POLSKI
PAWILON - EXPO 2005 AICHI, JAPONIA
1. Nagroda
w ogólnopolskim otwartym konkursie
zorganizowanym przez
Krajową Izbę Gospodarczą w Warszawie
INGARDEN & EWÝ ARCHITEKCI,
SP. Z O.O.
31-126 KRAKÓW, UL. GRABOWSKIEGO 5/3, TEL +48 (12) 632
80 10
AUTORZY :
dr inż. arch. Krzysztof Ingarden
art. plast. Aleksander Janicki (wystawa)
WSPÓŁPRACA AUTORSKA:
mgr inż. arch. Jacek Ewý
ZESPÓŁ PROJEKTOWY:
mgr inż. arch. Piotr Urbanowicz, mgr inż. arch. Piotr
Hojda,
mgr inż. arch. Grzegorz Smogulecki, mgr inż. arch. Bartosz
Haduch,
mgr inż. arch. Piotr Chuchacz, mgr inż. arch. Benedykt
Bury, mgr inż. arch. Rafał Chowaniec (K3)
mgr inż. arch. Dominik Starzycki, stud. Maciej Wierzbiński
model fizyczny: Wojciech Nowicki (Nowe Sudio);
współpraca przy rzeźbie : Tomasz Urbanowicz
KONSTRUKCJA I BRANŻE:
Ove Arup & Partners, Warszawa
WSPÓŁPRACA W JAPONII:
ADH Architects - Makoto Shin Watanabe
konstrukcja : Mark Lenczner
Kankyo Engineering (M&E)
I. Idea
projektu
Pawilon Polski
został jest zaprojektowany jako przestrzeń metaforyczna
podporządkowana głównemu hasłu Expo 2005 Aichi: "Macierz
natury - sztuka życia - ekologia" oraz wiodącemu
tematowi polskiej prezentacji "Dostrzeż Piękno"
eksponującemu sylwetkę Fryderyka Chopina i kopalnię soli
w Wieliczce.
Elementami kreującymi tę przestrzeń są: eksperymentalna
wiklinowa elewacja oraz usytuowany wewnątrz budynku symboliczny
przekrój przez Polskę : od morza na północy po górskie
szczyty na południu. Konsekwencją tego pomysłu jest podział
przestrzenny pawilonu - na przestrzeń "nad powierzchnią
ziemi" - przestrzeń, w której prezentowane będą za
pomocą projekcji multimedialnych tematy związane z postacią
Chopina, z polską muzyką, literaturą, sztuką, zabytkami,
polskimi miastami itd., i przestrzeń "pod powierzchnią",
w której prezentowana będzie komnata wyłożona autentycznymi
blokami solnymi z Wieliczki.
Elewacja pawilonu zdefiniowana jest za pomocą prototypowej
technologii opartej o modularny układ przestrzennie wygiętych
stalowych ram oplatanych białą wikliną. Ma ona za cel
wyrażenie dynamicznego a zarazem zrównoważonego rozwoju
współczesnej Polski, w którym współbrzmi tradycja, ekologia,
rękodzieło oraz współczesna technologia i sztuka, jest
połączeniem tendencji "high -tech" i "low-tech".
Kształt fasady generowany jest za pomocą modelowania komputerowego,
a jej wykonanie powierzone będzie polskim artystom rękodzielnikom.
Jest to pierwsze i całkowicie nowatorskie zastosowanie
wikliny do realizacji fasady budynku.
II. Koncepcja wnętrza i wystaw
1. Wejście
do pawilonu
Strefa wejścia tworzy forma będąca kontynuacją bryły fasady
wprowadzającą zwiedzającego do środka pawilonu.
2. Przestrzeń
wystaw i prezentacji - Forum
Wnętrze zaprojektowano w formie układu tarasowego nawiązującego
do głównej idei ekspozycji, przez który widz prowadzony
jest łagodną rampą - od poziomu wejścia po umownie potraktowaną
przestrzeń gór. Poziom zerowy spełniać ma rolę sceny a
tarasowa forma "przekroju przez Polskę" stanowić
ma amfiteatr przeznaczony do realizacji następujących
funkcji: prelekcje i spotkania, małe formy koncertowe,
projekcje filmowe, instalacje multimedialne:
A. Instalacja
multimedialna pt. "Chopin"
Głównym elementem instalacji wenątrz przestrzenhi "forum"
jest szklana rzeźba - unoszącego się ponad sceną fortepianu.
Jest ona sercem instalacji muzyczno-projekcyjnej. Od niego
każda z projekcji weźmie swój początek, rozchodząc się
po powierzchni całego pawilonu zgodnie z logiką falowego
rozchodzenia się dźwięku. Projektowane na wszystkie ściany
forum obrazy zharmonizowane są z muzyką i przedstawiają
sylwetkę Chopina.
B. Instalacja
multimedialna pt. "Echo"
Składa się z mikrofonu oraz siedmiu rzutników umieszczonych
w płaszczyźnie tarasowo wznoszącej się platformy. Dźwięk
uruchamia rzutniki i echo. Obrazy uruchamiane sekwencyjnie,
od najbliższego umieszczonego blisko sceny po ostatni
umieszczony na górze wzniesienia imitując rozchodzące
się echo zarazem wyznaczając zwiedzającym drogę do przejścia.
Każdy z podświetlanych miejsc posiada osobny rodzaj projekcji.
Poszczególne obszary, w sposób impresyjny pokazywać mają
fragmenty Polski widziane z lotu ptaka z wkomponowanymi
obrazami najbardziej reprezentatywnych motywów dla danej
krainy czy miasta.
