|
Przydatne linki
(wroclaw.pl):
Konkurs
na opracowanie koncepcji architektonicznej Sali Koncertowej
i Placu Wolności we Wrocławiu
LINK GŁÓWNY
Regulamin
konkursu
PROGRAM
konkursu (plik .pdf Acrobat Reader ok. 1 mb)
Sala
Koncertowa - lokalizacja
KONTAKT
Szanowni Państwo,
Wrocław jest miastem magicznym. Splata się
tutaj tradycja współistnienia różnorodnych kultur i narodów
ze zdolnością rozwiązywania problemów współczesności.
Widoczna jest odwaga i wyobraźnia w projektowaniu przyszłości
miasta.
Z budową Sali Koncertowej łączę wielką nadzieję na umocnienie
obrazu naszego miasta jako miejsca spotkań, forum prezentacji
dorobku kulturalnego wrocławskich twórców oraz wszystkiego
co ważne, interesujące i odkrywcze w kulturze światowej.
Pragnę także potwierdzenia prestiżu Wrocławia jako miejsca
wyjątkowego, atrakcyjnego dla jego mieszkańców, turystów,
inwestorów.
Chciałbym, by obiekt, który ma powstać,
miał znakomitą akustykę, a zarazem był wybitnym dziełem
sztuki architektonicznej. Światowy poziom akustyki powinni
zapewnić zatrudnieni przez nas specjaliści z ARTEC
CONSULTANTS INC. Liczę, że międzynarodowy konkurs
architektoniczny pozwoli wybrać projekt wzbogacający Wrocław
o budowlę, która obok wrocławskiego Ratusza, Katedry i
Hali Ludowej byłaby wizytówką miasta, jego wyróżnikiem
i symbolem.
Rafał Dutkiewicz
Prezydent Wrocławia
Wrocław - miasto spotkań
Wrocław - stolica Dolnego Śląska, jedno
z najpiękniejszych i najważniejszych miast Polski i jeden
z głównych ośrodków Europy Środkowej o bogatej, ponad
tysiącletniej historii i kulturze. Liczące obecnie około
650 tysięcy mieszkańców miasto, którego centrum historyczne
położone jest na malowniczych odrzańskich wyspach, otoczone
zabytkami architektonicznymi niezwykłej piękności, z uwagi
na lokalizację oraz wielką ilość mostów i kładek nazywane
bywa "polską Wenecją". Jest dynamicznym ośrodkiem życia
gospodarczego, naukowego, politycznego i kulturalnego,
miejscem wielostronnych kontaktów międzynarodowych, chętnie
odwiedzanym rokrocznie przez tysiące turystów z Polski
i ze świata.
Architektura i urbanistyka stolicy Dolnego
Śląska należą do najbardziej interesujących w środkowej
Europie. Dzięki położeniu nad rzeką Odrą i dużej ilości
zieleni miasto uzyskało w ciągu wieków wyjątkowy charakter,
w którym Natura i Architektura splotły się w organiczną
całość. W panoramie dominują nadal strzeliste gotyckie
świątynie i wielkie, barokowe założenia klasztorne. Z
epoki historyzmu pochodzą główne publiczne gmachy, natomiast
wizytówką wczesnego modernizmu jest Hala Ludowa wraz z
otoczeniem - dzieło Maxa Berga i Hansa Poelziga, wzniesione
w 1913 roku. Przekształcenie Wrocławia w "Festung Breslau"
w 1945 roku doprowadziło do wielkich zniszczeń, w tym
szczególnie Starego Miasta i jego najcenniejszych zabytków,
które po wojnie pieczołowicie zrekonstruowano.
Kolebka miasta znajduje się na dawnych wyspach odrzańskich,
z których najważniejszą jest Ostrów Tumski. Tu założono
osadę słowiańską oraz pierwszy zamek książęcy. Obok niego
wzniesiono katedrę i najstarsze romańsko - gotyckie kościoły.
Do dziś rejon ten ma charakter enklawy religijnej, w której
mieszczą się siedziba biskupa i ważne instytucje Kościoła
katolickiego.
