Strona główna Portalu >>> newsy >>> WHAT IS ARCHITECTURE
..:: portal www.w-a.pl oficjalnym patronem medialnym cyklu ::..
Anne Lacaton, Philippe Vassal i ich idee - HABITER

        W dniu wczorajszym gościem Adama Budaka, kuratora cyklu wykładów "co to jest architektura" była Anne Lacaton z biura Lacaton Vassal Architects (Francja).

 
autor: Kazimierz Kwasek
|
12-03-05
|
źródło: własne

Adam Budak - kurator

       W sposób tradycyjny - Adam Budak, kurator cyklu wykładów "Co to jest architektura" powitał wczorajszego gościa Anne Lacaton z biura Lacaton Vassal Architects.
Anne Lacaton - jedna z najciekawszych postaci współczesnej architektury francuskiej, ukończyła Ecole d'Architecture de Bordeaux (1980) oraz otrzymała dyplom w dziedzinie planowania miejskiego uniwersytetu w Bordeaux (1984). Wraz z Jeanem Philippem Vassalem założyła w 1987 roku biuro Lacaton Vassal Architects. Biuro przez nich prowadzone to czołówka współczesnej architektury francuskiej.
       Projekty architektoniczne Lacaton Vassal zdobyły wiele nagród, m.in., nominacje do Mies van der Rohe Award (1997) za budynek biurowy w Grenoble, Grand Prix National d'Architecture Jeune Talent przyznawana przez francuskie ministerstwo kultury (1999). Lacaton Vassal byli też finalistami Mies van der Rohe Award w 2003 roku za projekt przebudowy Palais de Tokyo w Paryżu. Wśród zrealizowanych projektów na największą uwagę zasługują Dom Latapie we Floriac (1993), Centrum dzienne dla dorosłych w Begles (1994), Dom w Lege w Cap Ferret (1998), Uniwersytet Sztuki i Nauk Humanistycznych w Grenoble (1995-2001), kawiarnia Centrum Architektury w Wiedniu (2001), Palais de Tokyo, Centre for Contemporary Creation w Paryżu (2001), budynek biurowy w Nantes (2002) oraz domy w Mulhouse (2001-2003).
       Cecha charakterystyczna wszystkich projektów biura Lacaton&Vassal jest koncentracja na funkcjonalnych i estetycznych aspektach stosowanych materiałów, które w większości przypadków sprawiają wrażenie industrialnych, naturalnych i surowych. Oszczędne wykorzystanie kolorów harmonijnie koresponduje z częsta inkorporacją naturalnych elementów otoczenia. Drzewa wyrastają z podłogi i przebijają sufit domu w Lege, podczas gdy inne projekty przestrzeni mieszkalnych włączają trawę i brud w podłogowy wzór wewnętrznych patio.

Anne Lacaton, cetrum Manggha, 11.03.2005

Anne Lacaton - gość

       Swój wykład Anne Lacaton poświęca problemowi MIESZKANIA ("HABITER"). Najważniejsza jest realizacja projektu, stąd też zdecydowała się na pokazanie gotowych budynków i struktur zaprojektowanych przez ich zespół.

       Pierwszy projekt to dom Latapie we Floriac z 1993 roku, o małym budżecie (ok. 65.000 Euro). Osoby zlecające tę realizację początkowo kierowały się w stronę projektów domów gotowych (z katalogów), by z czasem zdecydować się na zakup projektu indywidualnego właśnie u Lacaton Vassal Architects, dla których te koncept był pierwszym wyzwaniem projektowym od momentu otwarcia własnego biura.
Ogólnie rzecz biorąc problemem projektu był kosztorys, a dokładnie brak funduszy na odważne i nowoczesne formy architektoniczne. Powstawało kilka koncepcji. Każde następne stawały się coraz bardziej ekonomiczne by finalnie decyzją architektów i inwestorów powstał budynek o nowoczesnej i bardzo industrialnej formule użycia konstrukcji stalowych oraz pleksiglasów. Przestrzeń domu zależna jest od pory roku. Większe kubatury odczuwamy w lecie, gdy do domu wliczyć możemy dodatkową przestrzeń wielofunkcyjnej szklarni, natomiast w okresie chłodów budynek zamyka się i odrzuca wspomnianą część otwartą. Dom jest strukturą bardzo mobilną poprzez wieloraką możliwość kreacji pomieszczeń. Widać tutaj nastawienie architekta na planowanie formy lekkiej i przezroczystej, która poprzez swój charakter daje się bardzo łatwo dostosować do potrzeb mieszkańców. Ponadto dom jest jakby efektem pewnego rodzaju cieć budżetowych - w minimalnym kosztorysie powstaje luksus poprzez dużą przestrzeń, kubaturę dającą wolność dla danego klienta. Niewątpliwie architekci długo szukali właściwej formy biorąc pod uwagę życzenia przyszłych mieszkańców oraz zwracając uwagę na opisywany niski budżet, by finalnie dodać swoje własne przemyślenia. Anne Lacaton uważa, że nie ma problemu środków do tworzenia architektury. Przy odpowiednich chęciach można dojść do koncepcji, która będzie zakładała bardzo odważne i dobre rozwiązania przy jednoczesnej minimalizacji kosztów.

