Light of Tomorrow
HONOURABLE
MENTIONS
Mariusz Nowak
PLANSZA
1 projektu plik pdf
PLANSZA
2 projektu plik pdf
Jury międzynarodowego
konkursu architektonicznego "Light of Tomorrow", organizowanego
przez Europejskie Stowarzyszenie Edukacji Architektonicznej
(EAAE), Międzynarodową Unię Architektów (UIA) oraz firmę
VELUX, wyróżniło pracę Mariusza Nowaka, studenta Wydziału
Architektury Politechniki Wrocławskiej. Wyniki konkursu
zostały ogłoszone w Światowym Dniu Architektury, 1 października,
w zabytkowej fabryce czekolady L'Usine w Paryżu.
Do konkursu
nadesłano 258 prac ze 106 ośrodków akademickich 27 krajów.
Jury przewodniczył Glenn Murcut - laureat Pritzker Prize,
najbardziej prestiżowego wyróżnienia architektonicznego.
Tematem tegorocznej edycji konkursu było znaczenie światła
dziennego. Nagrodzono prace 10 autorów, wśród nich Mariusza
Nowaka.
Przed
uczestnikami konkursu postawiono zadanie polegające na
zaproponowaniu własnej interpretacji znaczenia światła
dziennego w projektowaniu architektonicznym. Konkursowi
przyświecała idea stawiania odważnych pytań zamiast poszukiwania
odpowiedzi i ostatecznych rozwiązań.
Oczekiwaniom
jury najlepiej sprostał student architektury z Oslo Claes
Heske Kornas. Praca Norwega to próba nowatorskiego zdefiniowania
pojęcia muzeum jako miejsca łączącego artystę, jego twórczość
oraz architekturę - przestrzeń ekspozycji. Projekt został
wsparty doświadczeniami autora z dziedziny wideo-artu.
Wyróżniona
praca studenta z Wrocławia to abstrakcyjny, wręcz poetycki
koncept, refleksja odbiegająca od technologicznego podejścia
do zagadnienia, inspirowana szeroko ujętą tematyką konkursu
"Light of Tomorrow". Projekt studenta architektury z Wrocławia
koncentruje się na zachowaniu światła uwięzionego w małej,
zamkniętej przestrzeni. Projekt zgłoszony do konkursu
powstał pod opieką dr inż. arch. Stanisława Lose.
- Bardzo
rozległy temat konkursu spowodował, że moja propozycja
nie dawała konkretnej odpowiedzi na postawione zadanie.
Jest raczej próbą ukierunkowania myśli, odpowiedzią stawiającą
pytania. Mała forma, która musiała się w końcu pojawić,
jest w zasadzie szkicem przemyśleń. Nie jest konkretnym
rozwiązaniem, może być ich wiele: wnętrze, wizja sklepienia,
mały przedmiot - mówi o swoim projekcie Mariusz Nowak.
Prace
konkursowe były niezwykle zróżnicowane. Niektórzy uczestnicy
podeszli do kwestii światła jako zjawiska przyrodniczego,
inni podkreślali jego bardziej duchowy aspekt, jeszcze
inni zajęli się kontekstem kulturowym i zróżnicowaniem
geograficznym. Projekty uwzględniały różne rodzaje światła
- od Skandynawii i jej nieco przygaszonego północnego
światła, po jasne, wyraziste światło występujące w południowej
części Europy - co odzwierciedla również złożoność kontekstu
kulturowego zjawiska, jakim jest sama architektura.
Inspiracją
do wyboru tematyki konkursu stało się sformułowanie "Where
there is light, there is life" ("Gdzie jest światło, tam
jest życie"). W myśl tej maksymy firma VELUX, jeden z
organizatorów konkursu, od 60 lat dostarcza nowatorskie
rozwiązania w celu promowania idei mieszkalnego poddasza,
jako optymalnej przestrzeni do życia. Dzięki wynalezieniu
okna dachowego przez założyciela firmy Villuma Kanna Rasmussena
oraz ścisłej współpracy ze środowiskiem architektów z
całego świata, VELUX jest globalnym liderem w produkcji
okien do poddaszy.