"Miasto to nie tylko place, ulice.
To także wnętrza budynków i kwartałów zabudowy. Witryny
galerii, przeszklone biurowce, prywatne mieszkania, wewnętrzne
podwórka, dziedzińce. Miasto to balansowanie pomiędzy
wnętrzem a zewnętrzem. Dostępnym a niedostępnym. Zaglądanie
do środka, wyglądanie na zewnątrz. Poszukiwanie widoków
i otwieranie się na nie, lub przeciwnie - odgradzanie,
zasłanianie. Oświetlone wnętrza biur, kawiarni, galerii,
pasaży, poszerzają przestrzeń publiczną o widok toczącego
się wewnątrz życia - stanowiąc zaproszenie do udziału
- lub po prostu do zajrzenia. Dyskretny wgląd w wewnętrzne
podwórka wzbogaca obraz miejskiej przestrzeni o lokalny,
swojski koloryt.
Zadanie konkursowe polegało na zaakcentowaniu relacji
wnętrza z zewnętrzem w konkretnej zabudowie miejskiej,
oraz takie zaprojektowanie styku tych przestrzeni, by
- w zależności od zauważonych potrzeb i zamierzeń projektanta
- otworzyć je lub zamknąć, w sposób symboliczny lub dosłowny."
- powiedziała Ewa P. Porębska, członek jury i redaktor
naczelny "Architektury-murator".
Uczestnicy mogli uwzględnić w swoich pracach:
- widok/widoki obiektu,
- rzut/rzuty obiektu,
- przekrój obiektu,
- sytuację,
- wybrany detal pokazujący zasadę konstrukcyjną, wykończenie
i użycie materiałów (ewentualnie).
Praca musiała zawierać krótki opis koncepcji umieszczony
na planszy, uwzględniający wykorzystane materiały i technologie.
Skala wszystkich elementów opracowania (czytelnie podana
obok rysunków i widoczna na makiecie) miała być adekwatna
do wielkości obiektu. Elementy opracowania należało przedstawić
na jednej planszy o formacie 100 x 70 cm, wykonanej na
sztywnym podkładzie i umożliwiającym ekspozycję podczas
wystawy pokonkursowej. Na konkurs można również było przygotować
model, wykonany z materiałów imitujących zrealizowany
obiekt. Model miał zmieścić się w pudle o wymiarach 100cm
x 100cm x 100cm.
Jury oceniało ideę projektu oraz jego dostosowanie do
wybranej, konkretnej sytuacji (miejsca) w mieście.
Po obejrzeniu i przeanalizowaniu wszystkich
prac, jurorzy przyznali I nagrodę w wysokości 7500
zł, trzy wyróżnienia: I stopnia (1500 złotych),
II stopnia (dwie prace ex aequo po 1250 złotych),
III stopnia w wysokości 500 złotych. Ponadto jury
wyróżniło jedną pracę honorową wzmianką oraz przyznało
specjalną publikacją przyznaną wyjątkowo w tej
edycji konkursu.
Dodatkowe wyróżnienie - Nagrodę Główną Sponsora
przyznała firma VELUX.
Uwaga:
Wszystkie plansze konkursowe
w wysokiej rozdzieloczości są
dostępne w pliku .zip TUTAJ
Pierwszą nagrodę po burzliwej
dyskusji otrzymała praca numer 200405, autorstwa Katarzyny
Furgalińskiej i Michała Lisińskiego (studentów V roku
Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej), nazwanej
przez jurorów "Dzień Dobry" za dostrzeżenie
znaczenia kontaktu międzyludzkiego jako wartości nadrzędnej
i warunku koniecznego do zaistnienia architektury i designu.
Pracę cechuje powściągliwość i czytelność przekazu. Pomimo
wątpliwości jurorów związanych z brakiem produktu finalnego
w postaci formy architektonicznej, jury zdecydowało się
promować ideę zawartą w tej pracy jako podstawowy element
każdego procesu projektowego.
Wyróżnienie I stopnia otrzymała
praca numer 811881, autorstwa Agaty Filipek i Karola
Szparkowskiego (studentów V roku Wydziału Architektury
Politechniki Warszawskiej). Wyróżnienie to przyznano
za wolność i radość, jaka niesie ta praca. Zauważenie,
że z przestrzeni publicznej można skorzystać raz na jakiś
czas nie niszcząc na trwałe jej struktury. Dodatkowo praca
ta pozwala na nieskrępowany manifest jednostki wywołujący
interakcję z innymi uczestnikami miasta.
