Strona główna Portalu >>> newsy >>> NAGRODY
SARP - Nagroda Roku 2004

Dnia 24 listopada 2005 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie, przy ul. Foksal 2 odbyła się uroczystość wręczenia dorocznej Nagrody Roku oraz Nagrody Stowarzyszenia Architektów Polskich za najlepszy obiekt architektoniczny wzniesiony ze środków publicznych pod Honorowym Patronatem Premiera Rzeczpospolitej Polskiej.

 
autor:
SARP
|
06-12-05
|
źródło: www.sarp.org.pl

Gośćmi honorowymi byli m.in. Minister Transportu i Budownictwa p. Jerzy Polaczek oraz Wiceminister ds.Budownictwa p. Piotr Styczeń.

Jury w składzie:

  • arch. Małgorzata Włodarczyk - wiceprezes SARP - przewodnicząca Jury,
  • arch. Antoni Domicz SARP O/Opole,
  • arch. Dariusz Hyc SARP O/Warszawa,
  • arch. Wojciech Targowski SARP O/Wybrzeże,

    nominowało 7 obiektów z całej Polski.

Nominowane do Nagrody zostały następujące obiekty:

  • Tyskie Muzeum Piwowarstwa ul. Katowicka Tychy - Zespołu autorskiego: KONIOR STUDIO z Katowic.
  • Budynek Muzeum w obrębie Założenia Pomnikowego na terenie byłego hitlerowskiego Obozu Zagłady w Bełżcu - Zespołu autorskiego: DDJM BIURO
    ARCHITEKTONICZNE z Krakowa.
  • Apartamentowiec przy ul. Kupa 12 w Krakowie - Zespołu autorskiego: "DUDA & KRAUS" z Krakowa.
  • Państwowa Filharmonia im Artura Rubinstein'a w Łodzi - Zespołu autorskiego: ATELIER LOEGLER z Krakowa.
  • Centrum Hydroterapii w Nałęczowie - Zespołu autorskiego: Biuro Projektowe Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne z Lublina.
  • SOLAR COMPANY LTD. Zespołu autorskiego: arch. Eugeniusz Skrzypczak, arch. Filip Buszkiewicz, arch. Krzysztof Sikorski z Poznania.
  • Stacja Metra A-18 Plac Wilsona - Zespołu autorskiego: AMC - Andrzej M. Chołdzyński z Warszawy.

Jury przyznało następujące nagrody:

Nagroda Roku 2004:

CENTRUM HYDROTERAPII Nałęczów ul. Grabowa 1

Autorzy:
Biuro Projektowe Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o., Lublin

  • arch. Bolesław Stelmach

Współpraca autorska:

  • arch. Marek Zarzeczny
  • arch. Józef Śliwiński
  • tech. arch. Zbigniew Wypych

Inwestor: Zakład Leczniczy UZDROWISKO NAŁĘCZÓW S.A. Al. Małachowskiego 5,
24-140 Nałęczów

Generalny wykonawca: MITEX S.A.

Uzasadnienie:
Nagroda została przyznana za projekt budynku Centrum Hydroterapii, gdyż w opinii członków jury konkursowego autorzy projektu wykazali się ponadprzeciętnymi umiejętnościami kształtowania nowej zabudowy w tak wymagającym otoczeniu historycznym i przyrodniczym jak kompleks Zakładu
Leczniczego "Uzdrowisko Nałęczów". Odważne decyzje projektowe i konsekwencja w ich realizacji dały wysokiej klasy efekty plastyczne i przestrzenne,
dzięki którym nowy budynek kompleksu nie tylko doskonale wpisuje się w kontekst miejsca, ale w odczuwalny sposób podnosi jego jakość. Zarówno bryła
budynku jak i zastosowane materiały elewacyjne i kolorystyka nie nawiązują bezpośrednio do historycznej zabudowy będąc swoistym łącznikiem pomiędzy
przyrodą parku zdrojowego a jego budynkami. Szczególnie uwidacznia się ten efekt w rzadko spotykanej zgodności charakteru wnętrza i zewnętrza budynku, co przy dobrze przeprowadzonych relacjach budynku z jego otoczeniem daje przekonywujący efekt przenikania się tych dwóch przestrzeni.

