http://www.sklep.w-a.pl/books_details.php?id=84
Przedmowa:
Pierwszego grudnia 1999
r. jednomyślną decyzją Komitetu Światowego Dziedzictwa
podkrakowskie Sanktuarium pielgrzymkowe w Kalwarii Zebrzydowskiej,
jako wybitny przykład historycznego krajobrazu komponowanego,
wpisane zostało na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury
i Natury UNESCO. Obok niezaprzeczalnych, wyjątkowych w
skali światowej wartości, reprezentuje ono w tym rejestrze
dóbr kultury nie odnotowany dotychczas, fascynujący nurt
kulturowy, jakim były w przeszłości i są obecnie krajobrazowe
fundacje kalwaryjskie.
Początki fenomenu kalwaryjskiego
jako rozwiniętego typowo europejskiego zjawiska, datuje
się na koniec XV w., choć pierwsze jego sygnały pojawiły
się już w okresie średniowiecznych wypraw krzyżowych.
Związany był także z nowatorskim ówcześnie modelem pobożności
chrześcijańskiej św. Franciszka z Asyżu. Najbujniejszy
rozwój tych obiektów przypada na czas kontrreformacji,
kiedy to powstały najwspanialsze europejskie sanktuaria
kalwaryjskie, stając się instrumentem propagandy katolickiej,
przeciwstawiającej się ruchom protestanckim. W okresie
późniejszym obyczaj ten stracił nieco na intensywności,
lecz nigdy nie zanikł, a w ostatnich latach dają się zauważyć
pewne sygnały renesansu pobożności kalwaryjskiej, niosące
z sobą fundowanie kolejnych, nowych kalwarii.
Szczególnie dużo kalwarii
powstawało w przeszłości w takich krajach europejskich
jak: Włochy, Hiszpania, Portugalia, Niemcy, Austria, Słowacja,
Węgry, Polska. Łączyła je zazwyczaj uniwersalna idea naczelna,
skupiająca się wokół kultu Męki Chrystusa wraz z osadzeniem
jej w symbolicznych realiach krajobrazowych Jerozolimy
i Ziemi Świętej (patrz il. 1). Widoczna jest ona we wszystkich
obiektach tego gatunku niezależnie od lokalnych, regionalnych
tendencji stylowych, dając w efekcie dzieła sztuki i świadectwa
obyczajowości wspólne dla najszerzej rozumianego europejskiego
dziedzictwa kulturowego.
Nasza polska Kalwaria
Zebrzydowska w tym łańcuchu sanktuariów pielgrzymkowych
łączących w sobie przejawy twórczości architektonicznej,
urbanistycznej, ogrodowo-parkowej, malarstwa i rzeźby,
rzemiosła artystycznego, teatru plenerowego i obrzędowości
pielgrzymkowej - wysuwa się na miejsce czołowe w całych
zasobach kalwaryjskich. Stało się tak za sprawą perfekcyjnej,
wręcz mistrzowskiej, realizacji w lokalnym terenie założeń
ideowych przełożonych na finezyjny język manierystycznego
parku krajobrazowego . Potwierdza ona w ten sposób trwałe
miejsce Polski w chrześcijańskiej kulturze europejskiej,
w jej uniwersalnym wymiarze.
Wszystkie fundacje kalwaryjskie,
niezależnie od czasu ich powstania, lokalizacji, rozmiarów
przestrzennych kompozycji krajobrazowej i poziomu artystycznego
obiektów architektoniczych i ich wyposażenia, jawią się
w konkretnych europejskich pejzażach jako miejsca szczególne,
o nadzwyczajnej sile "magicznej". Wyłaniają
się one z bujnej zieleni lokalnych krajobrazów jako teatry
wyobraźni, wyspy ciszy i kontemplacji, przemieniające
się w momentach uroczystości religijnych w miejsca rozbrzmiewające
pieśnią i modlitwą zbiorową pielgrzymów. Zlokalizowane
najczęściej na terenach górskich, stanowią pokojowe bastiony
wiary katolickiej ludów europejskich, jako znak krajobrazowy
górujący nad rozległą okolicą. Pozwalają one językiem
artystycznym zapoznawać się z prawdami wiary, sensem życia
człowieka, wskazują drogi poszukiwania kontaktu z Bogiem.
Dają jednocześnie znakomitą możliwość obcowania z walorami
przyrody oraz z wartościami twórczości artystycznej różnych
epok i kręgów kulturowych, złączonych zawsze naczelną
ideą kultu Męki Pańskiej i kultu Matki Bożej, a także
innych świętych. Co więcej, strefa krajobrazowego sacrum
wymusza na użytkownikach bezwzględne poszanowanie przyrody
i osadzonych w niej dzieł artystycznych. Sanktuaria kalwaryjskie,
w znacznej części zachowały się do dzisiaj w dobrym stanie,
w większości z nich trwa ruch pielgrzymkowy. Inne, nieco
zapomniane, zaskakują swym istnieniem w odludnych krajobrazach
różnych krajów europejskich, stanowiąc współcześnie klejnoty
obyczajowości, wiary i działalności artystycznej człowieka
z epok minionych ukierunkowanej na chwałę Boga, a także
na poszanowanie przyrody.
Polska należy do krajów
europejskich o najmocniej rozwiniętym ruchu kalwaryjskim,
a sanktuarium pasyjno-maryjne w Kalwarii Zebrzydowskiej
osiągnęło wyżyny artystyczne gatunku, stawiając kulturę
polską w rzędzie równoprawnego z innymi krajami europejskimi
partnera, który oferuje światu dzieła najdoskonalsze.
I choć tylko Kalwaria Zebrzydowską reprezentuje na Liście
Światowego Dziedzictwa europejski fenomen kalwaryjski,
to także inne polskie kalwarie posiadają wybitne walory
artystyczne, w niektórych szczegółowych rozwiązaniach
przewyższające nawet Kalwarię Zebrzydowska, żeby wspomnieć
tylko np. dolnośląskie Wambierzyce, górnośląską Górę Świętej
Anny, kaszubskie Wejherowo (patrz il. 4), bieszczadzką
Kalwarię Pacławską, wileńskie Werki, a także kaszubskie
Wiele.
W zamierzeniu autorki
publikacja poświęcona polskim kalwariom powinna w pewnym
przynajmniej zakresie przybliżyć szerokiemu kręgowi Czytelników
te fascynujące obiekty krajobrazowe. Szczególnie chodziłoby
o zwrócenie uwagi na ich warstwę kompozycyjną, a więc
pejzażową postać sanktuariów-ogrodów, które, jeśli stanowiły
przedmiot badań specjalistów (poza pracami autorki), to
tylko w odniesieniu do tradycyjnie najpopularniejszych
miejsc pielgrzymkowych. Badania te prowadzono raczej z
punktu widzenia analiz właściwych historii sztuki, a więc
dotyczących rozwiązań architektonicznych poszczególnych
kaplic i kościołów oraz ich wyposażenia malarskiego, rzeźbiarskiego,
snycerki, złotnictwa i innych przejawów rzemiosła artystycznego.
Tymczasem fundacje kalwaryjskie wniosły wybitny wkład
w formowanie zjawisk artystycznych zaliczanych głównie
do kategorii dzieł ogrodowych, w ich specyficznej odmianie
sakralnych (pielgrzymkowych) parków krajobrazowych.