Dom Latapie we Floriac z 1993

Dom Latapie we Floriac z 1993

       Budynek centrum sztuki (projekt Centre for Contemporary Creation z 2001) powstały około 1937 roku to kolejny projekt, który mieliśmy okazję oglądnąć podczas wczorajszego wykładu. Od momentu przeniesienia eksponatów z działu sztuk współczesnych do Centrum Pompidou, wspomniana budowla miała różne funkcje wystawiennicze. W latach '90 nastąpiło przerwanie robót budowlanych związanych z renowacją budynku, a samo muzeum zaczęło szybko niszczeć. Ministerstwo Kultury zdecydowało się zadbać to tę historyczną strukturę angażując do stworzenia nowej koncepcji muzeum - Lacaton Vassal Architects. Główna idea to pozostawienie otwartych przestrzeni z bardzo małą liczbą interwencji, stworzenie budynku otwartego dla publiczności - mieszkańców Paryża, turystów i wszystkich chętnych, którzy zjawią się tutaj by oglądać wystawy sztuki współczesnej. Można śmiało stwierdzić, że i tym razem mała ilość zdecydowanych działań w kreowanym, nowym miejscu daje bardzo pozytywny efekt. Nasuwają się jednak o istotę pracy architekta, bo przecież po podsumowaniu wszystkich działań widzimy budowlę surową, otwartą, różniącą się od stanu pierwotnego głównie wykończeniem (niezbędnym do działania budynku jako muzeum - ocieplenie, ogrzewania, wentylacja, wzmocnienie konstrukcji). Na szczęście efekt końcowy broni w sposób znaczący pracę Lacaton Vassal Architects - budynek znakomicie pełni swoją funkcję, przyciągając dużą ilość zwiedzających przy budżecie mniejszym biorąc pod uwagę tylko remont tego wielkiego założenia muzealnego, a nie całkowite wyburzenie i kreację nowych struktur.

Centre for Contemporary Creation w Paryżu (2001)

       Kawiarnia w Wiedniu (kawiarnia Centrum Architektury w Wiedniu z 2001) to projekt realizowany w dzielnicy muzealnej. Bardzo charakterystyczne sklepienia zostały pokryte tradycyjnymi indyjskimi ornamentami. Przestrzeń pozostałą wypełniono meblami. Tłumaczenie proste, a efekt widoczny jest na załączonej fotografii.

Kawiarnia, Wiedeń (2001)

       Dom nad wodą nie zaburza krajobrazu miejsca. Kontekst pozostaje prawie niezmieniony zwłaszcza poprzez zabieg pozostawienia drzew, które przebijają wszystkie warstwy poziome domu. Fundamenty, podłogi, stropy i dach są jakby podziurkowane przez przyrodę. Co ciekawe - architekci nie mogli zapomnieć o naturalnych ruchach drzew, które są przecież tak zależne od wiatru i innych czynników. Konstrukcja domu nie jest skomplikowana. Projekt zakłada stworzenie wielu otwartych przestrzeni, które podporządkowane są całkowicie pejzażowi. Do samego końca nie wiemy czy jesteśmy wewnątrz domu czy też już poza nim.

Przyrodą górą

       Jeden z ostatnich projektów to mieszkania socjalne na zachodzie Francji - 1500 domów robotniczych wybudowanych 150 lat temu. Lacaton Vassal przystąpili do konkursu na zaprojektowanie 60 dodatkowych przestrzeni mieszkalnych. Doświadczeni w cięciu kosztów stworzyli budynek bardzo otwarty, z wydzielonymi mieszkaniami o bardzo różnorodnej architekturze. Struktura już zrealizowana to prawie sukces biura Lacaton Vassal, gdyż prawie udało zminimalizować koszty przy bardzo ciekawym efekcie znanego już domu otwartego, ze szklarniami, bardzo przejrzystego i nowoczesnego. Niewątpliwie jest to architektura bardzo nowoczesna, z pewną ilością tradycyjnych kształtów, które na szczęście nie wpływają zbytnio na projektowane przez Lacaton Vassal Architects struktury, pozostawiając je do końca nowatorskimi rozwiązaniami o nietypowych założeniach formalnych i materiałowych.

Co to jest architektura według Anne Lacaton

       Okazuje się, że bardziej ważne jest dla niej pytanie jaki sens ma architektura dla społeczeństwa. Widać tutaj większe zaangażowanie w kreację przestrzeni publicznych dla ludzi aniżeli form monumentalnych i wyniosłych dla samej idei projektowania i kreacji architektury.

Film

       Tuż po wykładzie, mieliśmy możliwość oglądnięcia 55 minutowego filmu o pracy Lacaton Vassal. Niewątpliwie było to doskonałe uzupełnienie wykładu, gdyż poznaliśmy Jeana Philippa Vassala. Wspólne przemyślenia Anne i Philippa bardzo wyjaśniły współczesną wizję architektury marki "Lacaton Vassal Architects". Można śmiało założyć, że w najbliższych latach ich biuro będzie zdobywać kolejne nagrody architektoniczne, biorąc pod uwagę dwunastoletni okres prac i ogrom projektów, przemyśleń i medali oraz nagród dotychczas zdobytych.

Fotoreportaż z wykładu:
/zdjęcia prawnie chronione - wykorzystywanie za zgodą Redakcji Portalu W-A.pl/

Tekst i fotografie Kazimierz Kwasek