Nagroda SARP za najlepszy obiekt architektoniczny wzniesiony ze środków publicznych pod Honorowym Patronatem Premiera Rządu RP

Za obiekt Państwowej Filharmonii im Artura Rubinstein'a, ul. Narutowicza Łódź

Zespół autorski:
ATELIER LOEGLER Sp. z o.o.

Projekt:

  • arch. Romuald Loegler

Zespół:

  • arch. Wojciech Chmielowiec
  • arch. Grzegorz Dresler
  • arch. Krzystof Siuta
  • arch. Piotr Urbanowicz

Wnętrza:

  • ATELIER LOEGLER Sp. z o. o.

Współpraca:

  • ns MOONSTUDIO Kraków

Konstrukcja:

  • inż. Jan Kozicki

Inwestor: Państwowa Filharmonia im Artura Rubinstein'a ul. Narutowicza 20/22 Łódź

Generalny wykonawca: VARITEX S.A.

Uzasadnienie:
Nagrodzony budynek zwraca na siebie uwagę zarówno czytelną strukturą funkcjonalną jak i adekwatną do przeznaczenia budynku siłą wyrazu. Oszczędne zastosowanie środków dało efekt elegancji i spójności całości założenia. Jury doceniło w szczególności konsekwentne poszukiwanie oryginalnego detalu elewacji dla budynku projektowanego w pierzei historycznej zabudowy. Zwraca również uwagę umiejętne operowanie światłem naturalnym jak i sztucznym w kształtowaniu fasad i wnętrz budynku. Zdaniem jury szczególnie godnym podkreślenia jest sposób połączenia tradycyjnych, naturalnych materiałów wykończeniowych jak drewno, szkło i stal we wnętrzach sal koncertowych z elementami ich wyposażenia technicznego i technologicznego.

Nagroda Specjalna w konkursie Nagroda Roku SARP 2004:

Założenie Pomnikowe na terenie byłego hitlerowskiego Obozu Zagłady w Bełżcu wraz z budynkiem Muzeum

Założenie pomnikowe:

  • rzeźbiarz Andrzej Sołyga
  • rzeźbiarz Zdzisław Pidek
  • rzeźbiarz Marcin Roszczyk

Budynek Muzeum:

DDJM Biuro Architektoniczne Sp. z o.o., Kraków

  • arch. Marek Dunikowski
  • arch. Piotr Czerwiński
  • arch. Piotr Uherek

Współpraca:

  • arch. Krzysztof Kliche
  • arch. Jacek Loos
  • arch. Wojciech Chmielowiec
  • arch. Piotr Michalewicz
  • arch. Paweł Natkaniec

Projekt wystawy i realizacja:

Nizio Desigin International

  • arch. Mirosław Nizio

Współpraca:

  • Patrick Gallagher
  • Tomas King

Inwestor: Rada Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa ul. Wspólna 2 00-926 Warszawa;
Amerykański Komitet Żydowski (The American Jewish Committee, New York; współpraca Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie (Holocaust Museum in Washington)

Wykonawca: "Hydrobudowa 6" S.A. ul. Skoczylasa 4, 03-469 Warszawa
Realizacja rzeźb - Pracownia Rzeźby „Bieniewo” Paweł Pietrusiński, AMK Marek Koss, Paweł Jędrzejczyk, Sylwester Piędziejewski, Andrzej Sołyga

Uzasadnienie:
W opinii jury wyróżniony projekt muzeum jest przykładem dobrego zrozumienia idei powstania Założenia Pomnikowego. Jest on też dowodem udanej współpracy zespołów rzeźbiarskiego i architektonicznego, dzięki czemu architektura muzeum stała się adekwatnym dopełnieniem założenia pomnikowego. Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, iż autorzy zarówno koncepcji Pomnika jak i projektanci muzeum uniknęli pokusy zbędnego patosu poprzez ograniczenie zakresu użytych środków i skupienie się na samej idei Założenia. Jakość uzyskanych rozwiązań przestrzennych Założenia Pomnikowego i detali muzeum stawia tę realizację na równi z jej odpowiednikami w architekturze europejskiej i światowej