Wyróżnienie II stopnia przyznano
ex aequo dwóm pracom: numer 202884, autorstwa Ewy Guzowskiej,
Przemysława Grabka i Doroty Gowin (studentów II roku Wydziału
Architektury Politechniki Wrocławskiej) oraz ...
... oraz pracy numer: 010285, autorstwa
Marii Strulak i Jana Pawlika (studentów I i IV roku Wydziału
Architektury Politechniki Warszawskiej). Oba projekty
podejmują istotny we współczesnej Polsce problem bezdomności.
Wymiar Dworca Centralnego jako miejsca lokalizacji interwencji
projektowej jest symbolem styku dwóch światów. Prace podjęły
problem w odmiennych skalach - artystyczna instalacja
zwracająca uwagę opinii publicznej na "karton-centralny"
jako dom dla bezdomnych oraz "skrzynki pocztowej"
dającej poczucie posiadania adresu pozbawionym go na co
dzień ludzi.
Wyróżnienie III stopnia przyznano
pracy numer 230121, autorstwa Agaty Pilarskiej (studentki
Wydziału Architektury Wnętrz ASP w Warszawie). Praca
została nagrodzona za ideę ujawnienia na elewacji budynku
użyteczności publicznej tego, co dzieje się w jego wnętrzu.
W odróżnieniu do licznych prac w tym konkursie, zabieg
ten nie służy upublicznieniu życia prywatnego mieszkańców,
ale ma na celu promocję sztuki na styku budynku i miasta.
Jedna z niewielu prac w konkursie, która podaje rozwiązanie
dla konkretnego miejsca.
Honorową wzmianką została wyróżniona
praca numer 180649 autorstwa Krzysztofa Hermana (studenta
V roku Architektury Krajobrazu Wydziału Ogrodnictwa i
Architektury Krajobrazu SGGW w Warszawie) i Marcina Pajdosza
(studenta IV roku Instytutu Orientalistyki Uniwersytetu
Warszawskiego) za wypromowanie wizerunku orła wybawiciela
- antidotum na monotonię szarych bloków i nierealnych
zagrożeń.
Specjalną publikacją nagrodzono
pracę numer 840512, autorstwa Mikołaja Miklasa (studenta
II roku Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej).
Każdy z członków jury zmuszony był docenić tę pracę, jednak
nie był gotowy do nagrodzenia pomysłu promującego antyspołeczne
idee. Tym niemniej redaktor naczelny doceniając skuteczność
działania wirtualnej dziury przyznała prawo do specjalnej
publikacji projektu w miesięczniku "Architektura-murator".
Nagroda Głównego Sponsora firmy VELUX
została przyznana pracy 840229 z numerem konkursowym
74 autorstwa Doroty Kniażewskiej i Bartosza Dworskiego,
studentów II roku Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej.
# # # #
9 edycja Konkursu Studenckiego "Architektury-murator"
Miasto na styku: relacja wnętrza z zewnętrzem w
przestrzeni miejskiej została ogłoszona w listopadzie
2005 roku na łamach miesięcznika "Architektura-murator"
oraz na stronach internetowych magazynu: www.architektura-murator.pl.
Termin nadsyłania prac konkursowych upłynął 19 marca br.
Dzień przed ogłoszeniem wyników zebrało się profesjonalne
jury, które wyłoniło laureatów.
W tym roku jury obradowało w składzie:
Jerzy Gomółka, architekt, adiunkt
w Zakładzie Podstaw Projektowania na Wydziale Architektury
Politechniki Wrocławskiej oraz na Wydziale Architektury
Wnętrz i Wzornictwa ASP we Wrocławiu, współwłaściciel
biura projektowego Pracoffnia - sędzia
Ewa P. Porębska, architekt, redaktor naczelny "Architektury-murator"
- sędzia, stały członek jury
Gabriela Rembarz, urbanista, adiunkt w Zakładzie
Rozwoju Miasta na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej,
projektant w zespołach projektowych Politechniki Gdańskiej,
BPBK S.A. w Gdańsku oraz we własnej Pracowni Urbanistycznej
Gabriela Rembarz - sędzia
Albert Salamon, projektant, asystent w Pracowni
Komunikacji Wizualnej na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego
ASP w Warszawie, współtworzy autorską pracownię projektową
PLANTACJA - sędzia
Łukasz Zagała - architekt, adiunkt w Katedrze Projektowania
Nowych Technologii i Kompozycji w Architekturze na Wydziale
Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach, współwłaściciel
pracowni medusa group architects - sędzia referent.
