|
W
swym wykładzie, a dokładnie w jego pierwszej części Peter
Pakesch skupił się nie tylko na budynku Kunsthaus ale także
całym mieście, kontekście i jego analizie architektonicznej.
Otóż Graz jest punktem gdzie stykają się bardzo niepowtarzalne
kultury - włoska, bałkańska oraz węgierska. Przez takie
zróżnicowanie sztuki Graz jest od wielu lat otwarty na wszelkie
rodzaje architektury. Do tego dochodzi fakt, iż większość
instytucji w tym mieście zlokalizowana jest w starym budownictwie.
Daje to dodatkowy bodziec do poszukiwań nowych form. Stąd
też od wczesnych lat 60' władze, mieszkańcy i architekci
interesują się sztuką współczesną i są na nią bardzo otwarci.
Mimo to minęło wiele lat, zanim zdecydowano się na taką
inwestycję. Dopiero trzeci konkurs wyłonił tak dojrzałą
(wg Pakescha) koncepcję, która została zaakceptowana przez
jury konkursowe.
Peter Pakesch
podkreśla rolę fasady budynku i jej multimedialność - ważność
budynku w tkance miejskiej. Wspomina o zaproszeniu do projektu
twórców z Niemiec, którzy mieli zająć projekcjami elewacji.
Jednakże z uwagi na swoją funkcję (dyr. artystyczny) nasz
wykładowca bardzo szybko koncentruje się na wnętrzach muzeum.
Peter Pakesch przede wszystkim zwraca naszą uwagę na indywidualizm
pomieszczeń Kunsthaus Graz i ich różnicę od tradycyjnych
muzeów. Pojawiają się nowe definicje przestrzeni opierające
się na multifunkcji jakże nowoczesnych poziomów wystawienniczych.
Trudno jest według Pakescha kreować wystawy w nieortogonalnych
układach pomieszczeń. Z drugiej jednak strony daje to nieskończoną
liczbę możliwości działania ze sztuką, liczbę zależną tylko
i wyłącznie od doświadczenia osób przygotowujących wystawę.
Dana przestrzeń jest adaptowana z czasem. Kuratorzy wystaw
muszą się przyzwyczaić do tak oryginalnych wnętrz wystawienniczych.
Nie wszystkie wystawy muszą być udane w pełni. Podczas przygotowania
każdej z prezentacji pracownicy Kunstahaus Graz będą spotykać
się z nowym problemami i wyzwaniami. Mimo trudności w kreowaniu
wystaw w tak indywidualnych wnętrzach Peter Pakesch uważa,
że w następnych latach spotkamy coraz więcej budowli naśladujących
nieortogonalne systemy pomieszczeń wystawienniczych.
Podczas pierwszej
wystawy w Kunsthaus Graz głównym problemem rozważanym przez
twórców było postrzeganie sztuki. Około sto dzieł, czterdziestu
artystów miało po części odpowiedzieć na pytanie jak postrzegamy
sztukę - wg Pakescha jeden z największych wielopłaszczyznowych
problemów. Podczas tej wystawy po raz pierwszy okazało się
jak wygodne wnętrza stworzyli architekci oraz jak dużo możliwości
kreacji przestrzeni wystawienniczych kryje się na dwóch
poziomach Kunsthaus Graz.
Kolejne wystawy
będą się starały kontynuować problem percepcji sztuki. W
najbliższym czasie będzie można oglądać wystawę Very Lutter
(Inside In, do 2 maja 2004) - fotografię - odbitki kreowane
w przestrzeni negatywu przedstawiające architekturę oraz
związane z nią przestrzenie w tym bardzo ogromne środki
transportu. Równocześnie w Kunsthaus Graz prezentowana jest
'ściana' autorstwa Sol LeWitta, swoiste zmaganie się z abstrakcją,
sztukę, którą naprawdę trudno jest nazwać konstruktywizmem.
Sol LeWitt storzył 70 metrowej długości ścianę, która w
bardzo specyficzny sposób wiję się w pomieszczeniach Kunsthaus
Graz. Instalacja, a nawet architektura, bo tak z pewnością
można nazwać pracę Sol LeWitta została przygotowana specjalnie
dla tego muzeum i z pewnością bardzo wpłynie na odwiedzających
gości.
Pod koniec wykładu
Adam Budak dodał, iż nierozłącznym elementem Kunsthaus Graz
są elementy dźwiękowe. Co jedną godzinę w promieniu 400
metrów od budynku słyszalny jest indywidualnie kreowany
dźwięk, który po 5 minutach zanika tworząc wrażenie głębokiej
ciszy. Jest to niezmiernie ważny element i to nie tylko
według twórców obiektu - także sami odwiedzający opowiedzieli
się za elementami dźwiękowymi i potwierdzili, że potęgują
one wrażenie i odbiór sztuki.
**********************************
Peter Pakesch oraz Colin
Fournier odwiedzili Kraków w związku z serią wykładów (z
cyklu CO TO JEST ARCHITEKTURA) związanych z nową realizacją
Kunsthaus w Grazu, Austria. Z uwagi na różne podejście do
tej budowli (twórca - architekt oraz dyrektor artystyczny
- użytkownik) usłyszeliśmy dwie bardzo ciekawe analizy samego
budynku oraz procesu jego powstawania. Na koniec mieliśmy
możliwość oglądnięcia bardzo ciekawego filmu pokazującego
jak projektowany i budowany był Kunsthaus Graz. Podsumowaniem
tych wykładów może być pytanie czy Kraków jest zdolny to
takich inwestycji? Peter Pakesch odpowiedział, iż Kraków
ma wielką szansę na rozwój w kierunku miasta sztuki, jednakże
musi to kiedyś nastąpić. Czy jednak nastąpi?
|
|