W konferencji wzięło udział prawie 100 osób, z których
wiele reprezentowało uczelnie, organizacje pozarządowe,
organizacje zawodowe i twórcze oraz instytucje i urzędy
państwowe. Edukacja architektoniczna, "uczenie życia
w przestrzeni", czy "kultura przestrzeni" to hasła bliskie
wielu osobom wrażliwym na stan naszego środowiska zbudowanego
- krajobrazu, który pragnęlibyśmy nazywać naprawdę krajobrazem
kulturowym. W obecnych latach ważą się losy naszego
środowiska naturalnego i zbudowanego a od tego zależy,
czy nie staniemy się jako kraj peryferiami a nawet slumsami
Europy. Losy naszego krajobrazu uzależnione są nie tylko
od niezwykle potrzebnego wychowania estetycznego ale
i interdyscyplinarnego kształcenia ogólnego o naturze
głębszej i w różnych formach, gdzie architektura i planowanie
przestrzenne mogą znaleźć swoje miejsce i wejść w poczet
narzędzi edukacyjnych. Dziedziny te, jako integrujące
wiedzę mogą stać się pomocne w budowaniu świadomości
dotyczącej środowiska życia człowieka w ogóle. Architekci,
urbaniści, nauczyciele i animatorzy kultury i inne zainteresowane
profesje mogą włączyć się w te ważne procesy.
W imieniu organizatorów konferencję otworzył prezes
KRIA Tomasz Taczewski, który właśnie te sprawy podkreślił
a w imieniu gospodarzy głos zabrał sekretarz generalny
SARP Jerzy Grochulski. Konferencję zaszczycił swoją
obecnością sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu
i Budownictwa Piotr Styczeń odpowiedzialny za Departament
Gospodarki Przestrzennej, który wsparł uczestników konferencji
ważnym i ciepłym słowem zachęty do działania. Obecny
był także Andrzej Urban reprezentujący Główny Urząd
Nadzoru Budowlanego. Ważnymi twórczymi głosami w dyskusji
na temat rozwoju edukacji architektonicznej (i urbanistycznej)
na tle systemu edukacji były wystąpienia dyrektora Centralnego
Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Mirosława Sielatyckiego
oraz Janusza Kostynowicza reprezentującego także CODN
a ponadto Klub Liderów Inicjatyw Oświatowych (KLIO).
Trudno tu wymienić wszystkich Gości konferencji, którzy
zabrali głos na tak ważny temat.
Część pierwsza konferencji zawierała ilustrowane przykłady
ze zbioru doświadczeń edukacyjnych. Dariusz Śmiechowski
mówił o potrzebie powszechnej edukacji architektonicznej
oraz przedstawił przykłady polskich i międzynarodowych
projektów prowadzonych z dziećmi i młodzieżą (m.in.
projekty prowadzone w ramach stowarzyszenia PLAYCE,
www.playce.org).
Zofia Bisiak, vice-prezes stowarzyszenia Akademia Łucznica
(www.lucznica.org.pl)
przedstawiła historię prowadzonego początkowo w Centrum
Animacji Kultury programu "Ład przestrzenny, architektura,
tradycje kulturowe". Maciej Borsa reprezentujący
Ministerstwo Transportu i Budownictwa i Fundację "Innowacja"
zaprezentował zainicjowany przez partnerów słoweńskich
międzynarodowy projekt RAVE - SPACE (www.rave-space.org).
Radosław Barek z Wydziału Architektury Politechniki
Poznańskiej przedstawił projekty związane z edukacją
architektoniczną w Wielkopolsce i na Pomorzu, prowadzone
ze stowarzyszeniem Wędrowni Architekci (www.wedrowniarchitekci.republika.pl).
Agnieszka Czachowska z Tyskiego oddziału Stowarzyszenia
Ekologiczno-Kulturalnego ZIARNO zaprezentowała dwa projekty
prowadzone na Śląsku (prezentacja: "Ogrody wszystkich
dzieci" - edukacja architektoniczna w zajęciach
integracyjnych i kontaktach międzynarodowych na Śląsku).
Anna Wróbel ze Stowarzyszenie Akademia Łucznica przedstawiła
wspomniany już wyżej dopuszczony do użytku szkolnego
program edukacyjny "Dialog z otoczeniem" -
edukacja architektoniczna przeznaczony dla gimnazjum.
Mówiła też na temat możliwości jego realizacji w ramach
zajęć szkolnych i pozaszkolnych. Anna Palej z wydziału
Architektury Politechniki Krakowskiej mówiła o wieloletnich
krakowskich i międzynarodowych doświadczeniach związanych
z edukacją przestrzenną (temat wystąpienia: Architekci
w szkołach jako element programu studiów na wydziałach
architektury).
W drugiej części konferencji usłyszeliśmy kilkanaście
bardzo ważnych głosów w dyskusji na temat rozwoju powszechnego
systemu edukacji architektonicznej.
Wszystkie wypowiedzi i przykłady projektów edukacyjnych
znajdą się w przygotowywanym wydawnictwie po-konferencyjnym.