Strona główna Portalu >>> newsy >>> WYSTAWA
3_2_1_ Nowa architektura w Japonii i Polsce !

Wystawa polskiej i japońskiej architektury będzie najważniejszym wydarzeniem obchodów dziesięciolecia Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha", które powstało w 1994 roku w Krakowie, z inicjatywy Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz.
Dziesięć lat istnienia budynku Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej w Krakowie stanowi pretekst do zaprezentowania polskiej publiczności interesujących przykładów najnowszej polskiej i japońskiej architektury. Celem autora koncepcji wystawy, Krzysztofa Ingardena, który współpracował z Aratą Isozakim przy projekcie Centrum, jest pokazanie dokonań wybranych architektów, którzy w momencie budowy "Mangghi" rozpoczynali swoje zawodowe kariery.

 
KK
|
23-11-04
|
skomentuj artykuł
|
wyślij artykuł
|
wydrukuj artykuł
 

3_2_1 "START" - czyżby Kraków stawał sie powoli stolicą architektoniczną Polski?

O wystawie - plik pdf - ok. 35 kb

Tytułowe "3" to łańcuch artystycznych inspiracji, który doprowadził do powstania centrum: jego pierwsze ogniwo to fascynacja Japonią Feliksa Jasieńskiego i stworzenie przez niego obszernej kolekcji sztuki japońskiej na przełomie XIX i XX wieku; kolejne to zauroczenie dziełami zbioru, jakiego doświadczył młody Andrzej Wajda, które sprawiło, że po latach przeznaczył nagrodę "Kyoto Prize" na budowę jego siedziby; wreszcie trzecie to gest wybitnego japońskiego architekta Araty Isozakiego, który zainspirowany ideą centrum, podarował stworzony przez siebie projekt budynku.
"2" oznacza budowanie na "ruinach". Ostatnie dziesięciolecie było ciekawych okresem w architekturze obu krajów. W Polsce - ostatnia dekada to czas budowania nowego państwa i gospodarki na ruinach poprzedniego systemu. W Japonii czas ten charakteryzują ruiny, pozostawione przez upadek
"przegrzanej" gospodarki okresu bubble economy.
Wreszcie "1" to spotkanie - czyli wystawa i towarzyszące jej seminarium. Mają one być próbą zainicjowania pokoleniowej dyskusji o kondycji współczesnej architektury i być kolejnym polskojapońskim międzykulturowym spotkaniem w łańcuchu zdarzeń zapoczątkowanym w końcu XIX wieku.

Do udziału w wystawie zaproszono dziesięć polskich i jedenaście japońskich pracowni, z których każda pokaże dwa zaprojektowane przez siebie obiekty (w tym co najmniej jedną realizację).
Pomimo że ścieżki, którymi podążają architekci w obu krajach są trudne do porównania, tak jak różne są ich tradycje i kultura budowania, organizatorzy mają nadzieję, że uda się stworzyć swoisty portret generacji twórców, która przez najbliższe lata będzie kształtować obraz architektury obu krajów oraz ukazać zjawiska zachodzące w Polsce i Japonii w ciągu ostatniej dekady. Liczą też na to, że uda się przełamać hermetyczny sposób prezentowania architektury w Polsce, tak by ekspozycja była czytelna także dla odbiorcy spoza ścisłego grona architektonicznego. Temu służyć będzie odejście od schematu prezentowania plansz na rzecz stworzenia atrakcyjnej formy przestrzennej, jak również prezentacja modeli budynków oraz filmów.

Rangę wydarzenia gwarantuje doborowa lista japońskich architektów, którzy przyjęli zaproszenie do udziału w wystawie. W gronie uczestników znalazły się takie gwiazdy jak Shigeru Ban, Kazuyo Sejima, Jun Aoki, Kengo Kuma, Kazuhiro Kojima. Wyrazili oni również chęć przyjazdu na towarzyszące wystawie seminarium. Ze strony polskiej prace zaprezentują m.inn. biura: Bulanda & Mucha, HermanŚmierzewski, KWK Promes, Ingarden & Ewy, Medusa group, Lewicki i Łatak i inni.
Wystawa powstaje z myślą o pokazaniu jej również w innych galeriach polskich i japońskich. Zostanie zaprezentowana m.in. w Muzeum Architektury we Wrocławiu (luty-kwiecień 2005), Galerii Tower Building w Łodzi, (kwiecień-maj 2005), Ambasadzie Japonii w Warszawie i Ambasadzie Rzeczpospolitej Polskiej w Tokio.

