Strona główna Portalu >>> newsy >>> gazeta.pl
Podkrakowskie Balice za dwa lata mają przyjmować 3 mln pasażerów
artykuł gazeta.pl

Plany rozbudowy lotniska w Balicach imponują: za dwa lata port ma być przygotowany do obsługi 3 mln pasażerów rocznie, a przyjmowanie samolotów odbywać się będzie nawet przy najgorszej pogodzie. Pod znakiem zapytania stoi jednak majowy termin uruchomienia szynobusu na trasie do Krakowa.

 
autorzy: Bartosz Piłat
|
09-02-06
|
źródło: gazeta.pl

W ciągu najbliższych dwóch lat Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice zamierza wydać ponad 120 mln zł na rozbudowę. Zaplanowano postawienie nowych hangarów, drugiego terminalu i wielopoziomowego parkingu. Zostanie też powiększona płyta postojowa dla samolotów, a lotniskowa straż pożarna otrzyma nowy budynek.

- Zakładamy dalszą rozbudowę, w tym wydłużenie pasa startowego. Liczymy na dotacje z budżetu Unii Europejskiej - mówił ww wtorek prezes zarządu lotniska Kamil Kamiński.

Balice mają teraz dwa priorytety. Pierwszy to ograniczenie do minimum wpływu pogody na działanie lotniska. Na razie bardzo często z powodu mgły lub wiatru loty są wstrzymywane. Dlatego już tej jesieni ma być uruchomiony nowoczesny system naprowadzania samolotów oraz postawiona nowa wieża kontrolna. Drugą ważną inwestycją ma być rozbudowanie płyty postojowej dla samolotów. - Kiedy przyjmujemy większą liczbę maszyn, musimy parkować je na terenach wojskowych - wyjaśnia Paweł Jastrzębski, członek zarządu MPL. Teraz Balice mają miejsce dla 15 samolotów, po rozbudowie będzie go dwa razy tyle.

Między istniejącym terminalem a budynkiem cargo stanie nowy terminal dla pasażerów przylatujących do Krakowa. Wcześniej trzeba jednak wybudować nowe centrum administracyjne i hangary z warsztatami, które teraz znajdują się w barakach stojących na miejscu przyszłego terminalu, a w dalszej kolejności - budynek do obsługi pasażerów, zgodnie z wymogami traktatu z Schengen.

- Finansowo jesteśmy zabezpieczeni. Jedyną przeszkodą może być pozyskiwanie gruntów. Największą niewiadomą są tereny zajęte przez wojskową oczyszczalnię ścieków, gdzie ma powstać nowa płyta postojowa. W pozostałych przypadkach przejęcie gruntów jest już tylko kwestią czasu - mówił Paweł Jastrzębski.

Przy tych ambitnych planach zagadką pozostaje data pierwszego odjazdu szynobusu kursującego między Krakowem a Balicami. - Jesteśmy gotowi od dawna, zleciliśmy nawet prace projektowe, choć nie doszło jeszcze do porozumienia między miastem a kolejami - stwierdził Kamil Kamiński.

- 1 marca przekażemy kolei tereny potrzebne do wybudowania ostatnich 450 m torów prowadzących pod terminal lotniska. W zamian za nie dostaniemy od PKP SA działki, pozwalające na powiększenie cmentarza na Grębałowie. Nic nie stoi na przeszkodzie, by szynobusy kursowały już w maju - uspokaja prof. Andrzej Oklejak pełnomocnik prezydenta Krakowa do spraw prawnych.