Na przewodniczącego Sądu wybrany został pan Janusz
Sepioł, a na jego zastępcę pani Anda Rottenberg.
Sąd konkursowy zapoznał się następnie z dokumentacją
zgłoszoną przez 49 biur architektonicznych. Po pierwszym
posiedzeniu 28 zespołów zaproszono do udziału w konkursie,
natomiast 21 pozostałych wezwano do uzupełnienia braków
formalnych w zgłoszeniach. Dnia 19 lipca, po uwzględnieniu
nadesłanych uzupełnień w dokumentacji, do udziału w
konkursie zaproszono kolejnych 19 zespołów.
Liczba zakwalifikowanych wyniosła więc ostatecznie
47, w tym znalazły się 4 biura zagraniczne.
Pełna lista architektów zaproszonych do udziału
w konkursie przedstawia się następująco:
1."AIR" Jurkowscy Architekci Sp. z o.o. Katowice
2.Piotr Andrzejewski, Elbląg
3.Arbapol Sp. z o.o. Kraków
4."ARC-2" Przedsiębiorstwo Projektowo- Consultingowe
Sp. z o.o. Wrocław
5.Architektoniczne Przedsiębiorstwo Usług. - Handlowe
Budownictwa ARP Kraków
6.ARE Sp. z o.o. Warszawa
7.Autorska Pracownia Architektury CAD Sp. Z o. o, Warszawa
8.BAZA S.C. Kasper Mączeński, Warszawa
9.Biuro Projektów Architektonicznych i Budowlanych A
i B, Sp. z o.o. Warszawa
10.Biuro Projektów Lewicki Łatak, Kraków
11.Biuro Studiów i Projektów arch. Barbara Średniawa,
Bytom
12.Wacław Celadyn, Kraków
13.Marcin Charciarek, Kraków
14.DDJM Biuro Architektoniczne, Kraków
15.DEDECO Sp. z o.o. Szczecin
16.Design Engine Architects LTD. Warszawa
17.DF - Studio Projektowe S.C. Białystok
18.DIM 84 Dom i Miasto Sp. z o.o. Warszawa
19.Colin Fournier, Wielka Brytania, Londyn
20.Piotr Gajewski, Kraków
21.Tomasz Głowacki, Pracownia Architektury - Głowacki,
Wrocław
22.Dariusz Herman, Piotr Smierzewski, "HS 99",
Koszalin
23.INARKO Sp. z o. o. Biuro Architektoniczne, Gliwice
24.K3 Pracownia projektowa s.c. B. Bury, P. Chuchacz,
R. Chowaniec, Kraków
25.Dominik Kaczmarek, Anna Wieteska, Adam Bielański,
Warszawa
26.KONIOR STUDIO Tomasz Konior, Katowice
27.Magdalena Łachańska Konsorcjum M. Łachańska K. Smoziński
Z. Śliwiński, Jasło
28.M-Projekt, Biuro Usług Projektowych Paweł Maryńczuk,
Bytom
29.Maćków Pracownia Projektowa, Sp z o.o. Wrocław
30.Wojciech Małecki, Małeccy Biuro Projektowe, Katowice
31.Medusa Group Przemysław Łukasik, Łukasz Zagała s.c.
Gliwice
32.NC Architekci s.c. Stanisław Nesterski, Grzegorz
Czuchra, Kraków
33.nsMoonStudio Sp. z.o.o. Kraków
34.Zbigniew Palma, PPI PALMAline, Łódź
35.Pawlik & Partnerzy Autorska Pracownia Projektowa,
Warszawa
36.Pracownia Architektoniczna Aneta Barańska, Kraków
37.Pracownia Architektoniczna Czora & Czora, Sp.
z o.o. Katowice
38.Pracownia Projektowa Format Bartosz Zaremba, Bielsko
Biała
39.Pracownia Projektowa Tomasz Basista Projektowanie,
Siepraw
40.Pysall-Ruge Architekten, Niemcy, Berlin
41.Philippe Rahm, Szwajcaria, Lozanna
42.Marek Solnica, Pracownia Urbanistyki i Architektury
Marek Solnica, Łódź
43.Studio Architektoniczne Sp z o.o. Kraków
44.Studio S - Biuro Architektoniczne, Kraków
45.Ultra Architects Marcin Kościuch, Tomasz Osięgłowski
s.c. Poznań
46.Zakład Architektury Mikołaj Machulik, Katowice
47."Zygzak" Studio Projektów i Reklamy Andrzej
Kowalczyk, Kraków
Zaproszone zespoły do 15 września mają czas na składanie
prac konkursowych zaś rozstrzygnięcie i ogłoszenie wyników
konkursu nastąpi 26 września br.
