskie
znalazły się w centrum dzisiejszego Poczdamu. Podobnie
jak w przypadku Zamościa, za rozszerzeniem i przekształceniem
Poczdamu stała silna osobowość władcy, w osobie księcia
elektora Fryderyka Wilhelma; charakter obu miast wyznacza
polityczna funkcja reprezentacji.
Obu
miastom przypadła również wyjątkowa rola w czasach narodowego
socjalizmu i okupacji ziem polskich. Na tle historycznych
wydarzeń koncepcja miasta idealnego ukazuje się w szczególnie
demaskującym świetle: 21 marca 1933 w Kościele Garnizonowym
w Poczdamie miała miejsce uroczystość państwowa, która
przeszła do historii jako "Dzień Poczdamu", zainscenizowana
przez nowy jeszcze wówczas reżim jako symboliczne połączenie
spuścizny państwa pruskiego z ideologią narodowego socjalizmu.
Zamość
natomiast stał się w ramach "Generalplan Ost" swego
rodzaju laboratorium SS. Okoliczne ziemie miały być
pierwszym regionem tzw. wielkiego osadnictwa niemieckiego.
W listopadzie 1942 r. rozpoczęto planowe osiedlanie
niemieckich rodzin na tych terenach. Zamość przemianowany
został na "Himmlerstadt". W tym samym czasie 35 tysięcy
dzieci w regionie odebranych zostało rodzicom: część
z nich zamordowano, a część wywieziono do ośrodków germanizacyjnych.
Dzisiaj o tych wydarzeniach przypomina "Rotunda", dawna
prochownia, w której Gestapo i SS dokonywały zbiorowych
egzekucji.
Oba miasta znajdują się obecnie na
Liście Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO.
Colin Ardley - Project for Ideal
City - Invisible Cities, 2006
Daniela Brahm - Project for Ideal
City - Invisible Cities, 2006
Franka Hörnschemeyer - Project
for Ideal City - Invisible Cities, 2006
Kai Schiemenz - Project for Ideal
City - Invisible Cities, 2006
Les Schlieser - Project for Ideal
City - Invisible Cities, 2006
Wystawa
W
każdym z miast planowana jest publiczna prezentacja
ok. 20 prac odnoszących się do konkretnej przestrzeni
miejskiej oraz do uwarunkowań architektonicznych i historycznych.
15 prac stworzonych zostanie na miejscu specjalne na
wystawę; istniejące dzieła będą zaś dostosowane do lokalnej
zabudowy miejskiej. Obok przestrzeni miejskiej częścią
wyznaczanego przez instalacje szlaku staną się publiczne
wnętrza, takie jak kościoły, synagogi, pasaże, pomieszczenia
Muzeum Historycznego, bądź opuszczone budynki. Umożliwi
to włączenie projekcji slajdowych i wideoinstalacji
w całość przedsięwzięcia. Zgodnie z tematem projektu,
większość prac odnoszących się do danego miejsca stanowią
projekty architektoniczne, rzeźby bądź instalacje. W
Zamościu prace prezentowane będą przede wszystkim na
Rynku Wielkim i w okolicznych budynkach, w Poczdamie
natomiast szlak ekspozycji będzie się rozciągał na terenie
pierwszego i drugiego barokowego rozszerzenia miasta.
Istniejące dzieła, których prezentacja będzie ściśle
powiązana z miejscem, to przede wszystkim prace medialne,
takie jak Homes for America Dana Grahama, które prezentowane
będą zgodnie z pierwotnym zamierzeniem autora w formie
projekcji slajdowych, oraz prace fotograficzne Craigie
Horsfield, powstałe Zamościu w latach 70.
Obok
prezentacji dzieł artystów, stanowiących jądro projektu
Ideal City - Invisible Cities, w każdym z miast planowana
jest także kilkumodułowa wystawa i podejmująca interesujące
nas aspekty centralnego zagadnienia. Zależało nam przy
tym z jednej strony na uniknięciu funkcjonalizacji dobranych
przez nas prac i artystów, czy też użycia ich w roli
argumentów na rzecz naszej tezy, z drugiej strony -
na nadaniu wystawie charakteru eseistycznego. Poszczególne
części wystawy nie będą jednak tworzyć zamkniętych całości,
następujących kolejno po sobie. Prace przynależące do
poszczególnych modułów będą pokazywane wspólnie, tak
by wzajemnie się objaśniać. Podobnie jak interwencje
artystów w przestrzeni publicznej, wystawa będzie się
odbywać w kilku miejscach, położonych w niewielkiej
odległości od siebie.
