|
Tradycyjnego wstępu do wykładu dokonał Adam
Budak - kurator cyklu Co to jest Architektura.
Słusznie stwierdził on, iż wykład tak znanego architekta
jak Hani Rashid to bardzo istotny moment w czteroletniej
już historii seminariów z serii What is Architecture, podczas
których gościliśmy w Krakowie tak znanych architektów jak
Elizabeth Diller (Diller + Scofidio), Zvi Hecker, Jan Kaplicky
(Future Systems), Matthias Sauerbruch, Volode & Pistre.
Adam Budak zarysował wszystkim obecnym gościom (a było ich
wielu - sala w dniu wczorajszym była wypełniona rekordowo)
sylwetkę architekta, który za moment miał rozpocząć prelekcję.
Hani Rashid wraz z zespołem Asymptote praktykuje na granicy
architektury i sztuki, traktując architekta jako profesję
twórczą w znaczeniu wielu dziedzin sztuki. Rashid wyznacza
jakby nowe trajektorie w dziedzinie tworzenia architektury.
W sposób automatyczny, tworząc własny, komputerowy i multimedialny
system tworzenia koncepcji projektowej - architekt staje
się przedstawicielem pokolenia XXI wieku.
Adam Budak przypomina nam najważniejsze projekty
i realizacja Asymptote - HydraPier w Holandii, Univers Theater
w Danii, National Courthouse w Groningen, Library of Alexandria
w Egipcie, Moscow State Theater oraz Los Angeles West Coast
Gateway, Guggenheim Centre for Art and Technology oraz the
Eyebeam Museuam of Art and Technology w Nowym Jorku, the
Columbia University Graduate School of Fine Arts, muzeum
Mercedes Benz w Sztutgarcie, salon BMW w Monachium, centrum
kulturalne w Tours, muzeum sztuki współczesnej w Aarhus,
Museum Narodowe Korei w Seulu, muzeum historyczne w Tohoku
oraz Children's Science Museum w Hamburgu.
Kurator wykładu wspomina także
o bardzo ważnych pracach i poszukiwaniach Asymptote, które
wyznaczają nowe standardy designu wirtualnego. Projekt wirtualnej
podłogi handlowej dla giełdy nowojorskiej jako jeden z najbardziej
ambitnych przedsięwzięć Asymptote w dziedzinie multimediów
rozszerza zarówno pole architektury, jak i interaktywnych
mediów cyfrowych. NYSE (New York Stock Exchange) Virtual
Trading Floor jest pierwszym przykładem zastosowania w pełni
interaktywnej architektury wirtualnej. Projekt autorstwa
Asymptote dla Wirtualnego Muzeum Guggenheim to dostępny
w Internecie interaktywny environment architekturalny wygenerowany
w celu doświadczenia sztuki stworzonej specjalnie dla medium
cyfrowego. Asymptote zaprojektowało także Knoll A3 - nowy
system biur dla Knoll International, będący próbą zastosowania
nowych technologii i futurystycznych tendencji w otoczeniu
biurowym, oraz A3i - w pełni interaktywną wielowymiarową
stronę internetową dla produktu A3. Klientami Asymptote
w dziedzinie designu światła i produktu są m.in. Artemide
i Alessi, wiodące światowe firmy nowatorskiego wysokiej
jakości designu.
Hani Rashid rozpoczął swój wykład od
przypomnienia nazwy swojego biura - Asymptote.
Nie bez powodu odsyła nas do dwóch linii, których biegnący
w nieskończoność charakter pozwala nam przypuszczać, że
się nigdy nie spotkają. Na wstępie Rashid chce pokazać wszystkim
obserwatorom, że głównym narzędziem pracy jego i jego zespołu
jest komputer jako mechanizm tworzenia współczesnej architektury.
Formy, przetworzone karoserie samochodów, o różnej skali,
przechodzące transformacje, tworzone są właśnie dzięki nowoczesnym
technologiom. Cała seria form nazwanych M-Scape, B-Scape,
I-Scape - znajduje swój wyraz w postaci realizacji Documenta
XI w Kassel (FluxSpace 3D), gdzie rolowane formy M-Scape
posiadają na sobie animacje miast (Nowy Jork oraz Hong-Kong).
Powstaje efekt 'rolowania przez miasto', z dodatkowymi elementami
dźwiękowymi - rozmów ludzi zarejestrowanych w Nowym Jorku
oraz Tokio.
Kolejnymi przykładami opisanymi przez
naszego gościa były pawilon ceramiczny oraz sklep z modą
w centrum Nowego Jorku. Pierwszy z projektów to pokazanie
i co najważniejsze zrozumienie ceramiki w całkiem nowy i
odmienny sposób. Pawilon ceramiczny o skomplikowanej formie
3D, pokryty został kafelkami, a w samej zewnętrzności pokazały
się dane tworzące ponownie ruchomą architekturę.
Drugą realizacją jest sklep Carlosa Miele w Nowym Jorku.
Tak samo jak oryginalne i niepowtarzalne są projekty ubrań
z kolekcji tego twórcy, tak samo nowatorski i oryginalny
miał być projekt tego sklepu, galerii mody. W pierwszej
fazie projektowania powstała niemalże książka - połączenie
mody z architekturą, seria studiów mających na celu zrozumienie
siebie nawzajem - architekta twórcy i mistrza ubioru również
twórcy w pełnym tego słowa znaczeniu. Po wielu wspomnianych
analizach form powstała zmaterializowana struktura, którą
podkreślają dzieła sztuki czyli projekty Carlosa Miele.