Stare Miasto, położone naprzeciw wysp, na
lewym brzegu Odry, zachowało w dużej mierze sieć ulic
i placów z okresu lokacji w połowie XIII wieku. Najważniejsze
są trzy duże place targowe, z których największy jest
Rynek. W jego centrum znajduje się późnogotycki stary
i neogotycki nowy ratusz oraz potężny blok zabudowy z
wąskimi przejściami mieszczący niegdyś kramy wrocławskich
kupców i rzemieślników. W pierzejach stoją gotycko - barokowe
domy patrycjuszy, reprezentacyjne kamienice mieszczańskie
oraz domy handlowe z przełomu XIX i XX wieku. Szerokie
i proste ulice - dawne transeuropejskie trakty handlowe,
wyznaczają główne osie komunikacyjne. Między nimi ukryte
są malownicze zaułki z częściowo zachowaną zabudową. Panoramę
Starego Miasta tworzą potężne bryły i wieże gotyckich
świątyń, z których wieża głównego kościoła parafialnego
ma ponad 90 metrów wysokości. Północną część obszaru staromiejskiego
zdominowały książęce i cesarskie fundacje religijne i
naukowe: kościoły i klasztory, dziś instytucje uniwersyteckie
i kulturalne. Spośród nich wyróżnia się gmach jezuickiego
uniwersytetu założonego przez cesarza austriackiego w
1701 roku, obecnie siedziba Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wraz z kościołem tworzy on najwspanialszy barokowy zespół
architektoniczny w stolicy Śląska. W XIX wieku teren dawnego
średniowiecznego miasta szybko przekształcił się w nowoczesne
City, z domami handlowymi i reprezentacyjnymi budynkami
użyteczności publicznej. W okresie modernizmu działali
tu najwybitniejsi architekci niemieccy m.in. Hans Poelzig,
Max Berg i Erich Mendelsohn wznosząc budowle prekursorskie
w dziejach nowoczesnej architektury. Najbardziej znany
jest, usytuowany na obrzeżu miasta, teren wystawy upamiętniającej
stulecie wojny prusko- francuskiej. Jej głównym gmachem
jest wielka hala widowiskowa (Hala Ludowa) autorstwa Berga.
Wykonana w całości z betonu miała, w momencie budowy,
kopułę o największej rozpiętości na świecie. Interesującym
zespołem architektury modernistycznej jest także położony
nieopodal teren wystawy mieszkaniowej zorganizowanej przez
"Werkbund" w 1929 roku.
Stare Miasto zostało w czasie II wojny światowej
zniszczone w około 80%. Jego odbudowie przyświecała początkowo
idea odtwarzania architektury historycznej (Rynek, plac
Solny, budowle sakralne), później zaś wznoszenia nowoczesnych
budynków, zachowujących jednak staromiejską skalę. W 1945
roku zrujnowane zostały także całe dzielnice zarówno te
zamieszkane niegdyś przez wrocławską burżuazję, jak i
przedmieścia robotniczo - fabryczne. Na ich miejscu powstały
nowoczesne osiedla mieszkaniowe.
Ciekawym zespołem w duchu socrealizmu jest zabudowa placu
Kościuszki. W powojennej architekturze Wrocławia wyróżniają
się szczególnie budowle sakralne i nowoczesne budynki
wyższych uczelni. Stolica Śląska posiada również swój
"Manhattan" - zespół awangardowych wieżowców z lat sześćdziesiątych
XX wieku. Wielkie inwestycje po 1989 roku przyniosły wiele
interesujących i odważnych realizacji architektonicznych,
głównie o funkcjach komercyjnych. Są to hotele, domy towarowe,
wielopoziomowe parkingi. Do tej pory nie wzniesiono jednak
nowoczesnego obiektu kultury, który odpowiadałby randze
i znaczeniu tej ważnej, ponad sześciusettysięcznej, środkowoeuropejskiej
metropolii.
Wrocław to miasto, którego mieszkańcy doskonale zdają
sobie sprawę ze złożonej, wielonarodowej tradycji i historii
grodu nad Odrą, z czego wynika specyficzna społeczna otwartość
miasta, jego dynamizm i gotowość do stałego podejmowania
nowych inicjatyw z najróżniejszych dziedzin życia. Wrocław
powszechnie postrzegany jest jako ośrodek niezwykle bogatej
działalności kulturalnej, osadzonej nierzadko w zabytkowej
przestrzeni placów, kościołów, budynków i sal miejskich.
