Uczestnicy
mieli za zadanie zaprojektować Muzeum Tadeusza Kantora
przy Placu Szczepańskim oraz most - galerię sztuki na
Wiśle pomiędzy ulicą Mostową na Kazimierzu a ulicą Brodzińskiego
w Podgórzu. Zainteresowanie było ogromne, prace napływały
z całego świata m.in. Niemiec, Australii czy Boliwii a
przesyłali je zarówno zawodowcy jak i studenci. Jury oceniło
w sumie 64 opracowania dotyczące muzeum, 74 projekty mostów
i 9 autorskich posterów biorących udział w forum wystawowym.
W przypadku Muzeum Kantora tylko laureaci I-go miejsca
odpowiedzieli na pytanie " kim jest dla mnie Kantor?"
wyrażając to w formie prezentowanego budynku w postaci
ogromnego, betonowego prostopadłościanu bez okien. Grand
Prix otrzymali Katarzyna i Marcin Charciarkowie. "Forma
obiektu wyrażająca architektoniczne marzenie o zdecydowanym
użyciu materiału jakim jest beton" - tak brzmiało
uzasadnienie werdyktu przyznającego główną nagrodę państwu
Charciarkom.
Temat mostu - galerii najtrafniej, zdaniem jury, przedstawiła
Sabine Kukiel i Tobias Eckert z Niemiec ukazując wieloelementowy
obiekt o surowej, rytmicznej konstrukcji.
Udział w forum polegał na przedstawieniu plakatu dotyczącego
miejsca sztuki w mieście na dowolnym przykładzie. W tym
przypadku oceniający postanowili nie przyznawać I-go miejsca,
ze względu na dość ogólne i szkicowe potraktowanie tematu
przez niektórych uczestników. Przyznano natomiast 4 wyróżnienia,
jedno z nich przypadło Konradowi Matyjaszkowi, studentowi
V roku naszego wydziału za "(..) dowcip przy użyciu
nowoczesnych rozwiązań".
Konkurs fotograficzny w kategorii "Warszawa"
wygrał Konrad Pustuła a w kategorii "Rotterdam"
- Agnieszka Kubik. Na zakończenie biennale wręczono Nagrodę
Publiczności.
Widzom najbardziej spodobało się projekt mostu - galerii,
otoczonego elementami kompozycyjno - przestrzennymi w
postaci kropel rosy, autorstwa Anny Krukowieckiej - Brzęczek,
Michała Krupy, Dominiki Kuśnierz - Krupy i Łukasza Wesołowskiego.
Tekst Dominika
Ropek
Poniżej
prezentujemy serię zdjęć z Biennale Architektury w Krakowie
oraz Protokół Końcowy opracowany przez Jury konkursu.
Portal W-A.pl był patronem medialnym tego wydarzenia.
Staraliśmy się na bieżąco relacjonować wszystkie imprezy
X Biennale w Krakowie. O kilku z nich będziemy pisać w
najbliższych dniach (np. wystawa Sinsen Panoramy, wykład
Cezarego Bednarskiego i inne). Mamy nadzieję, że goście
Portalu W-A.pl są zadowoleni z jakości wszystkich reportaży.
Na koniec mamy "małą" uwagę do organizatorów
Biennale. Podczas przemówienia otwierającego X Biennale
Architektury Kraków 2004, w sobotę o godzinie 16.00, Prezes
SARP Kraków, arch. Krystyna Łyczakowska jako patronów
medialnych (wymienienie oraz podziękowania) wymieniła
Architekturę Murator, Archivoltę, Telewizję Polską, Gazetę
Wyborczą ... nie mówiąc nic o Portalu W-A.pl oraz znajomym
serwisie Ronet.pl. Cóż... nic to dla nas poza pewną
nauczką na przyszłość by lepiej pilnować tego czego wymagamy
do innych, dając tak wiele od nas.
