|
Wstęp
Spotkanie z profesorem Forsterem okazało się wykładem
symbolicznie podsumowującym historię cyklu "co to
jest architektura". W dniu wczorajszym minęły cztery
lata od pierwszego wykładu, który miał miejsce w Bunkrze
Sztuki w Krakowie. Warto dodać, że w ciągu tych kilku lat
odwiedziły nas tak znane postacie świata architektury jak:
Elizabeth Diller (Diller + Scofidio), Zvi Hecker, Jan Kaplicky
(Future Systems), Daniel Eisenberg, Philip Oswalt, Matthias
Sauerbruch oraz goście z Polski - Romuald Loegler, Krzysztof
Ingarden, Wojciech Markowski, Zbigniew Oksiuta, Jacek Purchla,
Marta A. Urbańska oraz inni twórcy i krytycy architektury,
których nie sposób wymienić i scharakteryzować w jednym
felietonie. Zadanie takie przejęła książka wydana w 2002
roku o znanym tytule "Co to jest architektura?".
Jak to bywa z tak rzadko spotykanymi antologiami tekstów
- książka została bardzo szybko sprzedana w całym nakładzie.
Na szczęście planowane jest wydanie części drugiej tej słynnej
antologii, gdzie pojawią się rozważania gości wykładów z
lat 2002-2005.
Wczorajsze spotkanie tradycyjnie zapowiedział Adam Budak,
który wprowadził nas do prezentacji profesora Forstera,
charakteryzując jego działania począwszy od dydaktyki na
najlepszych uczelniach architektonicznych na świecie skończywszy
na pracy jako kurator
Biennale Architektury w Wenecji w roku ubiegłym. Jak słusznie
zauważył Adam Budak, biografia Kurta Forstera jest bardzo
bogata. Forster studiował na uniwersytetach w Szwajcarii,
Niemczech, Anglii i Włoszech. Jest absolwentem historii
sztuki i architektury, literatury i archeologii uniwersytetu
w Zürichu. Kurt Forster wykładał na wielu amerykańskich
uniwersytetach (Yale, Stanford, Berkeley, Harvard) oraz
Massachusets Institute of Technology. Następnie był profesorem
na zurichskiej politechnice (ETH). Jednym z najważniejszych
momentów w jego karierze była pozycja dyrektora Kanadyjskiego
Centrum Architektury w Montrealu, najważniejszego centrum
badan architektonicznych. W 2003 roku Forster uzyskał profesurę
Gropiusa w Uniwersytecie Bauhaus w Weimarze.
Kurt Forster jest kuratorem wielu wystaw oraz sympozjów
na temat współczesnej architektury (np. Carlo Scarpa, Herzog&deMeuron).
Jako autor i krytyk, współpracował z wieloma muzeami przy
realizacji takich opracowań jak m.in. dzieła zebrane Petera
Eisenmana oraz katalog wystawy Aldo Rosiego w Muzeum Architektury
we Frankfurcie). Jego publikacje koncentrują się na włoskim
renesansie i nowoczesnej architekturze, począwszy od studiów
na temat Palladia i Giulio Romano, poprzez Le Corbusier
i Mies van der Rohe, po opracowania na temat Eisenmana,
Libeskinda, Mateo, i Gehry'ego. Jego historiograficzne opracowania
doprowadziły do pierwszego całościowego angielskiego wydania
dziel Aby Warburga. Biograficzny esej Forstera na temat
Warburga został opublikowany w wielu językach.
Prof. Kurt W. Forster podczas wykładu w
centrum Manggha
Kurt W. Forster
Jakże ważnym elementem wstępu do wczorajszego wykładu stał
się Kraków - jako miejsce-pretekst do zapytania "co
to jest architektura". Według Forstera, Kraków
i jego magia jest miastem, gdzie zawsze będziemy zadawać
to słynne pytanie. Dodatkowo my jako odbiorcy stworzymy
zwrot "co byłoby gdyby to była architektura".
Naturalną kontynuacją takiego toku myślenia jest końcowe
stwierdzenie, a raczej bardzo ważne zapytanie "czy
jest (tutaj) architektura". Oczywiście zakładamy,
że architektura istnieje wszędzie wokół nas, co pozwala
na zadawanie tytułowego pytania. Mimo wszystko Forster chce
pokazać w sposób kalejdoskopiczny - różnice kreujące ciągle
zmieniającą się architekturę na świecie. Owe różnice i zmiany,
ciągłe przekształcenia powodują wielką trudność w wyznaczeniu
wspomnianych różnic oraz cech charakterystycznych przestrzeni
w danym czasie oraz miejscu.
