Wykład o
znowelizowanej ustawie O ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami wygłosił arch. Andrzej Grudziński,
członek Komisji Legislacyjnej. Na stronie internetowej i
w Biuletynie informacyjnym dostępny jest artykuł arch. Andrzeja
Grudzińskiego na temat nowej Ustawy.
Wprowadzenie do zagadnień
z zakresu Prawa administracyjnego, poparte przykładami niefrasobliwego
w tym zakresie postępowania uczestników procesu inwestycyjnego,
wygłosiła sędzia Alicja Filipowicz-Plucińska, członkini
składu orzekającego NSA. Zachęcała do podjęcia wysiłku zapoznania
się z przepisami Prawa administracyjnego, do dbałości o
sprawy formalne i nie lekceważenie wymaganego przepisami
postępowania. Podała przykłady zaskarżonych projektów, które
przez wszystkie instancje dotarły do Najwyższego Sądu Administracyjnego.
Zachęcała nasze środowisko
do wpływania na ustawodawcę w związku z niezadowalającymi,
możliwymi do interpretacji przez urzędników przepisami Ustawy
o planowaniu przestrzennym. Wskazywała na symptomy pewnego
"zamrożenia" zamierzeń inwestycyjnych pod rządami
nowej Ustawy. Z punktu widzenia prawnika symptomem takim
może być zastój spowodowany małą ilością spraw wpływających
do Wydziału IV NSA (odpowiedzialny z sprawy z zakresu planowania
przestrzennego) oraz Wydziału VII NSA (sprawy związane z
budownictwem).
Na pytania nadesłane przez
architektów do biura MOIA odpowiedział mec. Ludwik Wardzyński.
W krótkim wstępie z naciskiem przypomniał o konieczności
wnikliwego czytania umów, szczególnie umów dostarczonych
przez inwestora, gdzie interesy architekta mogą być nienależycie
zabezpieczone. Zalecał korzystanie z pomocy prawnika do
sprawdzenia umowy i wyeliminowania (bądź przynajmniej uświadomienia
sobie) wszystkich "pułapek" mogących się w niej
znaleźć.
Architekci pytali:
1. Co się dzieje z prawami
autorskimi do projektu podpisanego przez trzy osoby pracujące
w tym samym podmiocie gospodarczym po likwidacji tego podmiotu?
Ustawodawca tę sprawę uregulował
w sposób nie budzący najmniejszych wątpliwości - odpowiedział
mec. Wardzyński - Według art.9 Ustawy o prawie
autorskim i prawach pokrewnych przyjmuje się domniemanie
prawne, że wszyscy trzej twórcy są w równych częściach autorami
projektu, bez względu na wkład pracy i zaangażowanie. Inaczej
mówiąc, każdy z nich jest traktowany jako autor projektu.
Chyba, że istnieje umowa między autorami, która stanowi
inaczej Po likwidacji podmiotu gospodarczego prawa autorskie
pozostają przy twórcach. Ustawodawca przewidział obowiązek
respektowania praw autorskich twórcy przez 70 lat.
2. Czy projektant jest
uprawniony do wykorzystania projektu wielokrotnie jeżeli
nie sprzedał praw autorskich inwestorowi?
Nad tym pytaniem warto się
dłużej zastanowić. Prawa autorskie dzielą się na osobiste
i majątkowe. Osobiste są niezbywalne, przysługują twórcy
zawsze, bez względu na to co się z projektem dzieje i kto
kupił ten projekt. Natomiast prawa majątkowe, ponieważ są
zbywalne, zwykle przekazywane są odpowiednim zapisem w umowie
i przechodzą na własność zamawiającego. Chciałbym zwrócić
uwagę na to, że jeżeli w umowie nie ma wyraźnego zapisu
o przekazaniu autorskich praw majątkowych zamawiającemu
to znaczy, że prawa majątkowe do projektu pozostają przy
autorze projektu. Inwestor kupując projekt przy umowie bez
tego zapisu nie może swobodnie dysponować projektem, powielać
go czy odsprzedawać. Ustawa reguluje tę sprawę jednoznacznie:
przekazanie autorskich praw majątkowych następuje wyłącznie
pisemnie. Brak takiego zapisu pozostawia prawa majątkowe
do dzieła przy jego twórcy i, w domyśle, zezwala na swobodne
dysponowanie dziełem a więc również na powielanie i ponowną
sprzedaż. Jeżeli architektowi zależy na takim ułatwieniu
- może to robić. Chociaż zupełnie prywatnie wydaje mi się,
że to twórcy nie przystoi.
3. Jeżeli sąsiednie działki
otaczające teren planowanej inwestycji ze wszystkich stron
są budowlane, to czy konieczne jest zezwolenie na odrolnienie
działki?
W sytuacji gdy nie ma planu
miejscowego tryb postępowania przewidziany w Ustawie
o planowaniu przestrzennym nakłada konieczność uzyskania
zezwolenia na zmianę klasyfikacji działki rolnej na budowlaną.
Zapis o sąsiedztwie nie ma tu nic do rzeczy. Są to sprawy
odrębne, regulowane innymi przepisami.
