W ciągu najbliższych dwóch lat Międzynarodowy
Port Lotniczy Kraków-Balice zamierza wydać ponad 120 mln
zł na rozbudowę. Zaplanowano postawienie nowych hangarów,
drugiego terminalu i wielopoziomowego parkingu. Zostanie
też powiększona płyta postojowa dla samolotów, a lotniskowa
straż pożarna otrzyma nowy budynek.
- Zakładamy dalszą rozbudowę, w tym wydłużenie
pasa startowego. Liczymy na dotacje z budżetu Unii Europejskiej
- mówił ww wtorek prezes zarządu lotniska Kamil Kamiński.
Balice mają teraz dwa priorytety. Pierwszy
to ograniczenie do minimum wpływu pogody na działanie
lotniska. Na razie bardzo często z powodu mgły lub wiatru
loty są wstrzymywane. Dlatego już tej jesieni ma być uruchomiony
nowoczesny system naprowadzania samolotów oraz postawiona
nowa wieża kontrolna. Drugą ważną inwestycją ma być rozbudowanie
płyty postojowej dla samolotów. - Kiedy przyjmujemy większą
liczbę maszyn, musimy parkować je na terenach wojskowych
- wyjaśnia Paweł Jastrzębski, członek zarządu MPL. Teraz
Balice mają miejsce dla 15 samolotów, po rozbudowie będzie
go dwa razy tyle.
Między istniejącym terminalem a budynkiem
cargo stanie nowy terminal dla pasażerów przylatujących
do Krakowa. Wcześniej trzeba jednak wybudować nowe centrum
administracyjne i hangary z warsztatami, które teraz znajdują
się w barakach stojących na miejscu przyszłego terminalu,
a w dalszej kolejności - budynek do obsługi pasażerów,
zgodnie z wymogami traktatu z Schengen.
- Finansowo jesteśmy zabezpieczeni. Jedyną
przeszkodą może być pozyskiwanie gruntów. Największą niewiadomą
są tereny zajęte przez wojskową oczyszczalnię ścieków,
gdzie ma powstać nowa płyta postojowa. W pozostałych przypadkach
przejęcie gruntów jest już tylko kwestią czasu - mówił
Paweł Jastrzębski.
Przy tych ambitnych planach zagadką pozostaje
data pierwszego odjazdu szynobusu kursującego między Krakowem
a Balicami. - Jesteśmy gotowi od dawna, zleciliśmy nawet
prace projektowe, choć nie doszło jeszcze do porozumienia
między miastem a kolejami - stwierdził Kamil Kamiński.
- 1 marca przekażemy kolei tereny potrzebne
do wybudowania ostatnich 450 m torów prowadzących pod
terminal lotniska. W zamian za nie dostaniemy od PKP SA
działki, pozwalające na powiększenie cmentarza na Grębałowie.
Nic nie stoi na przeszkodzie, by szynobusy kursowały już
w maju - uspokaja prof. Andrzej Oklejak pełnomocnik prezydenta
Krakowa do spraw prawnych.
|