Tekst W-A.pl
PROTOKÓŁ
KOŃCOWY
Wykupiono ponad
200 szt. warunków konkursowych w trzech kategoriach.
Wpłynęło łącznie 147 prac w tym:
- na konkurs: Muzeum Tadeusza Kantora - 64 prace
- na konkurs: most galeria sztuki - 74 prace
- na konkurs: forum - 9 prac
Prace nadeszły z następujących
krajów:
Australia
Austria
Boliwia
Grecja
Liban
Niemcy
Polska
Stany Zjednoczone Ameryki
Ukraina
Wielka Brytania
Włochy
W dniu 14 października
2004 roku obradowało Międzynarodowe Jury w składzie:
Luciano Semerani - przewodniczący Jury
Cezary Bednarski
Andrzej Bulanda
Andrzej Duda
Reimund Fein
Maciej Miłobędzki
Ewa Porębska
Michael Szyszkowitz
Po zapoznaniu się z pracami
konkursowymi Jury przyznało:
nagrodę główną, dwa wyróżnienia i wyróżnienie specjalne
w konkursie na Muzeum Tadeusza Kantora;
nagrodę główną i dwa wyróżnienia w konkursie na most -
galerię sztuki;
w związku z tym, że w kategorii Forum na konkurs wpłynęło
tylko 9 prac oraz ze względu na to, że wiele prac w pozostałych
dwóch kategoriach miało charakter bardzo ogólny i koncepcyjny,
a nie projektowy, Jury postanowiło rozszerzyć kategorię
"Forum" na wszystkie prace nadesłane na Biennale
i w kategorii tej ostatecznie nie przyznano nagrody głównej,
lecz cztery równorzędne wyróżnienia po 7,5 tysiąca złotych.
The jury has given
following awards:
- prize, two commendations, and one special commendation
in The Tadeusz Kantor competition
- prize and two commendations in The Bridge - Art Gallery
competition
- Only nine entries were received in The Forum project
group. Considering also the fact that a number of entries
received in other two project categories were of a very
general and conceptual nature, the jury decided to consider
all biennale projects under the forum category. No first
prize was awarded in the forum category. Four entries
were awarded equal commendation prizes of 7.500 zl.
W konkursie na "Muzeum Tadeusza Kantora" przyznano
następujące nagrody i wyróżnienia:
Wyróżnienie dla
pracy oznaczonej numerem K1023
Autorzy:
Daniel Schütz (Niemcy)
Georg Windeck (Stany Zjednoczone)
Yael Erel (Stany Zjednoczone)
"Wyróżnienie przyznano
za interpretację budynku jako mechanizmu i skrzyni z osobliwościami."
The jury liked the
idea of a museum building as a mechanism and a box of
tricks
Wyróżnienie dla pracy oznaczonej numerem K1065
Autorzy:
Leonard Seow (Australia)
"Wyróżnienie przyznano
za poezję i umiejętne niedopowiedzenia."
The project was awarded
for poetry and masterly use of innuendos
Nagroda główna
dla pracy oznaczonej numerem K1003
Autorzy:
Katarzyna Charciarek (Polska)
Marcin Charciarek (Polska)
"Jury uznało ze proponowana
bryła budynku byłaby harmonijnym dopełnieniem kompozycji
placu. Jednocześnie była to najlepsza interpretacja idei
muzeum, wyrażonej przez Tadeusza Kantora. Forma budynku
dobrze koresponduje z zastosowanym materiałem."
The proposed form and
composition of the building harmoniously ads the missing
link in the composition of the square. The project was
also seen by the jury as the best interpretation of Tadeusz
Kantor's ideas about his museum. The form of the building
correlates well with the chosen material and its external
expression.
Wyróżnienie specjalne profesorskie dla pracy oznaczonej
numerem K1004
Autorzy:
Jerzy Gurawski (Polska)
Współpraca:
Daria Tarara
Tomasz Szmyt
Paweł Janas
"Wyróżnienie przyznano za ponadczasowe piękno prezentacji
bardzo osobistych rozważań".