Ubrania zostają w ten sposób wyniesione do rangi wielkiego
dzieła, rzeczy prawie tak ważnej jak elementy kościółka
Bramantego, na którym to wzorowali się architekci przy projekcie
tego sklepu.
Instalacja w Muzeum Gugenheima wraz
z przewodnią spiralą ławki dla gości muzeum zaczyna jakby
dialog między widzem a całym systemem prezentacji. Powstaje
instalacja, którą w sposób całkiem uzasadniony można by
nazwać low-fi, aniżeli hi-fi. W budynku Wrighta stworzyli
pewnego rodzaju otwory - przejścia do pomieszczeń wideo,
przesuwając oglądającego do całkiem nowych przestrzeni ekspozycyjnych.
Świat BMW w Monachium to przygoda architektów
z życzeniem inwestora, by "człowiek scalił się lepiej
z samochodem", co sam projektant uważa za swego rodzaju
perwersję. Miała powstać architektura związana z autami
znanego bawarskiego producenta BMW - architektura z kamienia
i betonu, forma o wielu znaczeniach. Architekci zaproponowali
bardzo nowatorską strukturę zahaczającą o wspominane elementy
M-Scape. Budynek stworzony był w sposób bardzo ciekawy.
W zamierzeniu twórców mieliśmy do niego wjeżdżać, bez wind
i schodów, a samo wnętrze budynku miało być torem jazdy
próbnej, przyjaznym dla klienta i jego rodziny, która w
utęsknieniu czeka na nowy model rodzinnego samochodu.
Po przegraniu konkursu w Monachium
- Asymptote przeniosło się swoim nowym mercedesem do Stuttgartu
gdzie zespół zajął się opracowaniem koncepcji muzeum motoryzacji
właśnie dla firmy Mercedes. Stworzyli miejsce, kubaturę,
gdzie jednym okiem w przestrzeni ruchomej ogarnąć można
cały zakres wystawianych elementów (w tym przypadku formy
'Mercedes-Scape').
Jednym z ważniejszym zrealizowanych
projektów jest dla Asymptote pawilon HydraPier w Holandii
(dla miasta Haarlemmermeer). Jako wynik konkursu architektonicznego
powstała forma dosyć ciekawa by ściągnąć do niej widza leniwie
przechadzającego się po alejkach pobliskiego parku. Wejście
z wodą w dachu, basen widoczny od spodu, oraz spora ilość
wodospadów (na szybach) oraz wody płynącej po nieregularnym
dachu to zabiegi powodujące, że projekt HydraPier jest warty
zapamiętania i dalszej interpretacji - dialogu budynku z
krajobrazem oraz zanurzenia widza pod tę symboliczną wodę.
Na koniec warto pokazać prezentowane
przez architekta - założenia METAMORPH czyli zagospodarowanie
sporej ilości kubatury na Biennale w Wenecji oraz całkiem
odmienny od wszystkich - wirtualny projekt nowojorskiej
giełdy.
W samej Wenecji Asymptote przymierzało się do zainstalowania
dużej ilości form i koncepcji, co niestety zostało okrojone
w sposób całkiem naturalny dla pracy architekta czyli poprzez
budżet. Mimo to, powstały całkiem ciekawe bryły - czerwony
trakt prowadzący widzów oraz wewnętrzne realizacje czyli
płynne elementy ekspozycyjne stanowiące dla uczestnika wrażenie
bycia w innym miejscu.
Wirtualna
Giełda w Nowym Jorku to natomiast całkiem inny przykład
architektury. Z jednej strony niezrealizowany w świecie
rzeczywistym, z drugiej jednak istnieje on w świecie wirtualnym.
Co ważne - ten koncept był projektowany z myślą o niematerialnych
grupach elementów takich jak gigabajty danych i megaherce
szybkości procesorów. Stąd też długo dyskutować można czy
projekt NYSE jest architekturą zrealizowaną czy też pozostałą
na zawsze w sferze koncepcji.
Z tego co
mówi Hani Rashid oraz wielu przedstawicieli pokolenia epoki
informacji i komputerów, do których sam się zaliczam, stwierdzić
można, że projekt NYSE to całkiem udana realizacja, i to
do tego zauważona w świecie, publikowana i omawiana w wielu
magazynach. Możemy się tylko zastanowić czy takie wirtualne
twory wystarczą nam - konsumentom XXI wieku, bo przecież
dopóki nie przeniesiemy się do cyfrowego modułu - zawsze
będziemy potrzebowali materialnego otoczenia architektury,
którego w sensie dosłownym projekt NYSE nigdy nie zagwarantuje.
Niewątpliwie
Asymptote należy do najbardziej nowoczesnych i najlepszych
grup projektowych na świecie, a sam Hani Rashid jest człowiekiem,
który nie jest w stanie brnąć wyznaczonymi przez korporacje
drogami - on sam je wyznacza, zwłaszcza w dziedzinie sztuk
pięknych, a przede wszystkim architektury. Na pytanie końcowe
'Co to jest Architektura?" Hani Rashid z Asymptote
odpowiedział:
'To Obsesja, bo zmusza cię do wszystkiego'.
tekst & foto:
Kazimierz Kwasek
|
|