Architekci
i inżynierowie budowlani, którzy nie ukończyli 40 lat lub
uzyskali dyplom nie wcześniej niż 10 lat przed datą złożenia
projektu mogą się ubiegać o Nagrodę 10.000 zł z przeznaczeniem
na wyjazd studyjny.
Termin składania prac upływa 12 kwietnia 2006 r.
Regulamin konkursu dostępny jest na stronie: www.fdp.org.pl
oraz w siedzibie Fundacji dla Polski: 02-541 Warszawa,
ul. Narbutta 20/33, tel. (22) 542 58 84, e-mail: fundusz.baczko@fdp.org.pl
Fundusz im. Małgorzaty Baczko i Piotra Zakrzewskiego
oraz Nagroda ich imienia - przyznawana co roku młodemu
architektowi - zostały ustanowione w 1998 roku z inicjatywy
rodzin Baczko i Zakrzewskich oraz przyjaciół i współpracowników
patronów. Fundatorzy pragnęli uczcić pamięć zmarłych tragicznie
w 1996 roku architektów i zapewnić dalszy rozwój bliskich
im koncepcji architektonicznych opartych na idei zharmonizowania
potrzeb człowieka z zasadami poszanowania środowiska naturalnego.
Celem funduszu jest umożliwianie dyplomantom i młodym
architektom już wykonującym zawód dalszego kształcenia
i doskonalenia umiejętności zawodowych, promowanie nowoczesnego
projektowania obiektów i przestrzeni użyteczności publicznej,
wymiana doświadczeń z Francją i innymi krajami europejskimi
w zakresie projektowania tych obiektów, upowszechnianie
budownictwa energooszczędnego, wykorzystującego alternatywne
źródła energii i ekologicznych technologii budowlanych.
Nagroda Architektoniczna im. Małgorzaty Baczko i Piotra
Zakrzewskiego przyznawana jest raz do roku młodym architektom
i inżynierom budowlanym za projekt z dziedziny budownictwa
społeczno - publicznego. Projekty zgłaszane do konkursu
ocenia Jury złożone z przedstawicieli rodzin Baczko i
Zakrzewskich, przedstawicieli środowisk architektów polskich
i francuskich oraz przedstawiciela Fundacji dla Polski.
Wysokość nagrody ustala każdorazowo Jury w miarę zebranych
na koncie funduszy.
MAŁGORZATA BACZKO I PIOTR ZAKRZEWSKI wyemigrowali do
Francji w pierwszej połowie lat 70. Rozpoczęte w Warszawie
studia obydwoje zakończyli dyplomem na paryskim wydziale
architektury.
W pierwszych latach pobytu we Francji interesowali się
przede wszystkim ekologią w architekturze i niekonwencjonalnymi
metodami uzyskiwania energii dla budynków. Byli współautorami
książki "Techniques douces habitat et société"
(Paris 1977). Brali także udział w poświęconych tej tematyce
konferencjach międzynarodowych i konkursach architektonicznych.
Zwycięstwo odnieśli między innymi w konkursie "HOT
5" na dom z nietypowym ogrzewaniem oraz w konkursie
"5000 Domów Słonecznych (5000 Maisons Solaires).
Następnie, współpracując z różnymi pracowniami architektonicznymi,
projektowali i realizowali niewielkie obiekty na południu
Francji. W połowie lat 80. wraz z dwoma wspólnikami założyli
w Paryżu pracownię PLI Architecture, co było przedsięwzięciem
dość niezwykłym jak na przeciętne możliwości emigrantów
z Polski. Od 1992 Małgorzata BAczko i Piotr Zakrzewski
prowadzili PLI Architecture już samodzielnie.
To właśnie od momentu założenia własnej pracowni aż do
tragicznej śmierci w 1996 roku nastąpił najbardziej dynamiczny
okres ich pracy twórczej.
Startowali głównie w przetargach dotyczących budownictwa
społeczno-publicznego, stąd ich realizacje to przede wszystkim
szkoły, budynki mieszkalne, socjalne oraz studia urbanistyczne.
Pierwszą znaczącąrealizacją był projekt budynku mieszkalnego
w Evry (Nagroda Habitat d'or 87).
Brali udział w międzynarodowych konkursach (zarówno architektonicznych,
jak i urbanistycznych), takich jak konkurs na park w dzielnicy
Villette) czy operę paryską (Opéra de la Bastille).
Mimo znacznej ilości pracy zachowywali dużą dyscyplinę
procesu twórczego, co pozwoliło im utrzymać wysoką jakość
projektowanych obiektów. Było to bardzo istotne zwłaszcza
w przypadku budowanych najczęściej przez gminy obiektów
społeczno-publicznych - inwestycji o stosunkowo niskich
budżetach.
Ich projekty odznaczały się zawsze bardzo dokładną analizą
kontekstu urbanistycznego. Charakteryzowała je także geometryczna
zasada kompozycji oraz czystość formy i czytelnośćwyrazu
architektonicznego. Często stosowany biały kolor budynków
dodatkowo podkreślał ich prostotę.
Małgorzata Baczko i Piotr Zakrzewski tworzyli w nurcie
zbliżonym do architektury późnego modernizmu mającego
u swych podstaw Le Corbusiera, ale bliskiego także architekturze
Richarda Meiera czy Tadao Ando.
|