|
Tradycją już
jest, iż wstępem do wykładu zajął się Adam Budak - kurator
cyklu "Co to jest Architektura?". Przedstawił
on wydarzenia związane z wykładem Philipa Ursprunga - a
więc prezentacje filmów o architekturze Herzog & de
Meuron. Zapowiedział także kolejne spotkania z serii "What
is Architecture", a dokładnie wykład Georgesa Teyssot
"Prosthetic Architecture. An Environment for the Technobody",
który odbędzie się 5 kwietnia o godzinie 18.00. Dowiedzieliśmy
się również o planowanej wystawie fotografii modeli Coop
Himmelblau (Gerald Zugmann, Architectural Projects). Adam
Budak zapowiedział wykład Philipa Urspunga jako kontynuację
wątku architektury szwajcarskiej (wystawa styczeń - luty,
Manggha) oraz przedstawił sylwetkę wykładowcy.
Philip Ursprung (ur.
1963, Baltimore), absolwent Freie Universitat w Berlinie
(1993). Obecnie jest profesorem historii sztuki na wydziale
architektury Politechniki w Zürichu (ETH). Wykłada na Uniwersytecie
Genewskim, Kunsthochschule Berlin-Weissensee, Hochschule
der Künste Berlin oraz na Uniwersytecie w Bazylei. Jest
autorem m.in. Grenzen der Kunst: Allan Kaprow und das
Happening, Robert Smithson und die Land Art (Munich:
Silke Schreiber, 2002), Kritik und Secession, as Atelier:
Kunstkritik in Berlin zwischen 1890 und 1897 (Basel:
Schwabe, 1996) oraz współautorem wraz z Kathariną Schmidt
katalogu wystawy "White Fire - Flying Man: Amerikanische
Kunst in Basel 1959-1999", Museum für Gegenwartskunst,
Basel (Basel: Schwabe, 1999). Ostatnio Philip Ursprung zredagował
tom Herzog & de Meuron. Natural History, który
towarzyszy wystawie "Herzog & de Meuron: Archaeology
of the Mind", zorganizowanej przez Ursprunga w Kanadyjskim
Centrum Architektury (CCA) w Montrealu (2000-2004).
Na samym początku wykładu
Philip Ursprung przywołuje jedną z realizacji zespołu
Herzog & de Meuron, a dokładnie Magazyn firmy Ricola
(Ricola Storage Building) zaprojektowany w roku 1986, natomiast
zrealizowany w roku 1987. Budynek ten to magazyn w pełni
zautomatyzowany, który został zlecony przez firmę Ricola
AG z Laufer. Podkreślone zostaje tutaj pewne uwarunkowanie
- niedostępność tego budynku od wewnątrz. Z uwagi na pełną
automatyzację magazynowania składników ziołowych (używanych
przez Ricola do produkcji słodyczy) - w magazynie tym nie
ma miejsca dla ludzi. Cały odbiór tego budynku to tylko
i wyłącznie percepcja z dystansu. Jak napisali autorzy w
roku 1988 - "widoczny z zewnątrz i co ważne z dystansu,
budynek odbierany jest jako jednostka charakterystyczna,
która może być odebrana jako jednostka magazynująca. Panele
Eternit (nie mylić z azbestowi płytami, przyp. KK) są większe
u góry, a mniejsze u dołu, co tworzy pewne podkreślenie
kompozycji i oddzielenie struktur dolnych (wychodzące fundamenty
podtrzymują główną fasadę) i górnych (gdzie drewniana konstrukcja
odkrywa boksy z blachy ocynkowanej mieszczące się wewnątrz
budynku)".
Philip Ursprung nie opisuje nam zbytnio konkretnych realizacji Herzog & de
Meuron, nie dokonuje on też chronologicznej analizy projektów
tego zespołu architektów. Opowiada nam jak wielki postęp
zrobiło biuro Herzog & de Meuron w latach '80 i '90.
Biuro powstałe w roku 1978 teraz posiada zespół ponad 200
osobowy z wieloma oddziałami na całym świecie. Co ciekawe
Philip Ursprung bardzo krytycznie podchodzi do minimalistycznych
realizacji Jacquesa Herzoga i Pierra de Meurona, co dziwi słuchającego, zważywszy, że minimalne koncepcje
tego zespołu zaowocowały otrzymaniem nagrody Pritzkera w
roku 2001! Jak jednak można było przypuszczać - coś tknęło
Philipa Ursprunga do zainteresowania się architekturą tego
słynnego team'u architektów. I tak stało się pod koniec
lat '90, gdy odwiedził on miasto Eberswalde w Niemczech,
gdzie zrealizowana została Biblioteka Szkoły Technicznej
w Eberswalde. Projekt został wykonany w latach 1994-1996,
natomiast realizacja to lata 1997-1999. Zleceniodawcą projektu
był Land Brandenburgia, reprezentowany przez Ministra Kultury.
