Wykład,
w trakcie, którego prof., Takeyama tłumaczył pojęcie
architektury homo i heterogennej podzielony był na dwie
części. Pierwsza - w całości poświęcona analizie projektów
studenckich oraz porównaniu " sposobu postrzegania
architektury" przez Amerykanów i Japończyków w
kontekście uwarunkowań kulturowych. Ekspresja wyrażona
w twórczości młodych architektów - niezwykle odmienna
dla wyżej wymienionych środowisk ( Japonii i USA) dała
podstawę do postawienia tezy o architekturze homo i
heterogennej. Ta pierwsza - charakterystyczna dla studentów
amerykańskich zakłada tworzenie koncepcji ściśle związanej
z terenem oraz kontekstem urbanistycznym. Heterogenność
natomiast jawi się jako odważne zestawienie form o różnej
stylistyce i umieszczenie ich w przestrzeni na zasadzie
kontrastu. Taka tendencja, jak twierdzi Takeyama, bliższa
jest Japończykom.
Część druga wykładu była rozważaniem
na temat współzależności trzech czynników mających wpływ
na ostateczny kształt projektu. Powierzchnia, Metafora
i Percepcja Czasu -jako wzajemne zależne aspekty procesu
twórczego, przedstawione zostały na przykładach realizacji
z dorobku własnego profesora.
Podczas rozważań na temat Powierzchni,
istotną rolę odegrała - gra kolorem, świadcząca o możliwości
przeprowadzania częstych zmian w otaczającej nas przestrzeni,
zarówno zewnętrznej jak i wewnętrznej. Metafora to nawiązanie
do ewolucji a także, postrzeganie form architektonicznych
jako elementów składowych naszego życia codziennego.
Egzystencja organizmów żywych, uzależnionych od zmienności
przyrody i przemijania w odniesieniu do architektury
symbolizuje Percepcję Czasu.
Najważniejszą
konkluzją spotkania prof. Minoru Takeyamy ze studentami
PK było podkreślenie wagi wzajemnej komunikacji między
twórcami. Wymiana myśli ma kluczowy wpływ na jakość
architektury, która powstaje. Należy, zatem pamiętać,
że przyczynia się ona w znacznym stopniu do kształtowania
wyobraźni.
autorka Dominika Ropek