Tradycyjnie po zakończeniu Konkursu Studenckiego
będzie czynna wystawa projektów, która cieszy się dużym
zainteresowaniem mediów, a przede wszystkim samych studentów
przyjeżdżających ze wszystkich uczelni, aby obejrzeć prace
swoich konkurentów. Otwarcie wystawy pokonkursowej
wraz z wręczeniem nagród laureatom odbyło się dnia 29
marca o godz. 13.00 w Pawilonie Wystawowym Wydziału Architektury
Politechniki Warszawskiej w Warszawie, ul. Koszykowa 55.
Wystawa była czynna do dzisiaj (2.04.2006).
Konkurs Studencki jest organizowany od dziewięciu lat
przez miesięcznik "Architektura-murator". Jest
skierowany do studentów wydziałów architektury, architektury
krajobrazu oraz studentów wydziałów architektury wnętrz
i wzornictwa przemysłowego (form przemysłowych) państwowych
i prywatnych szkół architektonicznych i wzorniczych w
Polsce. Jurorami są znani polscy architekci i projektanci
mający osiągnięcia w swojej profesji oraz redaktor naczelny
miesięcznika "Architektura-murator".
Temat konkursu, inny w każdej edycji, zawsze dotyczy
miasta i form architektonicznych wpisanych w jego kontekst.
Pierwsza edycja, rozstrzygnięta w 1998 roku nosiła tytuł
Kontenery na segregowane śmieci. Druga edycja pod hasłem
Na czym można usiąść w mieście? była ogromnym sukcesem.
Na konkurs nadesłano ponad 250 projektów. Trzecia edycja
z 2000 roku Jak odmierzać czas w mieście? przyniosła wiele
oryginalnych rozwiązań. Edycję Plac zabaw w mieście rozstrzygnięto
w 2001 roku. Punkt widokowy w mieście - temat zaproponowany
w 2002 roku podczas piątej edycji, zainspirował studentów
do spojrzenia na swoje miasto w inny, bardziej niekonwencjonalny
sposób. Podczas szóstej edycji pod tytułem Brama do miasta,
jurorzy - młodzi polscy architekci i projektanci, wybrali
siedmiu laureatów spośród ponad 280 nadesłanych projektów.
Siódma, edycja Miasto i historia, rekordowa pod względem
zgłoszonych prac (300 projektów) rozstrzygnięta została
w historycznej scenerii zabytkowych fortów. Tematem ósmej,
zeszłorocznej edycji było Miasto w górę i w dół. Nadesłano
na nią 208 prac.
Do tej pory w Konkursie Studenckim "Architektury-murator"
wzięło udział blisko 1500 studentów ze wszystkich szkół
projektowych w Polsce. Organizatorzy propagują konkurs
nie tylko na łamach "Architektury-murator",
ale także na uczelniach, we współpracy z prowadzącymi
zajęcia projektowe na poszczególnych wydziałach. Dlatego
na wielu z nich temat konkursowy proponowany jest przez
wykładowców jako temat projektu semestralnego. Dzięki
temu Konkurs Studencki "Architektury-murator"
wpisuje się w program nauczania na wyższych uczelniach
projektowych.
Konkurs Studencki "Architektury-murator" jest
jednym z najpopularniejszych w Polsce konkursów projektowych
dla studentów. Ma najdłuższą tradycję. Jest również jedynym,
cyklicznie odbywającym się konkursem studenckim w kraju.
Uczestnicy konkursu nie są zobligowani do zastosowania
konkretnych rozwiązań lub materiałów, a jedynym kryterium
jest kreatywność i wyobraźnia. Temat corocznej edycji
jest ustalany przez organizatora w konsultacji z architektami
i designerami uczącymi na wydziałach projektowych.
|