Podczas wykładu stale pojawia się czasownik "odkryć",
który podkreśla ideę ciągłego poznawania architektury. Co
ważne, odbywa się to od wieków dzięki różnorakim publikacjom.
Forster uważa, że architektura zawsze zależy od mediów.
Sięgając 500 lat wstecz, pokazuje nam, że budynki i inne
elementy przestrzeni zawsze istniały w książkach, albumach,
na mapach i innych wydawnictwach (przykład "Cztery
księgi o architekturze", Palladio. Jego dzieła
nie zaistniałyby tak bardzo bez wspomnianych publikacji).
By nie zajmować słuchaczy tylko i wyłącznie historią, nasz
mówca w sposób bardzo płynny przenosi się do czasów współczesnych
pokazując biurko Jacquesa Herzoga. Z laptopem oraz biletem
lotniczym na pierwszym planie tworzy się sylwetka dzisiejszego
architekta i jego łączność z mediami (ważnymi do wspomnianych
500 lat).
W dalszej części swojego wykładu, profesor Kurt W. Forster
rozważa i analizuje architekturę różnych twórców takich
jak Paxton, Mies van der Rohe, Aldo Rosi, Frank Lloyd Wright
oraz Peter Eisenman (czytany przez Forstera odwrotnie...
namnesiE). Ogólnym wnioskiem
z tej prezentacji jest zdanie, że architekt chce zawsze
wywołać reakcję u odbiorcy. Czy osiągnie to poprzez budynek
oparty o zasadę "podstawa - podpora i dach"
(przykład "Crystal Palace" połączony z projektami
Miesa van der Rohe oraz analizami domu z Karaibów) czy
też forma kolumny wbitej niczym meteor z kosmosu w wenecką
kamienicę (mającą później kontynuację w projektach Aldo
Rosiego prezentowanych na wykładzie jako przykłady obserwacji
samego architekta) - to zawsze architekt będzie osobą,
która decyduje o kreowaniu przestrzeni, a co za tym idzie
wpływaniu na ogromne rzesze odbiorców.
Wykład Kurta Forstera zawierał ciekawą kompilację idei
oraz projektów, od prostych form geometrycznych po bardzo
skomplikowane elementy architektury ruchu. Porównanie Eisenmana
do Gehrego, prowadzące do oczywistych wniosków, że jako
architekci określamy atmosferę miejsca, pokazały elementarne
zasady określające pracę architekta, jako twórcy kreującego
przestrzenie będące środkiem do uzyskania wspomnianej atmosfery
wyrażającej się w codziennych aspektach używania architektury.
Pytania
W odpowiedzi na pytania publiczności Kurt Forster podkreślił,
że optymalnym działaniem architekta byłaby mniejsza troska
o technologię, materiały i zasady, a większa porcja ryzyka
przy próbach odkrywania nowych dróg w wielu działach architektury.
Do takich działań Forster zalicza zarówno praktykę - projektowanie,
ale również badania nad tworzonymi formami (podobnie jak
robi się w innych naukach - przykład muzyki oraz medycyny).
Pojęcie ryzyka pojawia się po raz drugi przy pojęciu prezentacji
architektury. Otóż według Forstera konieczność podejmowania
ryzyka przy pokazach architektonicznych to warunek sukcesu.
Współczesna prezentacja architektury to bardzo skomplikowane
połączenie wielu technik wystawienniczych i multimedialnych,
do których należy zawsze dołączać dyskusję. Bez prowokowania
do rozmowy na temat architektury nie uda nam się stworzyć
dobrego systemu prezentacji.
"Co to jest architektura" według Kurta
Forstera
Niczego nie zyskamy
szukając definicji architektury.
W każdych czasach
dla każdej grupy ludzi jest to coś innego.
Jest ona niezbędnym
i nieodzownym elementem rozwoju cywilizacji.
Architektura
wiąże się praktycznie z każdym odniesieniem i elementem
świata.
Jest ona żywa i idzie
w wielu kierunkach.
Naszym zadaniem jest obserwowanie w jakich to właśnie kierunkach
podąża współczesna architektura. I tylko własne badania
i skojarzenia świadczą o nas jako architektach i osobach
związanych z tą wspaniałą dziedziną.
Fotoreportaż z wykładu:
/zdjęcia prawnie chronione - wykorzystywanie za zgodą
Redakcji Portalu W-A.pl/
Tekst i
fotografie Kazimierz Kwasek
|
|