The project was commended
for beautifully drawn presentation of a very individual
idea.
W konkursie na "Most-Galerię sztuki na Wiśle"
przyznano następujące nagrody i wyróżnienia:
Wyróżnienie dla
pracy oznaczonej numerem K2046
Autorzy:
Roman Rutkowski (Polska)
Tomasz Zaleski (Polska)
"Wyróżnienie przyznano za przypomnienie nam, że przestrzeń
dla sztuki nie musi być wyznaczana ścianami, ale może
nią być również horyzontalna płaszczyzna mostu."
The project was commended
for reminding us that the platform for art may also be
horizontal like that of a bridge deck.
Wyróżnienie dla
pracy oznaczonej numerem K2039
Autorzy:
Agnieszka Chrzanowska (Polska)
Wojciech Chrzanowski (Polska)
"Wyróżnienie przyznano za wyjątkową elegancję i lapidarność
formy"
The project was commended
for distinguished elegance and restraint of form.
Nagroda główna
dla pracy oznaczonej numerem K2084
Autorzy:
Tobias Eckert (Niemcy)
Sabine Kukel (Niemcy)
"Projekt został wyróżniony
za czytelne nawiązanie do tradycji kulturowej miejsca.
Most potraktowano nie tylko jako symboliczną przeprawę
i bramę, ale także jako katalizator umożliwiający utworzenie
unikatowych przestrzeni urbanistycznych. Jury podobała
się także współczesność i lapidarność ekspresji architektonicznej.
Pomimo, że rozwiązanie strukturalne nie było w pełni dopracowane,
jury doceniło również przyjęcie za punkt wyjścia prostej,
klasycznej formuły konstrukcji mostu.
The project was singled
out for its clear inspiration drawn from the multi-cultural
history of the location. The bridge was treated not only
as a symbolic crossing and a gateway but also a catalyst
facilitating creation of fine urban spaces. The jury also
liked the contemporary restraint of its architectural
language. While structurally the project was not fully
resolved the fact that the solution was based on a well
established and simple bridge idiom was reassuring.
W konkursie forum "Miejsce sztuki w mieście"
przyznano następujące wyróżnienia równorzędne:
Wyróżnienie dla
pracy oznaczonej numerem F1004
Autorzy:
Konrad Matyjaszek (Polska)
"Wyróżnienie przyznano za poczucie humoru, ironiczną
"zgodność" z polskimi normami i międzynarodową
symbolikę."
The project was commended for its use of humor, for its
ironic compliance with the Polish regulations, and its
use of internationally recognized symbology.
Wyróżnienie dla
pracy oznaczonej numerem K1026
Autorzy:
Jan Mazur (Polska)
"Wyróżnienie przyznano za próbę rozszerzenia znaczenia
architektury jako inkluzji sztuki w kontekście urbanistycznym"
The project was commended for trying to expand the traditional
perception of the meaning of architectonical inclusion
of art in an urban space.
Wyróżnienie dla
pracy oznaczonej numerem K1039
Autorzy:
Marek Petruczynik (Polska)
Artur Tomaszek (Polska)
Współpraca:
Szymon Petruczynik (Polska)
"Wyróżnienie przyznano za przesłanie poetyckie i
grafikę."
The project was commended
for its poetry and graphic art.
Wyróżnienie dla
pracy oznaczonej numerem K2040
Autorzy:
Jan Mazur (Polska)
"Wyróżnienie przyznano za zwrócenie naszej uwagi
ku ulotnemu urokowi żywiołów.."
The project was commended
for making us aware of the alluring beauty of the elements.
Wszystkie zdjęcia sa własnością Portalu
W-A.pl / www.wydzial-architektury.com
Wykorzystywanie bez zgody zabronione!
PROTOKÓŁ KOŃCOWY
- X MBA / SARP
foto Kazek K