3. Przestrzeń
wystawowa - Wieliczka
U szczytu wzniesienia zaplanowane jest wejście do kopalni
soli w Wieliczce. To przestrzeń ograniczona jest z jednej
strony skalistą formą "gór" na najwyższym poziomie
platformy, z drugiej ścianą boczną pawilonu. W formie
iluzyjnej obrazować ma wnętrze kopalni.
Winda lub schody sprowadzają zwiedzających w dół.
4. Hol
wyjściowy, Punkt informacyjny, sklep
W strefie wyjścia, na poziomie parteru, znajdować się
ma hol z punktem informacyjnym, sklepem oraz sanitariatami.
III.
PROJEKT ELEWACJI
Projekt elewacji
pawilonu jest próbą artystycznej interpretacji wiodących
tematów wystawy światowej EXPO 2005 i ilustruje kilka
możliwych poziomów interakcji pomiędzy człowiekiem, sztuką,
techniką a naturą.
Założeniem projektu było znalezienie i wykorzystanie do
celu realizacji pawilonu niekonwencjonalnych naturalnych
materiałów tradycyjnie wytwarzanych i przetwarzanych w
Polsce. Na dodatek materiałów, których produkcja i przetwórstwo
nie degraduje środowiska naturalnego i jest wyrazem lokalnej
tradycji i ciągłości kulturowej. Materiałem takim jest
wiklina. W Polsce istnieje kilka zagłębi wikliniarskich,
osad i wsi, które tradycyjnie zajmują się uprawą i przetwórstwem
wikliniarskim (np. Rudnik nad Sanem, rejony pod Poznaniem).
Materiał ten wyplatany ręcznie, staje się elastycznym
i podatnym na przestrzenne formowanie tworzywem, idealnym
dla realizacji założonego w projekcie celu.
Forma elewacji z siatki wiklinowej została określona w
procesie łączącym tradycyjne rękodzieło z najnowszą techniką
komputerową. Dynamiczny kształt elewacji ma na celu stworzenie
wrażenia przenikania i ciągłości przestrzeni wnętrza i
zewnętrza. Komputerowo zdefiniowane płaszczyzny elewacji
i ścian, o 2-kierunkowym wygięciu, zostały podzielone
na poziome elementy modułowe o wymiarach 60 x 180cm. Stalowe,
odpowiednio wygięte ramki o tych wymiarach definiują pole
do wyplotu poszczególnych elementów elewacji. Praca nad
wypleceniem tak zdefiniowanych kształtów jest wykonywana
przez lokalnych rzemieślników z osad tradycyjnie zajmujących
się wikliniarstwem.
Wiklinowa forma przestrzenna zawieszona przed budynkiem
jest utrzymana w kolorystyce złamanej bieli, naturalnej
barwie specjalnie wybranego gatunku polskiej wikliny (Salix
sp.). Dolną część fasady tworzą punktowo mocowane tafle
szkła lub plexi z kolorowym nadrukiem obrazującym "przekrój
przez warstwy kulturowe Polski". Wzór nadruków oparty
będzie na kompozycji kolorowych punktów "pikseli"
różnej wielkości, przy czym każdy punkt będzie obrazował
historię i współczesność polskiej sztuki i kultury.
Wypowiedzi
K. Ingardena:
"Ten
projekt to kolejne wyzwanie i okazja do realizacji architektonicznych
wizji w Japonii, w kraju gdzie kształtowała się moja architektoniczna
wyobraźnia. Ponadto projekt pawilonu wystawowego jest
niepowtarzalną okazją na sprawdzanie pomysłów eksperymentalnych,
czy też całkowicie nowatorskich - jak na przykład idea
fasady wiklinowej."
"Fasada zostanie zrealizowana za pomocą całkowicie
nowatorskiej technologii. Jest to płaszczyzna uformowana
z wyplotu wiklinowego na modularnym systemie lekkich ram
stalowych wygiętych dwukierunkowo. Jest to połączenie
"high-tech" z "low-tech". Za pomocą
nowoczesnego oprogramowania komputerowego modelowana jest
forma fasady. Na podstawie tych rysunków przygotowane
zostaną formy stalowe, które następnie oplecione zostaną
białą wikliną, przez rękodzielników z kilku tradycyjnych
ośrodków wikliniarskich w Polsce. Jest to pierwsze i całkowicie
nowatorskie zastosowanie wikliny do realizacji fasady
budynku. Taka forma elewacji metaforycznie wyraża dynamiczny
a zarazem zrównoważony rozwój współczesnej Polski, w którym
wątek ekologiczny przeplata się z tradycją, sztuką i najnowocześniejszą
technologią."
"Do współpracy przy projekcie zaprosiłem znakomitego
artystę Aleksandra Janickiego. Z jego ostatnich prac wymienić
należy wspaniałą wystawę multimedialną opartą o motywy
japońskiej sztuki, zrealizowaną z okazji wizyty japońskiej
pary cesarskiej w Centrum Manggha w Krakowie. Współpraca
nasza jest bardzo ciekawa i wzajemnie inspirująca. Uznaliśmy,
że w naszym pawilonie należy stworzyć dwie odrębne przestrzenie
- "nadziemną i "podziemną". Ta pierwsza
przedstawia świat kultury, opartą o obraz i dźwięk, zaś
druga - świat natury - komnatę solną z Wieliczki. W przestrzeń,
jaką mamy do dyspozycji wstawiony został pomniejszony
do skali pawilonu "przekrój przez Polskę". Zwiedzający
przechodzą przez Polskę pokonując trasę od morza do Tatr.
W różnych miejscach na tej trasie prezentowane będą multimedialnie
wybrane miasta. Gdzieś pomiędzy Krakowem a Tatrami widzowie
schodzą pod ziemię, windą zjeżdżają w dół i znajdują się
w Wieliczce. Jej ściany będą wykonane z prawdziwych bloków
solnych."