Kwitnie tu życie literackie, teatralne, muzyczne, prężnie
rozwija się kultura plastyczna.
Jednym z najcenniejszych artystycznych aspektów życia
miasta jest kultura muzyczna, bogata, dynamiczna i wielostronna.
Niesie ona ze sobą wielowiekowe tradycje, doskonale obrazujące
aktywność życia muzycznego we wszystkich epokach historii
Wrocławia. Kompozytorzy oraz muzyka kościelna i miejska
dawnych wieków, dawny teatr operowy, a także stopniowo
rozwijające się kultywowanie muzyki symfonicznej, ruch
wydawniczy i koncertowy uczyniły Wrocław w dziewiętnastym
stuleciu ośrodkiem o imponującym rytmie wydarzeń muzycznych.
Z miastem związane były w XIX w. wybitne postacie świata
muzyki, jak przykładowo twórca opery romantycznej Carl
Maria von Weber czy Józef Elsner, zasłużony dla kultury
polskiej nauczyciel Fryderyka Chopina. Wielu najsławniejszych
europejskich artystów pojawiało się we Wrocławiu z gościnnymi
koncertami, wśród nich takie znakomitości, jak Niccolo
Paganini, Fryderyk Chopin, Ferenc Liszt, Richard Wagner,
Johannes Brahms czy na przełomie XIX i XX w. Richard Strauss
i Gustav Mahler. Bogate tradycje muzyczne miasta kontynuowane
były z rozmachem w wieku dwudziestym, na przekór dramatycznym
wydarzeniom związanym z II wojną światową i jej politycznymi
konsekwencjami dla narodów niemieckiego i polskiego. Ludność
polska, która przesiedlona została do Wrocławia głównie
z polskich terenów wschodnich po II wojnie światowej,
potrafiła bardzo szybko podźwignąć miasto ze zniszczeń
i odbudować jego kulturę muzyczną.
Jest to proces trwający nieprzerwanie od
1945 r. aż do dnia dzisiejszego. Na progu dwudziestego
pierwszego stulecia Wrocław jest znów znaczącym ośrodkiem
europejskiego życia muzycznego w wielu jego współczesnych
wymiarach. Jest miastem o ogromnym potencjale kulturalnym,
w którym muzyka harmonijnie wpisuje się w kontekst i dialog
z innymi dziedzinami życia i sztuki.
Fundamentem kultury muzycznej Wrocławia pozostają jego
najważniejsze instytucje muzyczne z Filharmonią Wrocławską
im. Witolda Lutosławskiego, Operą Dolnośląską i Akademią
Muzyczną im. Karola Lipińskiego na czele. Są to prężne
instytucje, zapewniające miastu systematyczny rozwój w
dziedzinie muzyki. Filharmonia w sezonie 2004/2005 świętowała
jubileusz 50-lecia, Opera Dolnośląska tradycyjnie przygotowała
premiery wielkich widowisk operowych dla wielotysięcznej
widowni w monumentalnej, zabytkowej Hali Ludowej (premiery
"Walkirii" i "Zygfryda" Wagnera). Współorganizatorem wielu
ciekawych wydarzeń jest co roku również Akademia Muzyczna,
kształcąca we wszystkich podstawowych dziedzinach kunsztu
muzycznego. W ostatnich latach mówi się o wrocławskiej
szkole kompozytorskiej, związanej ze środowiskiem Akademii
i odnoszącej sukcesy na estradach polskich i zagranicznych.
Instytucjami o wielkim znaczeniu kulturalnym są również
festiwale muzyczne, z Międzynarodowym Festiwalem Wratislavia
Cantans na czele, który podczas swojej bez mała czterdziestoletniej
działalności zasłynął w kraju i za granicą. Wratislavia
Cantans, której specjalnością są koncerty muzyki oratoryjno-kantatowej,
zaprasza zwykle melomanów do pięknych, zabytkowych kościołów
i sal miejskich, goszcząc najznakomitszych artystów z
całego świata. Życie miasta przynosi też rokrocznie edycje
szeregu innych festiwali, w tym tak zasłużonych dla polskiej
kultury, jak Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej Musica
Polonica Nova, na który zapraszani są najważniejsi współcześni
kompozytorzy polscy.