4. Czy we wniosku o Decyzję
o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wysokości
planowanej inwestycji należy podawać w metrach czy wystarczy
podać ilość kondygnacji?
Jeżeli plan miejscowy przewiduje
nieprzekraczalną wysokość budynków w kondygnacjach, a nie
w metrach to projektujecie Państwo tyle kondygnacji na ile
zezwala Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu. Rozstrzygnięcie o wysokości tych kondygnacji
jest sprawą rozsądku, sumienia i odpowiedzialności projektanta
a także "zasady sąsiedztwa" przewidzianej w Ustawie
o planowaniu przestrzennym.
5. Czy we wniosku o wydanie
Decyzji o warunkach zabudowy określając funkcje użytkowe
obiektu należy je tylko wymienić czy też określić ich procentowy
udział?
Również zależy to od dyspozycji
planu miejscowego. Jeżeli plan nakazuje określenie tego
udziału w procentach, to tak. Jeżeli nie ma planu miejscowego
to dla wygody i bezpieczeństwa projektanta warto podać dane
precyzyjne i klarowne. Przez wzgląd na późniejsze zajęcia
obecnej tu Pani Sędziego projektant niech dba o to, żeby
zapisy w projekcie były czytelne i jednoznaczne.
Tak więc raczej nie "zabudowa mieszkaniowo-usługowa"
ale uszczegółowienie opisu. Wtedy nie budzi wątpliwości
przeznaczenie obiektu ani jego klasyfikacja.
6. Czy projekt zagospodarowania
potrzebny do uzyskania Decyzji o w.z.z.i t. opracowany przez
osobę nie będącą członkiem Izby Architektów lub Urbanistów
jest ważny?
Jednoznacznie jest to określone
przez ustawodawcę: "projekt sporządza osoba będąca
członkiem Izby..." Tak więc decyzja wydana na podstawie
opracowania nie spełniającego tego warunku jest obarczona
wadą i można ją podważyć.
7. Jak rozumieć termin
65 dni na wydanie Decyzji o zezwoleniu na budowę?
To reguluje KPA. Termin
zaczyna biec od następnego dnia po złożeniu wszystkich niezbędnych
dokumentów. Jeżeli dane potrzebne do wydania decyzji są
niekompletne to wtedy organ wzywa do uzupełnienia. Wtedy
bieg terminów jest wstrzymany. Zdarzają się przypadki, że
organ wydłuża termin obligujący go do wydania decyzji poprzez
wielokrotne wzywanie do uzupełnienia danych. Należy dopilnować,
aby we wniosku i załącznikach było wszystko co jest konieczne
do wydania decyzji. Pozwoli to na uniknięcie wydłużania
terminu jej otrzymania. Termin liczy się w dniach kalendarzowych,
a nie roboczych. Jeżeli termin wydania decyzji przypada
na dzień ustawowo wolny od pracy - to w dniu następnym.
8. Projekty powtarzalne,
kto odpowiada za projekt i czy potrzebny jest podpis autora?
Nie ma terminu "projekt
powtarzalny". Ustawodawca nie przewiduje takiego określenia.
Każdy projekt, również ten powielony ma jakiegoś projektanta
i musi być indywidualnie podpisany, musi spełniać wszystkie
nakazane przepisami warunki, posiadać niezbędne załączniki
i zezwolenia.
9.Czy istnieje podstawa
prawna do wydania decyzji dotyczącej zlokalizowania kopalni
żwiru (żwirowni) w przypadku braku planu miejscowego?
Myślę, że więcej jest przeszkód
do wydania takiej decyzji (choćby zasada podobieństwa) niż
ułatwień. Istnieją rozporządzenia regulujące sprawy lokalizacji
takich inwestycji. Przy życzliwym poparciu miejscowych władz
pragnących mieć taki obiekt na swoim terenie będzie to łatwiejsze
do uzyskania. Pomocne mogą być następujące akty prawne:
Dziennik Ustaw Nr 33/2004,
poz. 289
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004
r.
w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) Część
III - Wyjaśnienia
Dziennik Ustaw Nr 158/1996, poz. 813
Rozporządzenie Ministrów Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa
oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 17 grudnia
1996 r.
w sprawie ewidencji gruntów i budynków - Załącznik nr 11
- Szczegółowe zasady zaliczania gruntów do poszczególnych
użytków gruntowych
Dziennik Ustaw Nr 52/1995, poz. 284
Rozporządzenie Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych
i Leśnictwa z dnia 13 maja 1995 r.
w sprawie określenia rodzajów inwestycji szkodliwych dla
środowiska i zdrowia ludzi oraz ocen oddziaływania na środowisko
Dziennik Ustaw Nr 126/2004, poz. 1318
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 28 kwietnia
2004 r.
w sprawie zakresu i trybu opracowywania planów gospodarowania
wodami na obszarach dorzeczy oraz warunków korzystania z
wód regionu wodnego Załącznik nr 1 - Metodyka dokonania
analizy stanu dorzecza
Dziennik Ustaw Nr 151/1998, poz. 987
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej
z dnia 10 września 1998 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
budowle kolejowe i ich usytuowanie
źródło Mazowiecka
Okręgowa Izba Architektów
|