Oprócz
prezentacji dzieł artystycznych, niezwiązanych z jakimikolwiek
projektami urbanistycznymi czy architektonicznymi, do
wystawy włączyliśmy również trzech architektów z ich
projektami miast idealnych: Le Corbusiera, Oskara Niemeyera
i Oskara Hansena.
-
Pierwsza część wystawy poświęcona jest explicite miastu
idealnemu. Jako kontrast do miast idealnych Zamościa
i Poczdamu, stanowiących tło dla naszego projektu, pokazane
zostaną trzy projekty miast idealnych wyrastające z
ducha modernizmu lat 50. i 60.: Chandigar Le Corbusiera,
Brasilia Oskara Niemeyera oraz projekty Oskara Hansena
dla Lublina, prezentowane w formie dokumentacji fotograficznej.
Ramę dla dokumentacji utworzy zaś instalacja berlińskiego
artysty Tilmana Wendlanda. Do tego pokazany zostanie
film Mattiasa Müllera o Brasilii - Vacancy.
-
Kolejna część wystawy poświęcona będzie miastom niewidzialnym.
Podczas gdy pierwsza część stoi pod znakiem niewzruszonej
modernistycznej wiary w możliwość ciągłego udoskonalania
planów i człowieka, składające się na część drugą anarchiczno-
sytuacjonistyczne wizje późnych lat 60., reprezentowane
przez prace Constanta i grupy Archigram, stanowią przejście
do prac czysto artystycznych, krążących wokół tematu
bądź w intrygujący sposób podejmujących analizę zjawiska
niewidzialności miast. Taką pracą jest np. wideoinstalacja
Ruly Halawani o nowym murze w Jerozolimie.
Artyści
do dziś dają się zainspirować książce Italo Calvino,
jak miało to na przykład miejsce w przypadku Jonasa
Dahlberga, który dla własnych potrzeb całkiem od nowa
zdefiniował dla siebie zawarte w jej tytule pojęcie.
Wystawa ukaże fascynacje artystyczne, których źródłem
jest koncepcja niewidzialnych miast.
-
Końcowa, trzecia część siatka (The Grid) stanowi swego
rodzaju hommage "against all odds" na geometryczną siatkę
i kąt prosty. Tradycja sztuki konkretnej i konstruktywistycznej
z punktu widzenia historii idei związana jest nierozłącznie
z koncepcją miasta idealnego. Związki te zamierzamy
prześledzić w pierwszym rzędzie na przykładzie prac
artystów takich jak Jarosław Fliciński i Gerold Miller,
podejmujących swego rodzaju grę z tradycją modernistyczną.
Artyści,
których zaprosiliśmy do udziału w projekcie Ideal City
- Invisible Cities pochodzą z różnych kręgów kulturowych
i reprezentują różne pokolenia. Zaproszeni zostali z
jednej strony starsi artyści konceptualni, jak David
Tremlett i Lawrence Weiner, których twórczość wykazuje
swego rodzaju powinowactwo z tematem wystawy. Z drugiej
strony wybraliśmy artystów średniego pokolenia, takich
jak Pedro Cabrita Reis czy George Hadjimichalis, którzy
w swoich pracach intensywnie zajmowali się tematem miasta
i architektury. Brian O'Connell i Lucas Lenglet reprezentują
natomiast najmłodsze pokolenie artystów podejmujących
ponownie formy i najważniejsze pytania modernizmu.
Wystawa w Zamościu
18.6 - 22.8.2006
Lokalizacja wystawy:
Akademia - (Liceum im. Jana Zamoyskiego)
pl. J. Jaroszewicza / Rynek Solny
Muzeum Zamojskie - ul. Ormiańska
30
BWA - Galeria Zamojska - Rynek
Wielki 27
Synagoga - ul. Pereca 14
Kazamata Bastionu VII - wejście
od ul. W. Łukasińskiego / róg ul. Partyzantów
Kazamata Bastionu I - (Zamojski
Klub Karate) - wejście od ul. Bazyliańskiej
i różne miejsca w przestrzeni publicznej
miasta.
Więcej informacji, portofilio artystów:
www.idealcity-invisiblecities.org