Poza Herzogiem i de Meuronem, projekt wykonywali: Harry
Gugger , Philippe Fürstenberger, Andreas Deuter, Katsumi
Darbellay, Susanne Kleinlein oraz Yvonne Rudolf.
Jak to określił Ursprung
- "poczułem wstrząs, który przyćmił moje wcześniejsze
odczucia, związane z architekturą minimalną Herzog &
de Meuron". Budynki masywne na zdjęciach są tak
naprawdę bardzo szare, delikatne i kruche, są jakby podobne
do duchów i co ważne ich charakter genialnie rozrywa przestrzeń.
Nasz wykładowca analizuje dokładnie fasadę Eberswalde Bibliothek,
gdzie w panele betonu wtłoczone są zdjęcia. Jacques Herzog
mówił, iż nasącza budynek zdjęciami i tworzy on nową przestrzenność.
Powstają bardzo fotogeniczne i ciekawe budowle.
W kolejnej części wykładu
Philip Ursprung przypomina znany wszystkim Crystal Palace
i mówi o jego elastyczności i wielofunkcyjności, z jednoczesnym
zarzuceniem braku takowych w budynkach Herzog & de Meuron.
Trudno się z nim nie zgodzić, jeżeli przywołuje on takie
nazwy jak "wooden house" czy też "dom dla
pisarza" i inne. Jednakże, nie można się w tym dopatrzyć
jakichkolwiek negatywnych cech architektury - takie mają
zlecenia i tak projektują. A co podkreśla Ursprung - wszystkie
dzieła nie funkcjonują bez kontekstu. Herzog & de Meuron
zawsze biorą pod uwagę miejsce i czas w jakim tworzą i co
najważniejsze nigdy nie projektują tego samego i tego co
inni - ich strategia to ZAWSZE INACZEJ - byleby nie zostać
zaszufladkowanym.
[przykłady na wykładzie: dom PRADA - Japonia, Fünf Höfe
- Niemcy, Prywatna Galeria Goetz - Niemcy, Dom w Leymen
- Francja, Winiarnia Dominus - Kalifornia, USA]
Na koniec otrzymujemy informacje
o wystawach związanych z Herzog & de Meuron ("une
exposition concue per Rem Zaugg - Herzog & de Meuron"
- centrum Pompidou, Paryż oraz wystawa autorstwa Ursprunga
- "Herzog & de Meuron: Archaeology of the Mind").
W swojej wystawie Philip Ursprung ustalił kilka zasad -
żadnych dokumentacji, rzutów rysunków, wystawa to zbiór
'rzeczy' związanych z pracownią Herzog & de Meuron.
Każdy przedmiot ma opis, choć i tak zadaniem odwiedzającego
jest stworzenie własnego obrazu całości wystawy poprzez
percepcję poszczególnych eksponatów. Prezentowane 'rzeczy'
osłonięte zostały wyginanym i jakby delikatnym pleksiglasem.
Co ciekawe zebrane materiały to nie tylko elementy autorstwa
architektów Jacquesa Herzoga i Pierra de Meurona - są to
także elementy z całego świata i z dziejów ludzkości, które
w znaczny sposób przyczyniły się do ukształtowania się sylwetek
wspomnianych architektów. Prezentacje te są poparte ekspozycją
fotograficzną, oraz dziełami różnych artystów XX wieku.
Wykład Ursprunga ciekawie
oprowadza nas po twórczości zespołu Herzog & de Meuron
- od negacji ich minimalizmu poprzez charakterystykę całości
po fascynację ich indywidualizmem i systemem poszukiwania
formy. Jest to na pewno interesujące podejście do charakterystyki
danego twórcy, które zdecydowanie odbiega od wykładów, w
których wykładowca od pierwszej do ostatniej minuty tylko
i wyłącznie chwali architekta prezentując jego projekty
od najstarszego do najbardziej aktualnego, lub odwrotnie.
opracował Kazimierz
Kwasek, 8 marca 2004 roku
Zapraszam
do oglądania zdjęć z wykładu.
Zapraszam również na wykład Georgesa Teyssota już 5 kwietnia
2004 o godzinie 18.00 (również w centrum Manggha).
Portal www.w-a.pl / www.wydzial-architektury.com jest
patronem medialnym cyklu "Co to jest Architektura"
foto Manggha - Kazek K
Foto Ricola oraz Eberswalde Bibliothek - The Pritzker
Architecture Prize Website
|
|