Niezwykłą popularnością cieszą się także inne gatunki
muzyczne prezentowane w ramach działalności takich instytucji
jak Teatr Muzyczny "Capitol" czy IMPART, a festiwale o
długoletniej tradycji: Jazz nad Odrą i Przegląd Piosenki
Aktorskiej są najważniejszymi tego typu imprezami w Polsce.
Pośród imprez muzycznych o krótszej historii wystarczy
wymienić festiwal Maj z Muzyką Dawną, Forum Mucicum czy
najmłodszy Międzynarodowy Festiwal Muzyki Elektroakustycznej
Musica Electronica Nova. We Wrocławiu działa wiele zespołów
muzycznych, w tym szereg chórów związanych w dużej mierze
z bardzo licznym środowiskiem wyższych uczelni, jak przykładowo
Chór Politechniki Wrocławskiej, Chór Gaudium z Uniwersytetu
Wrocławskiego i Chór Akademii Medycznej. Wielkimi tradycjami
legitymuje się zespół chóralny Cantores Minores Wratislavienses.
W ostatnich latach zaznaczył się też rozwój zespołów i
inicjatyw z kręgu muzyki dawnej. W tej dziedzinie wymienić
można takie zespoły muzyczne, jak Collegio di Musica Sacra,
Ars Cantus czy Altri Stromenti. Działają również prężnie
orkiestry kameralne, w tym orkiestra Leopoldinum i Wratislavia,
a także wiele różnorodnych stowarzyszeń muzycznych.
Dynamizm kulturalny miasta w pełni oddaje
od lat życie teatralne, toczące się w szeregu teatrów
instytucjonalnych oraz alternatywnych. Wśród wrocławskich
scen wyróżnia się Wrocławski Teatr Współczesny, Wrocławski
Teatr Lalek i Teatr Polski, w ostatnich zaś latach duże
sukcesy artystyczne odnosi Teatr Pieśń Kozła, należący
do zjawisk współczesnego teatru alternatywnego. We Wrocławiu
w latach sześćdziesiątych XX w. działał wielki reformator
teatru światowego Jerzy Grotowski i jego Teatr Laboratorium
13 Rzędów. Powstały wtedy tak słynne spektakle teatru
awangardowego, oglądane przez cały świat, jak "Książę
niezłomny" i "Apocalypsis cum figuris", przynoszące nową
wizję aktorstwa i "teatru ubogiego". Wśród wielu cyklicznych
imprez teatralnych współczesnego Wrocławia wyróżniają
się zwłaszcza Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog-Wrocław
oraz Międzynarodowy Festiwal Teatralny Kontakt, dedykowany
w szczególności teatrom Europy Środkowej i Wschodniej
w twórczej konfrontacji z teatrami Europy Zachodniej.
Wrocław jest miastem wielu muzeów i galerii. Instytucje
te z jednej strony dążą do kultywowania tradycji, z drugiej
nie brak wielu inicjatyw z kręgu sztuki najnowszej, awangardowej.
Wyróżnia się oryginalne i dynamicznie rozwijające Międzynarodowe
Biennale Sztuki Mediów WRO, będące miejscem prezentacji
sztuki nowych mediów.
135 000 studentów kilkunastu wrocławskich uczelni wyższych,
tym Uniwersytetu, Politechniki, Akademii Medycznej, Akademii
Rolniczej, Akademii Ekonomicznej, Akademii Sztuk Pięknych,
Wyższej Szkoły Teatralnej sprawia, że Wrocław jest jednym
z najważniejszych ośrodków akademickich w Polsce. Miasto
posiada ogromny potencjał naukowy i intelektualny, który
przyciąga inwestorów znakomicie wykształconymi kadrami,
w tym także w obszarze nowych technologii, z drugiej strony,
nadając specyficzny koloryt życiu kulturalnemu i artystycznemu.
Zarysowany jedynie pokrótce obraz kondycji kulturalnej
współczesnego Wrocławia przekonuje o niezwykle wysokim
potencjale artystycznym miasta. Jest to miejsce dialogu
tradycji ze współczesnością i otwarcia na najróżniejsze
zjawiska najnowszej kultury.