**************************
Obecnie Cricoteka mieści się w kilku odrębnych oddziałach:
Biura Ośrodka i Galeria Krzysztofory znajdują się przy
ul. Szczepańskiej, Archiwum przy ul. Kanoniczej, Galeria-Pracownia
Tadeusza Kantora przy ul. Siennej, a magazyny zbiorów
przy ul. Przemysłowej. To rozproszenie oraz skromne
warunki przestrzenne i niewielka, w sumie ok. 300-metrowa,
nie spełniająca elementarnych wymogów i norm wystawienniczych
powierzchnia ekspozycyjna - nie pozwalają na sprostanie
oczekiwaniom ogromnej liczby zainteresowanych twórczością
artysty.
Już od kilku lat Cricoteka zabiega o rozbudowanie i
stworzenie odpowiednich warunków do ekspozycji jak i
zabezpieczenia swoich zbiorów. W 2004 roku w ramach
X Międzynarodowego Biennale Architektury w Krakowie
wykonano prawie 50 projektów na wykonanie nadbudowy
pawilonu przy ul. Jagiellońskiej 2 w Krakowie, niestety
jednak ze względu na skompilowaną sytuację prawną budynku
jak też wymagania Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
do realizacji nie doszło.
W październiku 2005 roku ze strony Województwa Małopolskiego
- organizatora Cricoteki, pojawiła się propozycja stworzenia
nowej siedziby dla instytucji w dawnej Elektrowni Podgórskiej
przy ul. Nadwiślańskiej w Krakowie. Do zabytkowych zabudowań
elektrowni przylega działka, która pozostaje własnością
Gminy Miasta Kraków i na której powstać ma nowy budynek
Muzeum Tadeusza Kantora.
Orientacyjna łączna powierzchnia jaką można uzyskać
przy ul. Nadwiślańskiej to około 3000 m2 . Projektowana
nowa siedziba Ośrodka ma spełniać szeroko rozumianą
funkcję kulturalną (miejsce działań artystycznych, wystaw
sztuk wizualnych, teatralnych, koncertów i prezentacji
oraz seminariów i warsztatów), a także umożliwić stałą
ekspozycję dorobku twórczego Tadeusza Kantora we wszelkich
płaszczyznach jego działalności, co dotychczas, ze względu
na warunki lokalowe Ośrodka, nie było możliwe.
Projekt zakłada więc powstanie miejsca, w którym możliwe
będzie między innymi:
- zorganizowanie stałej ekspozycji prezentującej całość
zbiorów Cricoteki, a także sal przeznaczonych na ekspozycje
czasowe, zmienne prezentujące dzieła Tadeusza Kantora,
artystów z nim związanych oraz młodych twórców;
- zapewnienie zbiorom archiwalnym odpowiednich warunków,
spełniających normy wymagane dla ich długoletniego przechowywania,
utworzenie specjalistycznego studia konserwacji, archiwizacji
i video-digitalizacji;
- stworzenie warunków dla komfortowego sposobu udostępniania
zainteresowanym zbiorów archiwalnych i korzystania z
zasobów bogato wyposażonej biblioteki;
- powstanie sali wielofunkcyjnej umożliwiającej organizację
sympozjów, prezentacji multimedialnych, przedsięwzięć
teatralnych i warsztatów, projekcji filmowych, wykładów
i spotkań;
- stworzenie nowej infrastruktury kulturowej poprzez
rewitalizację i adaptację Starej Elektrowni Podgórskiej;
- rozszerzenie współpracy między instytucjami w Polsce
i zagranicą.
Planowana inwestycja powinna stanowić twórczą przebudowę
zabytkowych obiektów dawnej Elektrowni Podgórze, zachowującą
walory zabytkowe obiektu i jego rozpoznawalną bryłę,
która może stanowić walor akceptacji i identyfikacji
z miejscem.
Ze względu na znaczenie twórczości Tadeusza Kantora
dla światowej sztuki, obiekt powinien stanowić wyraz
architektonicznego hołdu złożonego artyście, jednocześnie
umożliwiając prezentację jego dorobku artystycznego
w sposób adekwatny do rangi jego dzieła, a twórcom stwarzając
możliwość szeroko pojętej współpracy.
Konkurs ogłaszony został zgodnie z Uchwałą Zarządu Województwa
Małopolskiego. Projekt inwestycji wpisany został do
Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Województwa Małopolskiego
na lata 2006-2008.
Opracowanie: Jolanta Kunowska, Tomasz Tomaszewski