Przedsięwzięcie, jako wyjątkowe wydarzenie promujące architekturę w Polsce, już spotkało się z żywym zainteresowaniem fachowych mediów. Patronat medialny nad wystawą objęły: miesięcznik "Architektura-Murator" i "Tygodnik Powszechny".

Wernisaż wystawy zaplanowano na 28 listopada 2004, a seminarium na 29 i 30 listopada 2004. 30 listopada przypada dokładna rocznica otwarcia Centrum i jednocześnie imieniny fundatora Andrzeja Wajdy.

Ekspozycji towarzyszyć będzie obszerny polsko-angielsko-japoński katalog.

Poniżej prezentowane biura architektoniczne (pod prezentacją biur opis wystawy oraz program seminarium)


ADH Architects


Jun Aoki & Associates


Archistudio Pilinkiewicz + Studniarek


Atelier Bow-Wow


Shigeru Ban Architects


Bulanda i Mucha Architekci


C+A ,Coelacanth and Associates


Grupa 5


HS99 Herman i Śmierzewski


Ingarden & Ewý, Architekci


Kengo Kuma & Associates


KWK Promes architekci


Biuro Projektów Lewicki Łatak


Maćków Pracownia Projektowa


medusa group


MIKAN


Office of Ryue Nishizawa


nsMoonStudio


SANAA


Takao Shiotsuka Atelier


Tezuka Architects

Seminarium towarzyszące wystawie
"3_2_1_Nowa architektura w Japonii i Polsce"
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
29-30 listopada 2004

poniedziałek 29.11.2004, godzina 10.00-15.00

Powitanie: Andrzej Wajda (Fundacja Kyoto-Kraków), Krzysztof Ingarden (kurator wystawy)

Wystąpienia krytyków:
Agnieszka Leszczyńska, historyk sztuki [ Gdańsk ], o idei i architekturze Centrum Manggha
Marta A. Urbańska architekt [ Kraków ], o kierunkach architektury polskiej

Wystąpienia uczestników wystawy:
o kierunkach własnej twórczości

Kazuhiro Kojima [ Tokio ]

Andrzej Bulanda [ Warszawa ]

Dariusz Herman i Piotr Śmierzewski [ Koszalin ]

Krzysztof Ingarden [ Kraków ]

ca. 12.30: przerwa na kawę

Wystąpienia uczestników wystawy:
o kierunkach własnej twórczości:

Makoto Shin Watanabe i Yoko Kinoshita Watanabe [ Tokio ]

Takaharu i Yui Tezuka [ Tokio ]

Piotr Lewicki [ Kraków ]

Dyskusja & krótka rekapitulacja

wtorek 30.11.2004, godzina 14.00-18.00

Wystąpienia krytyków:

Krystyna Wilkoszewska, prof. filozofii [ Kraków ], o rozumieniu kategorii przestrzeni.

Wystąpienia uczestników wystawy:
o kierunkach własnej twórczości:

Marlena Wolnik - Konieczny i Robert Konieczny [ Rybnik ]

Zbigniew Maćków [ Wrocław ]

Piotr Nawara [ Kraków ]

Przemo Łukasik [ Gliwice ]

Czas sponsora 30 min.

ca. 16.00: przerwa na kawę

Kengo Kuma [ Tokio ]

Shigeru Ban [ Tokio ]

Dyskusja & krótka rekapitulacja seminarium:

Krzysztof Ingarden (kurator wystawy)

Marta A. Urbańska (koordynator seminarium)

*Program seminarium jest ramowy i może ulec zmianie w miarę akcesu dalszych uczestników wystawy. Seminarium jest otwarte dla publiczności, zapraszamy do udziału w dyskusji! Organizatorzy zapewniają symultaniczne tłumaczenie polsko -angielskie.