Jednym z najpilniejszych wyzwań, przed którym stoi Wrocław
- wyzwań o fundamentalnym znaczeniu dla kultury muzycznej
- jest stworzenie nowoczesnej Sali Koncertowej, która
służyłaby mieszkańcom i gościom odwiedzającym miasto i
wprowadziła wrocławską kulturę muzyczną w dwudziesty pierwszy
wiek. Obiekt, który ma powstać tworzyć będzie wraz z Operą
Wrocławską i jej zapleczem, pobliskim Muzeum Miejskim,
budynkiem będącym rozbudową ocalałego skrzydła dawnego
Pałacu Królewskiego oraz płytą Placu Wolności przeznaczoną
na miejsce plenerowych koncertów, swoiste Forum Sztuki,
miejsce spotkań Wrocławian, miejsce spotkań z gośćmi z
kraju i zagranicy, miejsce spotkań ze sztuką, Sala Koncertowa
oraz cały kompleks Placu Wolności stać się powinien magnesem
przyciągającym mieszkańców miasta oraz turystów z kraju
i za granicy.
Wrocław oczekuje budowli o architekturze dorównującej
klasą dokonaniom architektonicznym z lat minionych, budowli
będącej symbolem wysokich aspiracji miasta - europejskiego
centrum kultury, miasta spotkań różnych kultur i tradycji,
budowli, która obok wrocławskiego Ratusza, Hali Ludowej
czy Katedry mogłaby być wizytówką miasta, jego wyróżnikiem
i symbolem. Obiekt powinien wpisać się na listę sal koncertowych
o najwyższym prestiżu, sal o światowej klasy naturalnej
akustyce pozwalającej na kreowanie arcydzieł sztuki muzycznej
w najbardziej sprzyjających warunkach. Poza muzyką wokalno-instrumentalną
różnych epok, oraz muzyką symfoniczną, w tym także wielkimi
dziełami końca XIX i 1 połowy XX wieku rozbrzmiewać w
niej będą także utwory muzyczne wszystkich innych gatunków
od jazzu do muzyki pop. Wyposażenie sali powinno także
umożliwiać organizowanie w niej najbardziej prestiżowych
uroczystości państwowych i miejskich a także kongresów
i konferencji, które coraz częściej organizowane są w
naszym mieście.
Warto podkreślić także, że prócz zaspokojenia potrzeb
wrocławskich instytucji artystycznych i festiwali władze
miejskie oczekują, poza ewidentnym wzmocnieniem prestiżu
stolicy Dolnego Śląska, osiągnięcia konkretnego efektu
ekonomicznego w skali całego miasta: zwiększenie ruchu
turystycznego, rewitalizację znacznego terenu w bezpośrednim
centrum, w obszarze dawnych murów miejskich oraz podniesienie
atrakcyjności inwestycyjnej.
Na koniec trzeba dodać, że inwestycja obudowana jest
szeregiem programów wspomagających z dziedziny promocji,
turystyki a szczególnie edukacji kulturalnej. Niektóre
z nich są już wdrażane inne będą realizowane w najbliższej
przyszłości. Do tej pory powstało 40 nowych chórów szkolnych,
2 nowe szkoły muzyczne, kilkanaście cyklów koncertów edukacyjnych
i familijnych oraz kilka nowych festiwali o bardzo wysokim
poziomie artystycznym, w tym imprezy organizowane w miesiącach
wakacyjnych, które do tej pory były we Wrocławiu martwym
sezonem.
Podejmujemy się zadania niezwykle ważnego i wyjątkowego.
Wyjątkowego gdyż w Polsce do tej pory nie podjęto się
jeszcze nigdzie realizacji tak dużego obiektu o światowym
standardzie będącego w dodatku częścią dzielnicy sztuki
- Forum Sztuki. Ważnego, gdyż mamy głębokie przeświadczenie,
że kultura jest tym wyróżnikiem, który stanowić będzie
coraz bardziej o odrębności i tożsamości narodowej oraz
lokalnej w jednoczącej się Europie i dzisiejszym, coraz
bardziej zunifikowanym świecie.
|
|