Strona główna Portalu >>> newsy >>> KONFERENCJA

Pierwsza ogólnopolska konferencja EDUKACJA ARCHITEKTONICZNA
Izba Architektów

W dniu 6 kwietnia 2006r. w pawilonie SARP w Warszawie przy ul. Foksal 2 odbyła się pierwsza ogólnopolska konferencja na temat powszechnej edukacji architektonicznej EDUKACJA ARCHITEKTONICZNA. Zorganizowana została przez Stowarzyszenie Akademia Łucznica (www.lucznica.org.pl) i Krajową Radę Izby Architektów RP.

 
autor: Izba Architektów
|
25-05-2006
|
Źródło: izbaarchitektow.pl

Celami konferencji były:

  • przedstawienie aktualnego stanu prac w dziedzinie budowania systemu
  • powszechnej edukacji dotyczącej środowiska zbudowanego
  • zaakcentowanie potrzeby edukacji architektonicznej dzieci i młodzieży
  • przedstawienie przeznaczonego dla gimnazjów w ramach ścieżki międzyprzedmiotowej "edukacja regionalna, dziedzictwo kulturowe w regionie" programu "Dialog z otoczeniem - edukacja architektoniczna"
  • dyskusja i nakreślenie planu działań w oparciu o dotychczasowe osiągnięcia.

W konferencji wzięło udział prawie 100 osób, z których wiele reprezentowało uczelnie, organizacje pozarządowe, organizacje zawodowe i twórcze oraz instytucje i urzędy państwowe. Edukacja architektoniczna, "uczenie życia w przestrzeni", czy "kultura przestrzeni" to hasła bliskie wielu osobom wrażliwym na stan naszego środowiska zbudowanego - krajobrazu, który pragnęlibyśmy nazywać naprawdę krajobrazem kulturowym. W obecnych latach ważą się losy naszego środowiska naturalnego i zbudowanego a od tego zależy, czy nie staniemy się jako kraj peryferiami a nawet slumsami Europy. Losy naszego krajobrazu uzależnione są nie tylko od niezwykle potrzebnego wychowania estetycznego ale i interdyscyplinarnego kształcenia ogólnego o naturze głębszej i w różnych formach, gdzie architektura i planowanie przestrzenne mogą znaleźć swoje miejsce i wejść w poczet narzędzi edukacyjnych. Dziedziny te, jako integrujące wiedzę mogą stać się pomocne w budowaniu świadomości dotyczącej środowiska życia człowieka w ogóle. Architekci, urbaniści, nauczyciele i animatorzy kultury i inne zainteresowane profesje mogą włączyć się w te ważne procesy.

W imieniu organizatorów konferencję otworzył prezes KRIA Tomasz Taczewski, który właśnie te sprawy podkreślił a w imieniu gospodarzy głos zabrał sekretarz generalny SARP Jerzy Grochulski. Konferencję zaszczycił swoją obecnością sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Piotr Styczeń odpowiedzialny za Departament Gospodarki Przestrzennej, który wsparł uczestników konferencji ważnym i ciepłym słowem zachęty do działania. Obecny był także Andrzej Urban reprezentujący Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Ważnymi twórczymi głosami w dyskusji na temat rozwoju edukacji architektonicznej (i urbanistycznej) na tle systemu edukacji były wystąpienia dyrektora Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Mirosława Sielatyckiego oraz Janusza Kostynowicza reprezentującego także CODN a ponadto Klub Liderów Inicjatyw Oświatowych (KLIO). Trudno tu wymienić wszystkich Gości konferencji, którzy zabrali głos na tak ważny temat.

Część pierwsza konferencji zawierała ilustrowane przykłady ze zbioru doświadczeń edukacyjnych. Dariusz Śmiechowski mówił o potrzebie powszechnej edukacji architektonicznej oraz przedstawił przykłady polskich i międzynarodowych projektów prowadzonych z dziećmi i młodzieżą (m.in. projekty prowadzone w ramach stowarzyszenia PLAYCE, www.playce.org). Zofia Bisiak, vice-prezes stowarzyszenia Akademia Łucznica (www.lucznica.org.pl) przedstawiła historię prowadzonego początkowo w Centrum Animacji Kultury programu "Ład przestrzenny, architektura, tradycje kulturowe". Maciej Borsa reprezentujący Ministerstwo Transportu i Budownictwa i Fundację "Innowacja" zaprezentował zainicjowany przez partnerów słoweńskich międzynarodowy projekt RAVE - SPACE (www.rave-space.org). Radosław Barek z Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej przedstawił projekty związane z edukacją architektoniczną w Wielkopolsce i na Pomorzu, prowadzone ze stowarzyszeniem Wędrowni Architekci (www.wedrowniarchitekci.republika.pl). Agnieszka Czachowska z Tyskiego oddziału Stowarzyszenia Ekologiczno-Kulturalnego ZIARNO zaprezentowała dwa projekty prowadzone na Śląsku (prezentacja: "Ogrody wszystkich dzieci" - edukacja architektoniczna w zajęciach integracyjnych i kontaktach międzynarodowych na Śląsku). Anna Wróbel ze Stowarzyszenie Akademia Łucznica przedstawiła wspomniany już wyżej dopuszczony do użytku szkolnego program edukacyjny "Dialog z otoczeniem" - edukacja architektoniczna przeznaczony dla gimnazjum. Mówiła też na temat możliwości jego realizacji w ramach zajęć szkolnych i pozaszkolnych. Anna Palej z wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej mówiła o wieloletnich krakowskich i międzynarodowych doświadczeniach związanych z edukacją przestrzenną (temat wystąpienia: Architekci w szkołach jako element programu studiów na wydziałach architektury).

W drugiej części konferencji usłyszeliśmy kilkanaście bardzo ważnych głosów w dyskusji na temat rozwoju powszechnego systemu edukacji architektonicznej.

Wszystkie wypowiedzi i przykłady projektów edukacyjnych znajdą się w przygotowywanym wydawnictwie po-konferencyjnym.