Miejsce wystawy: Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha", Kraków, ul. Marii Konopnickiej 26

Czas trwania: listopad 2004-styczeń 2005

Autor koncepcji: Krzysztof Ingarden

Kuratorzy: Krzysztof Ingarden (część japońska), Dorota Leśniak (część polska)

Współpraca: Bartosz Haduch (część japońska)
Akiko Kasuya (część japońska)

Honorowy patronat: Arata Isozaki (przewodniczący Komitetu)
Andrzej Wajda, Fundacja Kyoto-Kraków
Krystyna Zachwatowicz, Fundacja Kyoto-Kraków
Marcin Rybicki, Ambasador RP w Tokio
Masaaki Ono, Ambasador Japonii w Warszawie
Krystyna Łyczakowska, prezes Stowarzyszenia Architektów Rzeczypospolitej Polskiej, Oddział Kraków
prof. Andrzej Wyżykowski, Główny Architekt Miasta Kraków

Organizator: Fundacja Kyoto-Kraków/Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha"
Biuro Honorowego Konsula Japonii w Krakowie
we współpracy z: Stowarzyszeniem Architektów Rzeczypospolitej Polskiej, Oddział w Krakowie
Muzeum Architektury we Wrocławiu
Ambasadą Japonii w Warszawie
Ambasadą RP w Tokio

Uczestnicy:
ADH Architects / Makoto Shin Watanabe + Yoko Kinoshita Watanabe
Jun Aoki & Associates / Jun Aoki
Archistudio Pilinkiewicz + Studniarek / Małgorzata Pilinkiewicz, Tomasz Studniarek
Atelier Bow-Wow / Yoshiharu Tsukamoto, Momoyo Kaijima
Shigeru Ban Architects / Shigeru Ban
Bulanda i Mucha Architekci / Andrzej Bulanda, Włodzimierz Mucha
C+A ,Coelacanth and Associates / Kazuhiro Kojima
Grupa 5 Architekci / Roman Dziedziejko, Mariusz Jasiński, Mikołaj Lech Kadłubowski, Michał Leszczyński,
Krzysztof Mycielski
HS99 Herman i Śmierzewski / Dariusz Herman, Piotr Śmierzewski
Ingarden & Ewý, Architekci / Krzysztof Ingarden, Jacek Ewý
Kengo Kuma & Associates / Kengo Kuma
KWK Promes architekci / Marlena Wolnik-Konieczny, Robert Konieczny
Biuro Projektów Lewicki Łatak / Piotr Lewicki, Kazimierz Łatak
Maćków Pracownia Projektowa / Zbigniew Maćków
medusa group / Przemo Łukasik, Łukasz Zagała
MIKAN / Kiwako Kamo, Masashi Sogabe, Masayoshi Takeuchi, Manuel Tardits
Office of Ryue Nishizawa / Ryue Nishizawa
nsMoonStudio / Piotr Nawara & Agnieszka Szultk
SANAA / Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa
Takao Shiotsuka Atelier / Takao Shiotsuka
Tezuka Architects / Takaharu+Yui Tezuka, Masahiro Ikeda/mias

Aranżacja i produkcja wystawy: nsMoonStudio
Projekt graficzny plansz i katalogu: Rafał Sosin
Koordynatorzy: Wioletta Laskowska, Magdalena Poprawska
Selekcja polskich uczestników: Bogna Dziechciaruk-Maj (Manggha), Dorota Leśniak, Krystyna Łyczakowska (SARP), Agnieszka Sabor, Marta A. Urbańska

Seminarium: 29-30 listopada 2004, Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej "Manggha", Kraków, ul. Marii Konopnickiej 26
Koordynator seminarium: Marta A. Urbańska
Główny sponsor: Hansgrohe
Sponsorzy: Allmendinger, Drukarnia Skleniarz
Wsparcia finansowego udzielili: Japan Foundation, Ambasada Japonii w Warszawie
Patroni medialni: "Architektura-Murator", "Tygodnik Powszechny", Radio Kraków, TVP3, "Gazeta Wyborcza".

(opracowanie na podstawie informacji
medialnej i katalogu wystawy
udostępnionych przez organizatora)
opracował Kazimierz Kwasek