Strona główna Portalu >>> newsy >>> PROJEKT
Ruszyła modernizacja ronda Mogilskiego

Brak tramwajów, zwężenia i zamknięcia ulic, drogi zastępcze, objazdy - przez najbliższe dwa lata trzeba się liczyć z gigantycznymi korkami między centrum Krakowa a Nową Hutą. Dziś ruszyła największa inwestycja w mieście - remont ronda Mogilskiego.

 
by Kazek K /
Jerzy Kłeczek
Gazeta.pl
13-07-2004
|
14-07-04
|
skomentuj artykuł
|
wyślij artykuł
|
wydrukuj artykuł
 

Przebudowa tego skrzyżowania związana jest z projektowanym ostatnim odcinkiem tzw. Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, który pobiegnie od ronda Grzegórzeckiego, przez Mogilskie, przejdzie tunelem pod ul. Lubomirskiego oraz dworcem PKP i dojdzie do projektowanej pętli przy ul. Kamiennej.

- Najtrudniejszy i najbardziej pracochłonny element tego odcinka to gruntowna przebudowa ronda Mogilskiego - uważa Iwona Parzniewska z Agencji Rozwoju Miasta, która jest inwestorem zastępczym dla gminy Kraków.

Drugi poziom

Zakres prac jest olbrzymi, dlatego potrwają aż do połowy 2006 r. Najważniejsza zmiana to wpuszczenie tramwajów sześć metrów pod powierzchnię ziemi. Pozwoli to uniknąć przecinania się torowisk z ulicami i ułatwi wjazd w tunel pod ul. Lubomirskiego. Dzięki temu poprawi się przepustowość węzła i bezpieczeństwo na rondzie, które obecnie jest najniebezpieczniejszym miejscem w Krakowie. Na samym jego środku, po usunięciu całej ziemi, powstaną perony przesiadkowe dla pasażerów tramwajów. Kursować tam będą zarówno zwykłe linie (między Mogilską a Lubicz) jak i szybkie (od al. Powstania Warszawskiego do tunelu). Do przystanków zaprowadzą schody i pochylnie. Dla osób niepełnosprawnych czy starszych zainstalowane zostaną windy, a rowerzystom przejazd we wszystkich kierunkach umożliwią ścieżki rowerowe. Na środku ronda oraz w okolicy hotelu Ibis odsłonięte zostaną fragmenty murów XIX-wiecznej austriackiej fortyfikacji, która jest teraz ukryta pod ziemią. Po przebudowie rondo bardziej przypominać będzie trójkąt - taki jego kształt ułatwi przejazd na ul. Lubomirskiego. Wyloty ze skrzyżowań poszerzone zostaną nawet do czterech pasów ruchu, a na każdym pojawi się zatoczka dla autobusów MPK.

Etapy

- Wymogiem miasta było utrzymanie komunikacji w czasie prowadzenia prac - mówi Józef Zabrzeski, szef budowy z ramienia Guerisu, tureckiej firmy, która wygrała przetarg na inwestycję wartą 33 mln euro.

Nie będzie się jednak dało uniknąć czasowego wyłączania linii tramwajowych, zamykania ulic i objazdów po drogach zastępczych. Aby zminimalizować utrudnienia, prace podzielono na sześć etapów.

I etap - od 14 lipca 2004. Choć według harmonogramu prac zatwierdzonego przez ARM prace ruszają dopiero dziś, już od kilku dni trwa przekładanie instalacji podziemnych (na razie robi to tylko MPEC), szczególnie na końcu ul. Lubicz, Beliny-Prażmowskiego, częściowo ul. Mogilskiej i na ul. Powstania Warszawskiego. Wycięte zostaną drzewa na rondzie, rozpocznie się również wywózka ziemi. Ruszą także prace przy połączeniu ronda z istniejącym tunelem pod ul. Lubomirskiego.

II etap - od 15 września 2004. Oprócz kontynuacji rozpoczętych robót obejmuje budowę tymczasowego torowiska tramwajowego, rozpoczęcie prac na tzw. Rogatce Mogilskiej oraz zamknięcie ul. Mogilskiej, bo tam rozpoczną się roboty drogowe.

III etap - od 27 stycznia 2005. Tramwaje jeździć już będą po tymczasowym torowisku, a samochody po trasach technologicznych na ul. Powstania Warszawskiego. Nadal zamknięta będzie ul. Mogilska, rozpoczną się prace przygotowawcze do budowy wiaduktów.

IV etap - od 27 kwietnia 2005. W czasie gdy ruch odbywać się będzie po tymczasowych trasach, wykonywane będą nawierzchnie docelowych tras.

V etap - od 17 października 2005. Dokończenie prac budowlanych, budowa chodników, ścieżek dla pieszych i rowerzystów, prace wykończeniowe przy nowym torowisku tramwajowym.

VI etap - od 12 stycznia 2006. Prace wykończeniowe przy nowym układzie drogowym, montowanie oznakowań i sygnalizacji świetlnej, wykańczanie ciągów komunikacyjnych; a wiosną pojawi się nowa zieleń. Nowy układ komunikacyjny gotowy będzie około połowy roku.

Utrudnienia

- Każdy etap składa się z wielu podetapów. Utrudnień i nowej organizacji ruchu będzie co niemiara, nie da się teraz podać wszystkich - twierdzi Józef Zabrzeski.

Pierwsze problemy pojawią się jednak dopiero w przyszłym tygodniu. Na razie zmiana nastąpiła na końcu ul. Kopernika: pomiędzy zakrętem a ul. Lubicz (przy ogrodzie botanicznym) obowiązuje teraz ruch w obu kierunkach, by do biura i placu budowy mogły podjeżdżać samochody i maszyny drogowe.

Kłopotów z przejazdem w najbliższych latach jednak na pewno nie zabraknie i już teraz lepiej znaleźć trasę zastępczą, by omijać to miejsce szerokim łukiem. Będzie to o tyle trudne, że pomiędzy Nową Hutą a Śródmieściem pozostaną tylko trzy drogi.


więcej informacji i dokładny rozpis ETAPÓW tej realizacji w Gazeta.pl
źródło Gazeta.pl